• Anonym (Söker svar)

Bromsa pubertet, privata alternativ

Hej

Vår dotter har fått sin första menstruation vid 9 år och 8 månaders ålder. Hon är förkrossad och vi vill hjälpa henne i detta. Vi vet att det finns möjlighet att bromsa upp utvecklingen med hormoner och ska prata med husläkare om detta nästa vecka. Vi har dock blivit bemötta med att allt är "helt naturligt" och liknande. Jag undrar därför om någon känner till några privata kliniker där de kan göra detta mot betalning, ifall regionen vägrar?

• Svar på tråden Bromsa pubertet, privata alternativ
  • Anonym (Filifjonkan)

Instämmer med skribenten ovanför. När mensen väl kommit går det inte att så att säga "backa" puberteten. Mensen kanske man kemiskt kan ta bort (testosteron kanske? men viktigt att komma ihåg att man får kraftiga biverkningar av alla hormonpreparat) och blödningarna kan minska kraftigt med p-sprutor (tror jag) men puberteten går inte att stoppa när den väl startat. Om ni inte slutar ge henne mat förstås, flickor med utvecklade ätstörningar förlorar sin menstruation.

Var det du ts, som skrev för något år sedan om en dotter med NPF som inte tålde blod?

• Anonym (....)
    Anonym (Söker svar) skrev 2020-07-27 13:25:20 följande:

Nej, den behandlingen är riskfri vad avser framtida fertilitet.

Det är den definitivt INTE!
  • Anonym (Söker svar)

"Var det du ts, som skrev för något år sedan om en dotter med NPF som inte tålde blod?"

Nej, det var inte jag.

• Anonym (10 år)

Jag fick mens när jag var 10 år. Mamma hade inte ens talat med mig om mens, men lite visste jag från skolan. 2 klasskompisar fick mens före mig så det är inte helt ovanligt. Visst kändes det konstigt att få mens redan då, men jag och mamma och pappa tog det för var det var.  Förstår inte alls varför ni vill mixtra med dotterns kropp nu! Mensen är här- acceptera det bara och stötta dottern. Jag "överlevde". Man köper bindor och gör ingen affär av det. Och är ni oroliga över längden kan jag tala om att jag växte nästan 2 dm efter att ha fått mens.

• Anonym (....)
    Anonym (Söker svar) skrev 2020-07-27 13:37:37 följande:

Vi tänker mer att hon inte är mentalt mogen för detta. Hon är bara ett litet barn och kommer att känna sig otroligt ensam och utsatt, då hon troligen är med råge först. Om möjligheten finns att bespara henne detta så kan jag inte se varför vi inte skulle göra det.

Finns det någon som har svår på frågan jag ställde i trådstarten?

Hon är visst mogen för att få mens, annars hade hon inte fått det nu. Det är naturens gång.

Det är dessutom inte alls särskilt ovanligt att få mens i den åldern. Jag fick mens när jag var 11 år och det fick många andra också, vissa fick den ännu tidigare.
  • Philanthropy
    Anonym (Söker svar) skrev 2020-07-27 13:49:16 följande:

Philanthropy: Detta är naturligtvis inget resonemang vi för med vår dotter. Det är oss i mellan. Gentemot henne är vi naturligtvis lugna.

Det är kanske något ni bör fundera över, att föra resonemanget med eran dotter istället. Men förslagsvis ett HELT ANNAT resonemang som inte går ut på att försöka korrigera henne medicinskt bara för att hon som nioåring upplever att hon avviker från normen. Det är ni som vuxna som då skall kliva in och lugnt förklara för henne att så inte alls är fallet.
  • Anonym (....)
    Anonym (Filifjonkan) skrev 2020-07-27 13:50:24 följande:

Instämmer med skribenten ovanför. När mensen väl kommit går det inte att så att säga "backa" puberteten. Mensen kanske man kemiskt kan ta bort (testosteron kanske? men viktigt att komma ihåg att man får kraftiga biverkningar av alla hormonpreparat) och blödningarna kan minska kraftigt med p-sprutor (tror jag) men puberteten går inte att stoppa när den väl startat. Om ni inte slutar ge henne mat förstås, flickor med utvecklade ätstörningar förlorar sin menstruation.

Var det du ts, som skrev för något år sedan om en dotter med NPF som inte tålde blod?

Att ge konstgjort testosteron till henne kommer förändra dottern permanent resten av livet.

Såg en dokumentär om flickor som fått testosteron pga könsbyte och som sedan ångrade sig. Det gick inte göra ogjort, för även om de slutat ta testosteron hade de för alltid mörk röst, förstorat adamsäpple etc pga testosteronet.
  • Barbro45
    Anonym (Söker svar) skrev 2020-07-27 13:18:31 följande:

Hej

Vår dotter har fått sin första menstruation vid 9 år och 8 månaders ålder. Hon är förkrossad och vi vill hjälpa henne i detta. Vi vet att det finns möjlighet att bromsa upp utvecklingen med hormoner och ska prata med husläkare om detta nästa vecka. Vi har dock blivit bemötta med att allt är "helt naturligt" och liknande. Jag undrar därför om någon känner till några privata kliniker där de kan göra detta mot betalning, ifall regionen vägrar?

Föreslår att ni tar kontakt med Astrid Lindgrens barnsjukhus, Olle Söder är professor i barnmedicin han är också kopplad till Karolinska institutet. Han är en av de främsta experterna  i landet på tidig pubertet. 
  • Anonym (10 år)

Har googlat lite nu och definitionen på för tidig pubertet är mens hos flickor före 9 års ålder. Så nästan 10 räknas som normalt.

• Anonym (Filifjonkan)
    Anonym (....) skrev 2020-07-27 14:01:34 följande:
    Att ge konstgjort testosteron till henne kommer förändra dottern permanent resten av livet.

Såg en dokumentär om flickor som fått testosteron pga könsbyte och som sedan ångrade sig. Det gick inte göra ogjort, för även om de slutat ta testosteron hade de för alltid mörk röst, förstorat adamsäpple etc pga testosteronet.
    Jag rekommenderar verkligen inte testosteron, skrev det för att göra ts uppmärksam på vilka extrema åtgärder som måste tas till för att stoppa puberteten på en flicka. Skäggväxt och basröst, utvecklat struphuvud etc är mycket riktigt biverkningar.
    Barbro45 skrev 2020-07-27 14:02:53 följande:
    Föreslår att ni tar kontakt med Astrid Lindgrens barnsjukhus, Olle Söder är professor i barnmedicin han är också kopplad till Karolinska institutet. Han är en av de främsta experterna  i landet på tidig pubertet. 

Men drygt nio år är inte "tidig" pubertet längre. I dag får väldigt många flickor sin mens i 10 årsåldern. Med "tidig pubertet" menas flickor runt sex år ex.
Svar på tråden Bromsa pubertet, privata alternativ