• Anonym (Vilsen mor)

    Oagligt att döpa barn till samma sak?

    Hej familjeliv! Jag är mor till en underbar liten kille på 11 år (V) och en lika underbar gosse på 15 månader (G) :) Mitt "problem" som jag har är att jag, ja, pinsamt nog, råkade eller vad man ska säga, döpa dom till precis samma sak (den ena kallas vid förnamnet och den andra mellannamnet). Jag vet inte vad jag tänkte, jag fick typ bara panik. De har alltså samma förnamn, mellannamn och efternamn. Egentligen är det väl inget fel tror jag eftersom Skatteverket har godkänt det och allt sånt, vad som är värst är väl att det är bara jag som vet om det. Pappan till V vet om att sonen heter G i mellannamn, men jag tror att han inte tänkte på det, eller så har han helt enkelt glömt bort hans mellannamn, det är väl egentligen inte så viktigt. Vad han inte vet och exakt ingen annan heller vet är att G egentligen också heter V i förnamn! Jag oroar mig jättemycket för att det här ska uppdagas nu. Vad händer när yngsta sonen börjar i skolan? Hos dagmamman har jag berättat att han kallas för G, så hon har så snällt gått med på att skriva det på namnskyltar etc. Är det nåt som gått fel och det här rent av är olagligt? Är medveten om att jag nog förstorar upp det här. Vad skulle ni gjort? Jag kan ju inte juridiskt byta namn på nåt av barnen utan att nån annan får veta. Hjälp!

  • Svar på tråden Oagligt att döpa barn till samma sak?
  • Anonym (mor)

    Man kan byta namn hos Skattemyndigheten. Tror det är gratis eller rätt billigt. Antar det är föräldrarna som byter namn åt barn.

    Om din yngsta inte har så stor koll än och inte verkar bry sig så kan du överväga att byta hans andra namn. Då kommer barnet vara ha ett namn lika och det är ju supervanligt i familjer.

  • Limeblad

    Är tilltalsnamnen olika eller har de egentligen samma tilltalsnamn men du använder andra förnamnet som tilltalsnamn på ena? Mellannamn är något annat.

  • Anonym (Lugn)

    Hej Vilsen mor!

    Du kan nog vara helt lugn. Dock hade jag valt att göra en ändring av namnen, till exempel lägga till ett namn hos båda barnen. Olika då givetvis, t ex

    V G Adam X och V G Malte X.

    Detta är en bra idé för att pojkarna ska slippa att bli sammanblandande hela sitt liv. Men det är ju ingen jättefara då de har olika personnummer.

    Ring till Skatteverket och fråga om råd.

    Det som jag är mer orolig för är att du säger att du fick typ panik för att du skulle ha ett namn på din yngsta son. Man har ju ändå tre månader på sig att välja och skicka in namn.

    Jag har en kompis som har två systrar och alla heter precis samma sak. Även som vuxna och numera gifta har de valt att behålla sina namn med tillägg för sina mäns namn. De har blivit sammanblandande flera gånger även om deras personnummer givetvis är olika.

  • mammabitch

    Olagligt är det knappast, opraktiskt kanske, men har de olika tilltalsnamn så kommer väl knappast lärare och så att reflektera över att de heter samma sak - vem håller reda på mellannamn?
    Men hur råkar man döpa ett barn till sina namn....?

  • Egon den stora

    Jag vet en pappa och två söner som heter samma sak med olika tilltalsnamn. Inget man tänker på men lite opraktiskt när det kommer post, speciellt när dom blir lite äldre och deklarationen kommer. Tre lika brev. Det löser sig ju dock när dom flyttar hemifrån.

  • Anonym (Alva)

    Mellannamn är ett efternamn.

    Du menar att båda barnen har samma förnamn, men olika tilltalsnamn. Tilltalsnamnet måste INTE stå först i namnordningen.

    Om första barnet heter Valter Gustav och Valter är tilltalsnamn, så kallas han såklart Valter. Gustav är i detta fall ett andranamn. Om andra barnet också heter Valter Gustav, så är väl Gustav tilltalsnamnet eftersom du kallar honom det. I detta fall är namnet Valter andranamn. Det kallas andransmn även om det står först. När man skickar in till skatteverket så får man ju stryka under det namn som är menat som tilltalsnamn. Och som sagt kan detta vara vilket namn som helst i ordningen.

    Om andra barnet också har tilltalsnamn Valter så är det ju bara att ändra till att det ska vara Gustav istället om det är så att du råkade stryka under Valter istället för Gustav.

    Obs Valter och Gustav är exempelnamn.

  • Anonym (Oj)

    Så lustigt.

    Båda dina barn heter alltså Viktor Gustav (till exempel)

    Den äldre Viktor Gustav skulle jag låta heta så.

    På den yngre Viktor Gustav skulle jag tagit bort Viktor och istället lagt till ett annat förnamn efter Gustav.

    Då skulle dina söner istället heta Viktor Gustav och Gustav Alexander (till exempel)

    Det förekommer att syskon 2 har syskon 1:s andranamn som tilltalsnamn, själv känner jag till två sådana fall. Man har väl ett favoritnamn som nr 1 får som andranamn utifall att det inte blir något mer syskon av samma kön. Men så blir det så, och då vill man kanske inte låta favoritnamnet slösas bort på att ?bara? vara andranamn.

  • Anonym (Tvärtom)
    Anonym (Alva) skrev 2020-07-29 10:07:36 följande:

    Mellannamn är ett efternamn.

    Du menar att båda barnen har samma förnamn, men olika tilltalsnamn. Tilltalsnamnet måste INTE stå först i namnordningen.

    Om första barnet heter Valter Gustav och Valter är tilltalsnamn, så kallas han såklart Valter. Gustav är i detta fall ett andranamn. Om andra barnet också heter Valter Gustav, så är väl Gustav tilltalsnamnet eftersom du kallar honom det. I detta fall är namnet Valter andranamn. Det kallas andransmn även om det står först. När man skickar in till skatteverket så får man ju stryka under det namn som är menat som tilltalsnamn. Och som sagt kan detta vara vilket namn som helst i ordningen.

    Om andra barnet också har tilltalsnamn Valter så är det ju bara att ändra till att det ska vara Gustav istället om det är så att du råkade stryka under Valter istället för Gustav.

    Obs Valter och Gustav är exempelnamn.


    Tvärtom. Om man har två efternamn så är det första efternamnet ett mellannamn.
  • Anonym (Alva)
    Anonym (Tvärtom) skrev 2020-07-29 14:02:53 följande:

    Tvärtom. Om man har två efternamn så är det första efternamnet ett mellannamn.


    Ja det var det jag menade när jag skrev att mellannamn var ett efternamn, var lite otydlig där.
Svar på tråden Oagligt att döpa barn till samma sak?