• Ponken867

    Får era barn ha surfplattor vid matbordet eller på restaurang?!

    Våra barn har tjatar titt som tätt om att få använda surfplattan vid matbordet, både innan och efter dom har ätit upp maten. Vi har strikt förbjudit surfplattor när vi äter. När jag växte upp fick vi inte kolla på tv förän vi ätit upp och tacka för maten och duka av talriken. jag tycker att middagen är en mysig stund på dagen för familjen när vi under vanliga skolterminer kan prata om dagen och fråga barnen hur deras dagar har varit o allt. Och om vi går på restaurang och äter tar vi inte ens med surfplattor

    idag blev det en jättelång diskussion på facebook angående en artikel som delades. www.ettannatliv.se/patrik-jag-tycker-synd-om-barnen-nar-surfplattan-tar-over
    Den som skrivit artikeln hade sett barnfamiljer på resturang där barnen hade surfplattor. Många föräldrar på facebook tyckte det var helt okej, att det är okej att barnen äter med surfplattorna på bordet på restaurang.


    det kändes som att vår strikta regel om inga suurfplattor när vi äter var det ingen som höll med om. är det bara vi? Eller någon annan som har samma regel? Vad tycker ni, är inte middagen en mysig stund att umgås? Speciellt om man går på resturang?


     

  • Svar på tråden Får era barn ha surfplattor vid matbordet eller på restaurang?!
  • Anonym (Nonym)
    mammabitch skrev 2020-07-29 16:34:07 följande:
    Ok för vem? Bara för att någonting inte passar er familj så kanske andra har andra prioriteringar och har hittat ett sätt som fungerar för dem.
    Live and let live
    Visst är det så, alla gör som de vill. Men dom det ska vara okej för är ju barnen. Gör man något där barnen är med ska det vara anpassat så att ALLA har trevligt och umgås TILLSAMMANS tycker jag. Inte "Här har du telefonen, låt nu oss vuxna sitta och prata ifred, vi vill helst inte prata med dig...." Så menar väl inte de flesta föräldrar, men jag tror att det känns så i själen på barnen faktiskt. Iofs, det har väl alltid funnits barnbord på fester och barn ska synas inte höras...

    För barn med npf el dyl, eller där man är "tvungen" att ha med barnen pga omständigheter, kan det vara annorlunda, då kan skärm funka en stund. Jag själv dömer ingen när jag ser ett barn sitta med skärm, kan ju finnas massor av skäl.

    Men som sagt, ta inte med barnen då, om det inte är något som passar dem, varför ska de med på restaurang om de ändå bara ska sitta och spela?!
  • Jemp
    Ponken867 skrev 2020-07-28 19:30:21 följande:

    Våra barn har tjatar titt som tätt om att få använda surfplattan vid matbordet, både innan och efter dom har ätit upp maten. Vi har strikt förbjudit surfplattor när vi äter. När jag växte upp fick vi inte kolla på tv förän vi ätit upp och tacka för maten och duka av talriken. jag tycker att middagen är en mysig stund på dagen för familjen när vi under vanliga skolterminer kan prata om dagen och fråga barnen hur deras dagar har varit o allt. Och om vi går på restaurang och äter tar vi inte ens med surfplattor

    idag blev det en jättelång diskussion på facebook angående en artikel som delades. www.ettannatliv.se/patrik-jag-tycker-synd-om-barnen-nar-surfplattan-tar-over

    Den som skrivit artikeln hade sett barnfamiljer på resturang där barnen hade surfplattor. Många föräldrar på facebook tyckte det var helt okej, att det är okej att barnen äter med surfplattorna på bordet på restaurang.

    det kändes som att vår strikta regel om inga suurfplattor när vi äter var det ingen som höll med om. är det bara vi? Eller någon annan som har samma regel? Vad tycker ni, är inte middagen en mysig stund att umgås? Speciellt om man går på resturang?

     


    Vi har skärmförbud för både barn och vuxna vid middagsbordet. Det har hänt att barnen får låna våra telefoner på restaurang efter de har ätit upp, för att inte störa andra men att vi ska få en trevlig stund.
  • Anonym (Nej nej nej)

    När vi är på resturang, äter middag hemma eller är bortbjudna på middag finns inte en padda som alternativ. Följer barnen med är de för att de ska vara med på middagen, inte sitta med ett spel eller en film.

    Vi pratar med varandra och vid 3-4 års åldern kunde de båda definitivt sitta och vara med på middagar under 1-3 timmar utan konstigheter.

    Vi äter middag med nära bekanta och deras barn onsdagar och sedan med släkten söndagar, ofta blir det minst en festlig middag under fredag/lördag också, så de har fått träna och vänja sig

  • Utvandraren2

    Jag såg det själv på en restaurang tidigare när vi inte hade barn, och tyckte det såg illa ut. Men såg också att föräldrarna fick äta i fred. Så mitt svar är:

    Hemma vid middagsbordet - absolut inte. Om det dock är en sån dag där det är stört omöjligt att få matro, så ok, ett par avsnitt av Greta Gris är ok.

    På restaurang, absolut. Om barnet också ska äta då får det äta upp maten först, sen sitta med platta och hörlurar. Då får ju vi föräldrar tid för oss själva tänker jag.

  • jeanette02

    Håller med dig ts, måltiden kan väl få vara fredad från mobiler och dylikt. Gärna stänga ner en bra stund innan matdags för att slippa gnäll om -Ska bara göra en sak till...

    Sorgligt att se barn ofta små sitta och glo på plattan/mobil samtidigt som föräldrar gör precis likadant på restauranger. Problemet är ju att många vuxna kan ju inte ens slita sig från mobilen och då är det väl enkelt när barnet också sitter och tittar på en egen.

    Nä fy vilket trist beteende, men kan ha full förståelse när man väntar på maten, och ett hungrigt gnälligt mindre barn får titta på mobilen tex. Utomlands är ofta personal snabba att fixa fram lite små pyssel grejer, pennor, papper osv på restsuranger. Större barn förväntas sköta sig iaf hyfsat. Har 3 barn själv. Nu från lågstadie och uppåt.

  • Anonym (X)

    Jag kan hålla med om att barn inte per automatik behöver sitta med paddor eller mobiler vid måltider. Men undantag finns alltid och om en familj tillåter det så kvittar det för mig. Alla har olika regler.

    Vad jag reagerar på i den här tråden är att många som tycker att mobil eller surfplatta vid bordet på en restaurang är helt fel i samma mening säger att de har med sig leksaker, modellera, ritpapper och pennor, tärningar osv. Varför har man det om det nu är så viktigt att alla vid bordet umgås tillsammans? Vad är skillnaden mellan att spela spel eller rita på paddan och att spela fysiskt spel eller rita med papper och penna? Det känns för mig bara som en väldigt stenåldersmässig uppdelning av att teknik inte är okej men gammaldags leksaker är det. De har ju precis samma funktion: att underhålla barnet.

    Min farmor tyckte att jag förstörde mina ögon när jag satt och läste som barn. Hon var seriöst bekymrad över att jag skulle få men av att sitta och läsa. När hon var liten läste man inte böcker på det viset och och därför var det farligt. Ovilja mot förändringar har funnits i alla tider.

  • molly50

    Inga skärmar vid matbordet här. Inte heller när vi äter ute på restaurang eller hos någon annan eller har gäster.

  • jeanette02
    Anonym (X) skrev 2020-07-29 19:12:54 följande:

    Jag kan hålla med om att barn inte per automatik behöver sitta med paddor eller mobiler vid måltider. Men undantag finns alltid och om en familj tillåter det så kvittar det för mig. Alla har olika regler.

    Vad jag reagerar på i den här tråden är att många som tycker att mobil eller surfplatta vid bordet på en restaurang är helt fel i samma mening säger att de har med sig leksaker, modellera, ritpapper och pennor, tärningar osv. Varför har man det om det nu är så viktigt att alla vid bordet umgås tillsammans? Vad är skillnaden mellan att spela spel eller rita på paddan och att spela fysiskt spel eller rita med papper och penna? Det känns för mig bara som en väldigt stenåldersmässig uppdelning av att teknik inte är okej men gammaldags leksaker är det. De har ju precis samma funktion: att underhålla barnet.

    Min farmor tyckte att jag förstörde mina ögon när jag satt och läste som barn. Hon var seriöst bekymrad över att jag skulle få men av att sitta och läsa. När hon var liten läste man inte böcker på det viset och och därför var det farligt. Ovilja mot förändringar har funnits i alla tider.


    Om det var mig du menar så är min upplevelse att det är en milsvid skillnad på att ett barn som får rita lite i väntan på mat och även efter mat ifall vuxna vill sitta längre och prata. Med en en mobil blir man så förbaskat bortkopplad från allt runtomkring.

    Men med teckning och vanliga spel tex ett litet fiaspel kan man spela tillsammans t o m.

    Har själv aldrig tagit med spel och dylikt till restauranger utan personal har haft små kul-lådor. Enbart utomlands. På svenska restauranger är så trist eftersom barn ofta beter sig så illa, gapar och skriker.

    O föräldrarna sitter upptagna med sina mobiler. Vilket sjukt trist samhälle.
Svar på tråden Får era barn ha surfplattor vid matbordet eller på restaurang?!