Anonym (Vänligare ton....) skrev 2025-11-13 05:28:43 följande:
Vet att råden är gammal men vill bara göra ett nyanserat inlägg här. Jag vet att mens och pubertet är naturligt och att vi bli allt yngre osv. Men det ingen nämt i tråden är påverkan det kan få för dessa flickors längd. Något som kan påverka dem negativt för resten av livet.
Man växer ca 6-8 cm efter första mens och ca max 13 cm om du var väldigt tidig.
Är man då väldigt kort när mensen startar kan det innebära att man bli under 150 cm vilket räknas som kortväxt inom medicinen.
Jag är själv 156 cm och hade inte för mitt liv velat vara kortare.
Jag litar på det läkare och 1177 har att säga om frågan och det finns enligt dem inga negativa biverkningar av behandlingen. Jag tycker att tonen med ts är väldigt hård och att ingen ens frågat vad det är som känns jobbigt. Ingen vet vilken mental mognad hennes dotter har, ingen vet hennes längd, ingen vet eg nånting mer än att hon är förtvivlad.
Så tråkigt att familjeliv ska vara ett forum där man kan döma ut en förälder som fruktansvärd typ för att den har ett bekymmer och en fundering. Övertygad om att trådstartaren har massa fantastiska föräldraegenskaper.
"Man" växer inte per automatik alls.
Jag var 11 när jag fick mens och var redan färdigväxt med mina 175 cm. Ja, det är sant.
Min mamma sa senare i livet att hon var orolig över min längd, att jag kanske skulle bli 185 eller mer då min pappa var väldigt lång. Men icke, jag mätte 175 cm i femman och gör än idag vid 50+.