• Anonym (Söker svar)

Bromsa pubertet, privata alternativ

Hej

Vår dotter har fått sin första menstruation vid 9 år och 8 månaders ålder. Hon är förkrossad och vi vill hjälpa henne i detta. Vi vet att det finns möjlighet att bromsa upp utvecklingen med hormoner och ska prata med husläkare om detta nästa vecka. Vi har dock blivit bemötta med att allt är "helt naturligt" och liknande. Jag undrar därför om någon känner till några privata kliniker där de kan göra detta mot betalning, ifall regionen vägrar?

• Svar på tråden Bromsa pubertet, privata alternativ
  • Anonym (K)

Det är nog bättre att hon får prata med något proffs om hur hon ska hantera detta.

• Anonym (?)

Jag fick mens när jag var 9 och det påverkade mig inte negativt öht. Vad som däremot påverkade mig lite negativt var att min chockade mamma verkade så chockad av det, samt med det inte riktigt pratade/förklarade så mycket om det mer än hur bindor funkade. Hade önskat att bli ?firad? som flicka på väg mot att bli kvinna (nej, man blir inte kvinna bara för att man får mens, men att man är påväg) istället för att bara få höra att mens är jobbigt. Fått förklarat hur pms kan kännas, vad som händer i kroppen med mera.

• Anonym (normalt)
    Anonym (?) skrev 2020-07-27 20:09:57 följande:
    Jag fick mens när jag var 9 och det påverkade mig inte negativt öht. Vad som däremot påverkade mig lite negativt var att min chockade mamma verkade så chockad av det, samt med det inte riktigt pratade/förklarade så mycket om det mer än hur bindor funkade. Hade önskat att bli firad som flicka på väg mot att bli kvinna (nej, man blir inte kvinna bara för att man får mens, men att man är påväg) istället för att bara få höra att mens är jobbigt. Fått förklarat hur pms kan kännas, vad som händer i kroppen med mera.
    Men exakt! Kunde inte hålla med mer. Att dra med sig den stackars kvinna till läkare kommer ju verkligen att få henne att tro att det är något fel med henne. Så himla sorgligt och felhanterat. Blir både arg och ledsen.
  • Anonym (Vänligare ton....)

Vet att råden är gammal men vill bara göra ett nyanserat inlägg här. Jag vet att mens och pubertet är naturligt och att vi bli allt yngre osv. Men det ingen nämt i tråden är påverkan det kan få för dessa flickors längd. Något som kan påverka dem negativt för resten av livet. 
    Man växer ca 6-8 cm efter första mens och ca max 13 cm om du var väldigt tidig. 
    Är man då väldigt kort när mensen startar kan det innebära att man bli under 150 cm vilket räknas som kortväxt inom medicinen. 
    Jag är själv 156 cm och hade inte för mitt liv velat vara kortare. 

Jag litar på det läkare och 1177 har att säga om frågan och det finns enligt dem inga negativa biverkningar av behandlingen. Jag tycker att tonen med ts är väldigt hård och att ingen ens frågat vad det är som känns jobbigt. Ingen vet vilken mental mognad hennes dotter har, ingen vet hennes längd, ingen vet eg nånting mer än att hon är förtvivlad. 

Så tråkigt att familjeliv ska vara ett forum där man kan döma ut en förälder som fruktansvärd typ för att den har ett bekymmer och en fundering. Övertygad om att trådstartaren har massa fantastiska föräldraegenskaper.

• Anonym (Hemlig signatur)
    Anonym (Vänligare ton....) skrev 2025-11-13 05:28:43 följande:

Vet att råden är gammal men vill bara göra ett nyanserat inlägg här. Jag vet att mens och pubertet är naturligt och att vi bli allt yngre osv. Men det ingen nämt i tråden är påverkan det kan få för dessa flickors längd. Något som kan påverka dem negativt för resten av livet. 
    Är man då väldigt kort när mensen startar kan det innebära att man bli under 150 cm vilket räknas som kortväxt inom medicinen. 

Jag litar på det läkare och 1177 har att säga om frågan och det finns enligt dem inga negativa biverkningar av behandlingen. Jag tycker att tonen med ts är väldigt hård och att ingen ens frågat vad det är som känns jobbigt. Ingen vet vilken mental mognad hennes dotter har, ingen vet hennes längd, ingen vet eg nånting mer än att hon är förtvivlad. 

Så tråkigt att familjeliv ska vara ett forum där man kan döma ut en förälder som fruktansvärd typ för att den har ett bekymmer och en fundering. Övertygad om att trådstartaren har massa fantastiska föräldraegenskaper.

"Man" växer inte per automatik alls.

Jag var 11 när jag fick mens och var redan färdigväxt med mina 175 cm. Ja, det är sant.
    Min mamma sa senare i livet att hon var orolig över min längd, att jag kanske skulle bli 185 eller mer då min pappa var väldigt lång. Men icke, jag mätte 175 cm i femman och gör än idag vid 50+.
  • EpicF
    Anonym (Vänligare ton....) skrev 2025-11-13 05:28:43 följande:

Det där är dock väldigt individuellt. Jag fick mens efter att jag nyligen fyllt tio och växte normalt även efter det. Har helt normalläge idag, trots "tidig" menstruation. Så även mina systrar. 

Dessutom kan man inte skuta fram puberteten med hormoner när den väl har startat och man vet heller ringe hur dessa hormoner påverkar framtida fertilitet. 

Ang längden så kan man få behandling om man är kortväxt och denna kan ges även efter första mensen startat. 
  • Anonym (Lady)
    EpicF skrev 2025-11-13 12:33:17 följande:
    Det där är dock väldigt individuellt. Jag fick mens efter att jag nyligen fyllt tio och växte normalt även efter det. Har helt normalläge idag, trots "tidig" menstruation. Så även mina systrar. 

Dessutom kan man inte skuta fram puberteten med hormoner när den väl har startat och man vet heller ringe hur dessa hormoner påverkar framtida fertilitet. 

Ang längden så kan man få behandling om man är kortväxt och denna kan ges även efter första mensen startat. 
    Min dotter fick också sin  mens när hon var 10, det var väldigt jobbigt för henne i många år, PMS, PMDS och rikliga blödningar. Hon har nog bara 12 tror jag när hon fick hjälp av UMO att sätta in en p-stav, det blev i alla fall något lindrigare efter det och hon använder det fortfarande nu när hon 21. 
  • EpicF
    Anonym (Lady) skrev 2025-11-13 13:14:22 följande:
    Min dotter fick också sin  mens när hon var 10, det var väldigt jobbigt för henne i många år, PMS, PMDS och rikliga blödningar. Hon har nog bara 12 tror jag när hon fick hjälp av UMO att sätta in en p-stav, det blev i alla fall något lindrigare efter det och hon använder det fortfarande nu när hon 21. 
    Ja, mens kan vara jobbigt oavsett när man får den. 
  • Anonym (M.)

Gör inte detta, det kan skada kroppen. Dessutom känns det lätt sent när menstruationerna redan har startat. Låt det vara, flickan tar mer skada av behandlingen. Om några år spelar det här heller ingen roll längre, då har hennes kamrater kommit i kapp. De flesta av de andra kommer att få sin mens om bara ett par, tre år de också, och sedan är det ingen skillnad längre. 

• Ofiltreratsamtall3

Var en vuxen förebild istället, prata öppet och förklara för din dotter så att hon känner sig bekväm med det. Om du inte gör ett problem av det så är det inget problem. Om du inte gör det konstigt så är det inte konstigt. 

• EpicF

Vi får.völ hoppas att ts inte utsatte sin dotter för onödig behandling och att dotter har ett fullt normalt tonårstid, såhär fem år senare. 

Svar på tråden Bromsa pubertet, privata alternativ