• Anonym (Söker svar)

Bromsa pubertet, privata alternativ

Hej

Vår dotter har fått sin första menstruation vid 9 år och 8 månaders ålder. Hon är förkrossad och vi vill hjälpa henne i detta. Vi vet att det finns möjlighet att bromsa upp utvecklingen med hormoner och ska prata med husläkare om detta nästa vecka. Vi har dock blivit bemötta med att allt är "helt naturligt" och liknande. Jag undrar därför om någon känner till några privata kliniker där de kan göra detta mot betalning, ifall regionen vägrar?

• Svar på tråden Bromsa pubertet, privata alternativ
  • Anonym (....)

Varför vill ni hålla på att mixtra med hennes kropp? Låt naturen ha sin gång. Om ni håller på att trycka i henne massa konstgjorda mediciner, hormoner osv så kan det i värsta fall göra så att hon inte kan få barn i framtiden.

• Anonym (Söker svar)

Nej, den behandlingen är riskfri vad avser framtida fertilitet.

• Anonym (.)

Min dotter hade precis fyllt 10 år och jag är ensam med henne. Som pappa var det inget jag tänkte va fel, jag lärde henne och förklarade. Läste på osv.

Visade hur man byter binda och hjälpte henne att minnas och komma ihåg allt eftersom hon blev äldre. Idag är hon 18 år

Hade ingen tanke på att bromsa något som kroppen avgör själv.

• Anonym (Söker svar)

Vi tänker mer att hon inte är mentalt mogen för detta. Hon är bara ett litet barn och kommer att känna sig otroligt ensam och utsatt, då hon troligen är med råge först. Om möjligheten finns att bespara henne detta så kan jag inte se varför vi inte skulle göra det.

Finns det någon som har svår på frågan jag ställde i trådstarten?

• Anonym (Y)

Kan man verkligen göra detta när mensen kommit? Jag fick sprutor för att skjuta på att mensen skulle komma för tidigt men när mensen väl kommit va det väl försent? Kan säga jag hade svårt att bli gravid sen även om de påstod då att det inte skulle göra något eller inverka.

• Philanthropy

Vad är det ni har tänkt lära eran dotter med det här resonemanget då? Att livet går ut på att vara som alla andra. Att man ska landa ungefär prick på medelvärdet? 

Förklara istället för henne att alla utvecklas i olika takt. Avdramatisera det genom att exempelvis jämföra med att tappa sin första mjölktand först. Säg att hon ska vara stolt över den hon är, och att det inte är något fel med att vara precis så som hon är. 

• Anonym (Söker svar)

Anonym (Y) Jag vet inte. Fick intrycket av att det inte var kört när jag pratade med barnkliniken. Vi ska i vart fall försöka utreda detta så långt vi kan.

• Anonym (Kvinna)
    Anonym (Söker svar) skrev 2020-07-27 13:37:37 följande:

Vi tänker mer att hon inte är mentalt mogen för detta. Hon är bara ett litet barn och kommer att känna sig otroligt ensam och utsatt, då hon troligen är med råge först. Om möjligheten finns att bespara henne detta så kan jag inte se varför vi inte skulle göra det.

Finns det någon som har svår på frågan jag ställde i trådstarten?

Överför inte de känslorna på henne mer än ni redan gjort!

https://www.umo.se/kroppen/puberteten/att-komma-i-puberteten/
    Hon är tidig, men normal och börjar bli stor, inget litet barn än. Ni föräldrar kanske behöver gå och prata med någon om det så att hon inte upplever att det är något "fel" på henne. Jag själv började få bröst som 8 åring, min mamma ställde sig och skrek och vägrade inse det, fick ingen bh innan jag var 12 och hade 75B, hade stora problem på gympan utan sportbh. 
  • Anonym (normalt)

Fast de har ju rätt. Det ÄR normalt. Istället för att dra med henne till läkaren och öka på ångesten kanske ni kan ska prata istället och förklara att det verkligen är normalt. Fick själv mens när jag var tio och tyckte att det var sååå pinsamt. Men har nu i efterhand förstått att jag var LÅNGT ifrån ensam. Hade hjälpt oerhört mycket om någon vuxen sagt detta till mig.

• Anonym (Söker svar)

Philanthropy: Detta är naturligtvis inget resonemang vi för med vår dotter. Det är oss i mellan. Gentemot henne är vi naturligtvis lugna.

Svar på tråden Bromsa pubertet, privata alternativ