• VickanD

    Sur på min pojkvän. Han förstår mig inte.

    Förstår att du blev upprörd. Hade reagerat likadant, speciellt om det har hänt flera gånger innan.

    Hade sagt till honom att om han vill göra annat på helgerna och bara ses vissa helger så får vi göra slut (för det hade inte räckt för mig heller). Han hade åtminstone kunnat berätta för dig om sina planer innan du kom dit, så hade du själv fått avgöra om det hade varit värt att åka dit eller ej.

  • VickanD
    sextiotalist skrev 2020-07-30 14:02:17 följande:

    Och för honom kanske det är viktigt att även göra eget på helgen.

    Du kanske få backa lite.


    Fast man lurar inte sin partner att komma till en för att sedan dissa personen under helgen. Han skulle givetvis ha berättat om sina planer innan hon åkte till honom så hade hon själv fått avgöra om det hade varit värt att åka dit eller ej.
  • VickanD
    Anonym (Anna) skrev 2020-07-30 14:30:22 följande:

    Jag förstår att man inte flyttar bokhyllor när man har ont i ryggen, men det om man ser det som ett sätt att umgås och tar nån kasse här och där och försöker kanske fixa lite kaffe så kan det ju bli kul ändå. Jag har nog tyckt att min kille var en slappis om han inte ville flytta på en helg. Vi hjälper varandra med tråk som målning, tvättning av fasad, gräsklippning osv eftersom vi tycker att det är rätt kul så länge man är tillsammans. Vad ska man annars göra? Streama tv-serier och dricka öl? Vi gör förstås sånt med, men viss aktivitet är väl bara härligt?


    Fast varför ska hon hjälpa HANS vänner och hans syster på sin lediga tid? Om man nu jobbar hårt så kan det väl vara skönt att bara vila och ta det lugnt när man väl är ledig? Speciellt om man dessutom har ont i ryggen.

    Nåväl, oavsett så skulle han ha berättat om sina planer innan hon åkte till honom.
  • VickanD
    Anonym (Anna) skrev 2020-07-30 14:40:21 följande:

    Jag sa inte att du var en slappis, men jag skulle tycka att min kille var det om han inte hjälpte till när min syrra flyttar. Jag jobbar mer än heltid och är ensam med ansvar för barn och radhus, så jag vet vad det är att vara trött, men jag förstår också att andra inte är som jag. Jag tycker att jag blir ännu tröttare av att slappa.

    Om han inte vad dig hänga med till syrran, så kan jag förstå om du blev sur, men jag skulle ha blivit lite sur i alla fall om jag var han och bad dig att ställa upp och du inte ville. Det blir ju en diss mot syrran om inte annat.


    Men nu är du bara barnslig. Om han tolkar det som en diss mot syrran så får han väl göra det, men det är bara barnsligt.

    Inte kan man ställa upp hela tiden. Människor fungerar olika och vissa behöver återhämtning. Du kanske inte behöver det, men de flesta behöver faktiskt det. Om man har haft mycket för sig så vill man kanske bara ta det lugnt när man är ledig för att ladda batterierna, inte hjälpa andra med massa saker. Tycker att det är väldigt märkligt att du inte fattar att man ibland behöver ta det lugnt bara.
  • VickanD
    Anonym (Anna) skrev 2020-07-30 14:42:21 följande:

    Det är inget man måste göra, men något jag i alla fall skulle ha velat hjälpa till med. Jag har varit med och målat om min särbos hus halva semestern eftersom jag vill vara med honom och blir glad av att hjälpa till. Igår meckade han ihop en tv-bänk och installerade tv åt mig, helt utan egen vinning eftersom han ville. Det känns normalt att vilja hjälpa varandra i en relation.


    Fast varför ska hon ens vilja hjälpa honom när han är så respektlös att han inte ens kan berätta om sina planer _innan_ hon kommer dit?

    Självklart ska man hjälpa andra, men det är inte ett dugg konstigt att man kanske inte orkar det varenda gång på sin lediga tid. Ts kanske har ett extra krävande jobb och hon kanske är en person som faktiskt behöver få vila och ta det lugnt för att ladda om batterierna. Det är inget fel med det och det är inte konstigt.
  • VickanD
    Anonym (Anna) skrev 2020-07-30 14:49:54 följande:

    Nej, det kan vara rimligt att ladda batterierna, men det är också rimligt att göra saker gemensamt.


    Och denna gång kanske ts behövde få ta det lugnt och inte göra så mycket.
  • VickanD
    Anonym (Fast) skrev 2020-07-31 16:14:46 följande:

    Nej det är väl klart att det inte är första gången, man måste väl få göra saker på helgerna? Umgås och hjälpa familj och vänner?

    Det verkar ju inte som om TS sagt till honom att hon vill veta i förväg, utan att han ska prioritera henne. Det tycker jag redan att han gör då de ses VARJE helg.


    Men om man har en partner som man endast träffar på helgerna så är det inte rimligt att det ofta förekommer att man gör annat under helgerna. När ska man då ha tid för sin partner? Varannan helg? Det är väldigt sällan och uppenbarligen för sällan för ts, så då får de väl kanske göra slut då.

    Ts skrev ju att det har hänt några gånger tidigare att han har gjort såhär. Dessutom har hon också skrivit att hon även blev upprörd på grund av att han inte sa något innan hon kom dit. Varför ska hon behöva säga att hon vill veta i förväg? Det är väl hans plikt att meddela om han har planer? vem som helst fattar väl att man berättar om sina planer INNAN partnern kommer till en.
  • VickanD
    Anonym (Fast) skrev 2020-07-31 19:03:32 följande:

    Ännu en gång, jag instämmer med att han skulle ha informerat henne. Men det är ju inte det TS vänder sig mot, utan att han inte PRIORITERAT HENNE. Han var borta några timmar för viktiga saker under helgen och hon blev väldigt upprörd över detta.


    Klart att hon blev upprörd, det hade jag och många andra också blivit. Hon blev upprörd för att han i princip lurade dit henne. Hon fick sitta ensam halva helgen. Väldigt nödvändigt att komma dit då.. not. Och nej, jag tycker inte att hon borde ha följt med honom och hjälpt till att flytta. Hon kanske inte kände för att hålla på och flytta på sin lediga tid och det är givetvis helt ok.

    Om man bara ses på helgerna så ska man ju umgås med sin partner då. Han kan passa på att göra annat under de andra dagarna. Visst, om det händer någon gång att han gör lite annat på helgerna så gör det väl ingenting, men det har ju hänt FLERA gånger och då är det inte konstigt att ts reagerar. Man vill ha en partner som prioriterar en och jag tycker inte att det verkar som att ts pojkvän gör det. Säger inte att de ska göra slut, men kanske hon ska överväga detta om de vill ses olika mycket och när han håller på såhär.
  • VickanD
    jrockyracoon skrev 2020-07-31 18:17:59 följande:

    Känner du TS. I så fall har du kanske mer information om henne än vi andra.

    Om du inte känner henne vet du inte vilken typ av personlighet hon har, och då vet du inte om hon är kontrollerande eller inte.

    Jag har inte påstått att hon är kontrollerande, utan att det finns små tecken som tyder på det. Jag kan alltså både hantera att jag inte vet säkert, och formulera mig nyanserat, men det klarar inte du. Du gör tvärsäkra uttalanden utan att veta, och därmed faller din trovärdighet helt. 

    Jag håller med om att pojkvännen borde ha sagt till innan. Där är vi överens.

    Men jag undrar om det verkligen är nödvändigt att man behöver sitta fast vid partnern som lim på ett frimärke. Jag är en person som klarar mig själv några timmar utan att förgås av leda eller att klättra på väggarna. Jag skulle antagligen tycka det var rätt fräckt att få vara i min partners lägenhet och roa mig själv en stund och vänta på lite mys, under tiden denne är borta. Det är inte som att han gick på krogen med sina polare och drack öl, och lämnade henne ensam hemma. Han utförde viktiga uppgifter som kompis och bror och var antagligen hela tiden tillgänglig via telefon.

    Han visade också förståelse för TS inställning och sade att han "fattade" att det var jobbigt för henne. Jag ser inte att han gjort något särskilt fel, förutom att han inte meddelat henne i förväg. Det behöver han förstås ändra till en annan gång. Om TS pojkvän läste här skulle jag ge honom rådet att fortsätta hålla kontakten med sina vänner, syster och andra nära relationer. Man ska inte låta ens partner isolera en från världen. De som försöker kontrollera en på det sättet ska inte få sin vilja igenom - bättre då att skaffa en ny flickvän som förstår värdet av nära relationer och inte enbart tänker på sina egna behov.


    Vet att detta inlägget inte var till mig men svarar ändå.

    Du skrev tidigare att det finns små tecken som tyder på att ts har en kontrollerande personlighet. Okej, det tycker du, men du vet ändå inte om hon faktiskt är kontrollerande eller inte, så vart vill du komma med att spekulera angående det? Ingen här vet.

    Jag tycker inte alls att hon verkar vara kontrollerande.

    Givetvis hade det varit helt okej om det hände någon enstaka gång att han gjorde annat under helgerna, men det har ju hänt flera gånger och eftersom att de endast ses under helgerna så tycker jag inte att ts reaktion är konstig alls. Jag hade känt mig bortprioriterad och jag antar att det är så ts känner. Sedan förstår jag också att det inte är så kul för henne att sitta och vänta i hans lägenhet medan han hjälper andra. Hon kom väl dit för att träffa honom, inte för att sitta ensam och glo på tv?

    Han kunde ha gjort dessa saker någon annan gång, inte när hans flickvän skulle komma och hälsa på.

    Ts har väl inte försökt kontrollera honom? Inte vad jag kan se här. Hon blev bara besviken för att hon kom till honom och förväntade sig att de skulle umgås mestadels av tiden, men det blev inte så och då förstår jag att hon blev upprörd. Det är INTE mycket begärt av ts att vilja umgås med sin pojkvän när de väl träffas. Så ofta träffas de ändå inte. Kan han inte prioritera henne så får de väl göra slut. Sedan var han väl inte alls särskilt förstående. Det står ju i hennes inlägg att han blev sur när hon berättade hur hon känner.

    Tycker faktiskt inte att pojkvännen verkar nice alls. Han verkar lite egoistisk (i alla fall när det gäller ts och hans relation) och han verkar inte prioritera sin partner. Dealbreakers.
  • VickanD
    korngryn skrev 2020-07-31 20:40:26 följande:

    Men vad tycker du ingår i att umgås med sin partner då? Får man bara sitta och titta varandra i ögonen och inte träffa några andra? Inte göra något praktiskt, vardagligt?

    Det låter väl alldeles utmärkt att hjälpa en bekant med bygge eller flytt. Man umgås samtidigt som man lär känna nya människor och kanske lär sig något nytt.

    Jag tycker att TS verkar vara kontrollerande.


    Men varför måste han göra dessa saker just när hon skulle komma dit och utan att förvarna henne innan? Det tyder på egoism. Att han dessutom har gjort såhär flera gånger innan tyder på att han inte prioriterar henne nog högt.

    Om de ses bara på helgerna så kanske man ska använda tiden till att umgås mestadels med varandra och inte med massa annat folk? Kan ju vara kul att träffa sin partner ensam när man umgås sällan.

    Bara för att han ska hjälpa någon annan att flytta så innebär det inte att ts ska behöva följa med och göra det. Hade inte heller velat följa med och flytta. Gör hellre annat på min lediga tid.

    Okej, men det är rätt snabba antaganden. Bara för att man vill umgås med sin partner och kanske vara ensam med denne när man väl träffar sin partner (de träffas inte ens ofta) så innebär det inte att man är kontrollerande.
  • VickanD
    Poison82 skrev 2020-08-01 07:24:47 följande:

    Såvida inte detta är ett upprepande beteende så tycker jag att du är riktigt tramsig. Och du kunde väl hjälp till med flytten så hade ni ju varit tillsammans ändå.

    Gnälla som ett litet barn, skäms du inte?


    Ts skrev ju att detta har hänt flera gånger. Varför ska hon behöva hjälpa till med flytten? Hon kanske vill göra annat på sin lediga tid? Han kunde bara ha sagt detta innan, så hade hon inte ens behövt komma dit.

    Tycker att du överdriver. Klart att man får gnälla om det gäller något man är missnöjd med i sitt eget förhållande. Fullt rimligt.
  • VickanD
    jrockyracoon skrev 2020-07-31 22:39:28 följande:

    Jag vill komma till att jag ser små tecken på att hon är kontrollerande, men jag är öppen för att jag kan ha fel.

    T.ex. så tycker jag ett tecken på en kontrollerande personlighet är att kräva att partnern är med en precis varje helg. Det känns också kontrollerande att prata om att göra slut, om man inte får som man vill. Det kan vara så att hon är på väg att isolera sin partner ifrån sina vänner - det gör många psykopater och narcissister som ett första steg, så att de inte ska ha något stöd när de sedan börjar misshandlas.

    Men naturligtvis kan jag ha helt fel, det är kanske mer sannolikt än att jag har rätt. Jag är dock säker på att om TS hade varit man, hade hela tråden kryllat av avståndstaganden och epitetet psykopat och narcissist hade nämnts. Det jag vill peka på genom att ta upp den här möjligheten är hur lätt kvinnor tar parti för andra kvinnor genom att de identifierar sig med den andra kvinna och gör antaganden om henne helt baserat på hur de själva reagerar i olika frågor.

    Hur menar du att han kunde ha hjälpt sin syster att flytta och sin kompis att renovera en annan gång? Skulle han ha bett systern att skjuta upp flytten några månader, eller kompisen att sluta bygga till dess att han kunde hjälpa honom? Och när skulle han då ha hjälpt honom, eftersom alla helger behöver han ju umgås med TS, annars gör hon slut.

    Menar du på allvar att man i en relation alltid behöver prioritera sin partner före allting annat? Då kan man ju inte bli tillsammans med någon. Ibland behöver man prioritera sig själv, exempelvis gå till tandläkaren. Ibland behöver man prioritera sin släkt, någon ligger för döden och man behöver besöka dem. Ibland behöver man prioritera sina barn eller sin bästa vän som behöver hjälp med renovering, eller sin syster som behöver hjälp med flytt, etc. Man behöver ju kunna leva ett normalt liv, även fast man har en partner.

    Om du inte har duschat på flera dagar och kommer hem från en resa, och du behöver duscha och sen kommer din partner och vill att du ska gå på bio, hur gör du då? Prioriterar du din partner först, eller dig själv först? Om du har brutit benet och din partner vill att du ska följa med på disco, men du vill till sjukhuset och gipsa benet. Hur gör du?

     

     


    Hur ska vi kunna veta om hon faktiskt är kontrollerande eller inte? Vi kan bara spekulera angående det, så vi lär inte komma någon vart.

    Tror inte att ts kräver att de ska vara med varandra varje helg, men det är väl det hon vill i ett förhållande och det är inte konstigt alls. Många vill träffa sin partner ofta och många träffas oftare än vad ts och hennes kille gör. Att bara ses på helgerna är inte mycket, enligt mig och kanske inte enligt ts heller. Hon kanske är van vid att man träffas ofta och inte bara på helgerna, för det är faktiskt inte mycket om man bara träffas på helgerna. Jag tycker inte det.

    Att vilja vara nära sin älskade är knappast konstigt. Det är inte direkt så att de träffas varenda dag. Klart att hon pratar här om att göra slut. Varför skulle det vara kontrollerande? Om hon är i ett förhållande där de tycker olika och hon inte trivs med hur de har det så är det väl inte så konstigt att man börjar fundera på att göra slut. Väldigt märkligt att tycka att det tyder på kontrollbehov. Det är rätt vanligt att man funderar på att göra slut om man är oense om saker i ett förhållande. Varför ska hon behöva stå ut med ett beteende hon inte uppskattar?

    Det är också rätt långdraget att börja snacka om att hon kanske är på väg att börja isolera honom. Come on liksom, hon träffar sin kille endast på helgerna. Vi vet ingenting om hur han är som person. Han kanske inte visar mycket känslor, de kanske ofta umgås tillsammans med andra. Dessutom har detta hänt upprepade gånger och då är det klart att man känner sig bortprioriterad?

    Jag tror inte att ts pojkvän prioriterar henne och då är det inte konstigt att man funderar på att göra slut. Jag menar inte att man bara ska prioritera sin partner, men om man har ett förhållande där man bara ses på helgerna så får man faktiskt se till att ägna största delen av helgen åt sin partner. Annars får man väl vara beredd på att man kanske måste gå skilda vägar, om man tycker helt olika. Det handlar ju också om att hitta någon som är lite som en själv. Det kommer aldrig att fungera om man är för olika.

    Jag tar inte parti för ts bara för att hon är en kvinna eller för att jag identifierar mig med henne. Jag hade tyckt likadant om det hade varit en man som hade startat träden. Min åsikt hade inte varit annorlunda och det kan jag säga i ärlighetens namn.

    Dessa saker han hjälpte till med nu kanske inte behövde göras just nu, menade jag. Han kanske skulle kunna göra det under någon av dagarna då han inte är med sin flickvän, exempelvis.

    Han måste naturligtvis inte umgås med sin flickvän, det är ju hans eget val men då får han också acceptera att det kanske tar slut mellan dem. Det står honom fritt att umgås med sina vänner och familj hur mycket han vill. Det kanske räcker för honom att umgås med ts varannan helg, eller tre av fyra helger, men det kanske inte räcker för ts och då kanske de måste göra slut. Ibland är man för olika och det är väl inte ts fel att hon vill träffa sin partner på helgerna. Att endast ses på helgerna är inte ens mycket.

    Han får väl träffa någon som vill ses ibland, när det passar, precis som han själv.

    Sjävklart ska man inte alltid prioritera sin partner över allt annat. Det jag menar är att jag tror att ts känner sig bortprioriterad, vilket inte är konstigt med tanke på hans upprepande handlingar. Ts kanske är en person som vill ses ofta och det är inte konstigt alls. De flesta vill träffa sin partner ofta.

    Om man bara ses på helgerna så får man ändå se till att prioritera sin partner högt, om man nu vill att förhållandet ska hålla, men jag tror inte att ts pojkvän prioriterar henne högt. Naturligtvis måste man ibland få prioritera annat eller andra personer, men om ens partner ofta inte prioriteras så blir det ju inget vidare bra förhållande och då är det inte konstigt att man funderar på att göra slut.

    Det blir liksom obalans om ts vill umgås ofta, medan ts partner hellre gör andra saker. Det blir ett förhållande som ts inte kommer må bra i. Hon kommer att känna sig bortprioriterad och den känslan är inte rolig att känna.

    Scenariorna du pratar om nu är scenarion som inte hade inträffat speciellt ofta och det är två ganska extrema fall, så ja, sjävklart hade jag duschat först och sjävklart hade jag sett till att gipsa benet. Detta är liksom inte något som hade hänt upprepade gånger och det är två ganska extrema fall.

    Eftersom att ts pojkvän har hållit på såhär flera gånger förut så är det annorlunda. Det är då inte alls konstigt att ts börjar bli less på att han gör såhär.
  • VickanD
    korngryn skrev 2020-08-01 08:32:12 följande:

    För att det var den dagen pojkvännens syster fick tillträde till den nya lägenheten och skulle lämna ifrån sig den gamla antar jag? När man flyttar mellan lägenheter är det ju normalt att det måste göras på en dag om man inte vill stå med dubbla hyror.

    Jag försöker se detta ur systerns perspektiv också, eftersom världen inte kretsar runt ts. Om min bror hade hjälpt mig att flytta och han berättade att hans flickvän var på besök men att hon valt att hellre sitta ensam i lägenheten istället för att hjälpa till, hade jag undrat vad det var för arbetsskygg kvinna. Och oroat mig för hur det skulle bli för min bror i framtiden om han gick vidare med den relationen.

    För det är ju så att när man dejtat ett tag brukar man vilja ta nästa steg och se hur vardagen fungerar. Träffa varandras familjer och vänner osv.

    Att hjälpa till meden flytt är väl ett utmärkt sätt att kombinera allt detta. Och nej, allt flyttjobb är inte tungt för ryggen. Man måste inte bära möbler och städa ugnen, mn kan t ex köra flyttbilen, packa in glas i bubbelplast eller gå och köpa pizza till hela gänget (eftersom man ofta inte har tillgång till något kök när man flyttar)


    Men då kan han lära sig att berätta om sina planer, INNAN han lurar dit sin flickvän.

    Systern har inget med deras förhållande att göra. Vissa personer kanske inte vill hjälpa andra att flytta på sin lediga tid? Det är inget fel med det. Ts kanske kände för att göra något annat. Jag har hjälpt vänner och familj med saker flera gånger, utan att min pojkvän har följt med. Han kan ha stannat hemma och spelat på datorn, eller liknande. Är varken konstigt eller fel.
  • VickanD
    jrockyracoon skrev 2020-08-01 10:31:04 följande:

    TS skrev såhär:

    "Han brukar inte hålla på såhär, men det har hänt några gånger tidigare."'

    Så det är absolut inte något han har satt i system som vissa i tråden verkar tolka det. Det är dessutom oklart om TS tidigare har bett honom att bli tydligare med att berätta om sina planer i förväg, eller om hon alls kommenterat om de tidigare händelserna. Kanske TS inte har upplevt det som ett stort problem förrän nu.

    Varför ska hon hjälpa honom med flytten? Ja, för att umgås med honom och lära känna hans syster. Jag tycker det låter som ett utmärkt aktivitet att umgås på ett annat sätt och lära känna varandra bra. Givetvis behöver hon inte bära tungt eftersom hon har ryggont.

    Men poängen är att om hon inte vill, så är det hennes eget val. Då väljer hon att sitta hemma och vara ensam några timmar, så varför klaga efter det? 


    Det har ändå hänt tidigare och det lär troligtvis hända igen, så det är inte konstigt att ts börjar tröttna.

    Varför ska hon ens behöva be honom att berätta om sina planer i förväg? Det borde han väl ändå förstå själv? Om jag väntar främmande så berättar jag liksom i förväg om jag ska göra vissa andra saker också. Jag förväntar mig inte att de ska fråga mig om det, utan man borde fatta att berätta det själv.

    Hon kanske redan har träffat systern tidigare och känner henne väl? Eller så kanske hon inte gillar systern?

    Tycker inte att det är ett dugg konstigt att man inte vill följa med och flytta på sin lediga tid. Jag har flera gånger hjälpt min familj och vänner med olika saker, utan att min sambo har följt med. Han har gjort annat hemma och jag ser inget fel i det.

    Poängen är att han får lära sig att berätta om sina planer INNAN ts kommer dit, så kan hon välja om hon ens ska komma överhuvudtaget. Hade hon vetat om hans planer hade hon kunnat göra valet att stanna hemma, men den möjligheten fick hon inte. Klart att man klagar om ens partner lurar en att komma för att sedan vara på annat håll halva helgen. Då hade man liksom kunnat stanna hemma.
  • VickanD
    Kirenaj68 skrev 2020-08-02 14:50:49 följande:

    Det hade ju varit det naturliga, eller hur? Tycker att det luktar lite efterhandskonstruktion.


    Tycker inte att det är så konstigt.

    Tråden handlade väl inte om ifall ts och pojkvännen skulle göra slut eller inte? Den handlade väl enbart om ifall han gjorde fel eller inte angående den helgen då han gjorde annat utan att berätta det för henne innan hon kom till honom. Om ts istället hade frågat om hon borde göra slut med honom eller inte, så antar jag att hon hade nämnt att han säger elaka saker när han blir arg och har svårt att kontrollera sin ilska. Varför ska hon dra upp massor av saker som tråden inte ens egentligen handlar om? Enligt mig var det då inte konstigt att hon inte nämnde detta tidigare.
  • VickanD
    jrockyracoon skrev 2020-08-02 15:41:28 följande:

    Hej TS! Kul att få prata direkt med dig.

    Du gör som du vill, jag vill absolut betona att det är ditt val och du kan göra slut på vilka grunder du själv önskar. Vi lever ju förstås i ett fritt land.

    Nu har du ju också kommit med mer information, till exempel att din kille har visat vissa oroväckande och våldsamma tendenser.

    Samtidigt tänker jag att man i en relation behöver kommunicera och kompromissa när det blir olika åsikter om saker. Om ens pojkvän har ett behov av att träffa vänner och man själv vill ses varje helg och umgås intensivt, så får man helt enkelt börja med att diskutera det och vara beredd på att jämka. Sen att du inte känner dig nöjd och uppskattad i relationen är förstås ett problem, men din känsla är ju inte nödvändigtvis sanningen. Om du har konkreta bevis på att din pojkvän inte uppskattar dig är det förstås en annan sak. Men att din pojkvän vill träffa sina vänner vid enstaka tillfällen behöver ju inte med automatik betyda att han inte älskar dig eller uppskattar dig.

    Du kan ju inte göra slut med alla dina partners så fort det uppstår problem för då kommer du aldrig att få en långsiktig relation. Det gäller förstås att se till kvalitéerna hos den person man är tillsammans med och avgöra om dessa kvalitéer är värda att kämpa för eller inte. Om personen inte är beredd att kommunicera eller lyssna, ja, då är det förstås ett varningstecken. 

    Jag hoppas du inte tolkar det här som att jag tycker det är fel beslut av dig att göra slut med honom, för det vet jag för lite, för att uttala mig om. Jag menar bara att man i långsiktiga relationer behöver lära sig att kompromissa och söka lösningar på problem.


    Med tanke på hur hennes pojkvän är, dels på grund av hans bortprioriterande av henne och dels på grund av hans aggressiva tendenser så är det rätt glasklart att det var rätt beslut att ts gjorde slut med honom. Uppenbarligen gjorde hon inte slut bara på grund av att han umgicks med andra under vissa helger.
  • VickanD
    jrockyracoon skrev 2020-08-02 19:35:06 följande:

    Att han ibland vill träffa kompisar och sin syster är fortfarande inget jag tycker är konstigt eller fel.

    Men TS har sagt att pojkvännen säger elaka saker när han är arg och att han har visat tecken på aggressivitet. Detta är däremot allvarliga fel, men inte så allvarliga att det är glasklart att lämna. Problem kan lösas, man kan gå i parterapi eller lösa problemen genom att prata med varandra och hitta kompromisser och på så sätt utvecklas och bli starkare som par.

    När det gäller par som har hittat ett farligt destruktivt mönster, såsom att det sker psykisk eller fysisk misshandel, då är det på sin plats att ge råd om skilsmässa, särskilt eftersom den som är utsatt ofta har blivit manipulerad av den andre och inte kan tänka objektivt på situationen.

    Men i det här fallet är det inte tal om detta, och enligt min uppfattning utifrån det som vi har fått veta inte glasklart att de ska separera som du uttrycker det. Det kan ha varit rätt beslut av TS eller också hade det varit klokt av henne att ge förhållandet en chans till. Det beror mycket på andra faktorer som jag ser det, t.ex. hur starka deras känslor är för varandra och hur bra de kan kommunicera och lösa problem tillsammans.

    I vilket fall har TS nu valt att separera och vi får hoppas att det blir bra för henne och för pojkvännen.


    Nej, men uppenbarligen har det ju hänt några gånger att han gjort annat under helgerna (då han egentligen skulle träffa sin flickvän) och då kan jag förstå att man blir less. Han har helt enkelt fått ts att lessna på honom. Att ses endast på helgerna, är i min mening, inte mycket alls och om man då väljer att ofta göra annat på helgerna, istället för att vara med sin partner, då får man nog vara beredd på att partnern mycket väl kan göra slut på grund av att man inte känner sig så prioriterad.

    Absolut att man kan gå i parterapi eller försöka lösa det själva genom att prata med varandra, men vad vet vi? Ts pojkvän kanske inte vill gå i parterapi, eller så har de ingen bra kommunikation och kan därav inte lösa stora problem utan hjälp.

    Det är inte alla som är villiga att gå i parterapi och det är inte heller alla par som har en god kommunikation. Ts och killen kanske inte hade kunnat lösa något ändå. Dock så vet vi väl ändå inte hur mycket de har kämpat? Ts kanske redan har försökt lösa saker och prata med honom? Det kanske inte har blivit någon förändring ändå. Det kan ju hända att de redan har försökt lösa problemen men utan att det har gett resultat och då är det absolut rätt att man gör slut.

    Jag tycker att det är glasklart att lämna någon som visar aggressiva tendenser och som säger elaka saker när denne är arg. Det är inte egenskaper som magiskt går att trolla bort för alla och det är inte heller egenskaper som jag kan acceptera hos en partner. Enligt mig har ts pojkvän redan gått över gränsen och det kan mycket väl hända att han någon gång hade börjat misshandla henne. Varför vänta tills det sker om ts kan lämna innan det väl sker?

    Men allvarligt talat, nu tänker jag inte diskutera detta med dig längre. Vi håller uppenbarligen inte med varandra och det är helt okej. Du har sagt vad du tycker och det har jag med, så nu kommer vi inte längre än såhär.
Svar på tråden Sur på min pojkvän. Han förstår mig inte.