Jag förstår till fullo att ryggmärgsreflexen är att det är alldeles för tidigt, hon har inte ens fyllt 10 år.
Men frågan är vad man vinner på att bromsa? Och hur länge de är villiga att göra det. Det räknas trots allt som normalt att få mens från 10 år och din dotter borde enligt din beskrivning vara sen 2010a. Det innebär att hon börjar årskurs 4.
I årskurs 4 brukar det vara någon per skola iaf som får mens, i årskurs 5 är det inte ens ovanligt. Hennes klasskompisar börjar fylla 11 år efter jullovet och mens och pubertet är runt hörnet för din dotter och hennes klasskompisar oavsett.
Om vi säger att de går med på att bromsa, säg ett år, så kommer hon först att få genomgå läkarundersökningar, sen behandlingar, sen ändå vara förhållandevis tidig med mensen. Kan inte tänka mig att de går med på att bromsa en tjej i årskurs 5 och då har man vunnit lite men också utsatt dottern för en del som sett på bara ett års sikt kanske inte är värt det.
Jag hade nog i ditt läge valt att låta bli. När jag själv fick mens så var den inte ens betungande första halvåret, kom otroligt glest och var sparsam. Det samma gällde för äldsta dottern. Hon fick mens under jullovet och det var först efter påsklovet som det började vara fler dagar och mer regelbundet. Har din dotter lite tur så får hon ändå en ganska lugn höst och sen är hon som sagt i ett läge där klasskompisarna börjar fylla 11 och det inte alls är säkert att hon är så väldigt mycket före längre.