Du måste logga in för att svara i en tråd.

• Anonym (Zoe)

Varför är det mer status att få en flicka?

Varför är det mer status bland mammor att få flickbebisar? Nästan som om det är lite synd om mammorna som får söner?

Väntar en son själv och har fått frågor liknande ?hur känns det för dig då?? ?Känns det ok med en kille?? Osv osv....

När man tittar på Instagram där folk spränger ballonger med antingen rosa el blå färg i så blir mammorna oftast helt galna av lycka om det är rosa färg!?

• Svar på tråden Varför är det mer status att få en flicka?
  • Anonym (Mom)
    Anonym (Zoe) skrev 2020-07-30 23:47:37 följande:

Det är mitt andra barn

Så nu blir det en son till?Alla barn är speciella och att få ett frisk barn är en underbar gåva!
  • Postman
    Anonym (Anna) skrev 2020-07-30 23:46:01 följande:

Fast jo, det har det. Män är kraftigt överrepresenterade i brottsstatistiken, samt att höga testosteronnivåer (som män har) bidrar till bland annat aggressivitet.

Man borde snare vara tacksam istället att man kan få barn och man har sen en skyldighet som förälder att uppfostra dom till goda medborgare.
  • Anonym (Zoe)
    Anonym (Anna) skrev 2020-07-30 23:41:14 följande:

Och det du skriver är bara din upplevelse TS, men faktum är att på de allra flesta håll i världen så är det status att få pojkar. Flickfoster aborteras, Flickor har inte rätt att gå i skolan och utbilda sig, de gifts bort etc.

Ja men i västvärlden är det inte så, här är det uppenbart flickor som värderas högst så man får en liten ?minime? som mamma och Instagram överflödas av rosa rosetter och klänningar på flickbarn....jag har fått kommentarer som ?oh nej då blir de bara monster och tråkiga leksaker? samt ?va synd...finns ju så mkt mer söta kläder till tjejer? osv osv
  • Anonym (Anna)
    Anonym (Zoe) skrev 2020-07-30 23:53:37 följande:

Ja men i västvärlden är det inte så, här är det uppenbart flickor som värderas högst så man får en liten ?minime? som mamma och Instagram överflödas av rosa rosetter och klänningar på flickbarn....jag har fått kommentarer som ?oh nej då blir de bara monster och tråkiga leksaker? samt ?va synd...finns ju så mkt mer söta kläder till tjejer? osv osv

Så du drar hela västvärlden över en kam bara för att du råkat se många mammor på Instagram som lagt ut bilder på sina döttrar i klänningar.

Jag har sett minst lika många mammor som lagt ut bilder på sina pojkar omgivna av blåa ballonger och blå kläder.

Dessutom är Instagram ganska töntigt faktiskt, allt ska se så perfekt ut men egentligen har många av dessa inte alls ett så glamouröst liv som de ger intryck av.
  • Anonym (Zoe)
    Anonym (Mom) skrev 2020-07-30 23:51:06 följande:

Så nu blir det en son till?Alla barn är speciella och att få ett frisk barn är en underbar gåva!

Ja precis min andra son, ja jag håller med helt men har blivit påverkad av folks kommentarer och känner mig besviken på att jag ska behöva försvara min ?lycka? över att vänta en pojke....ungefär som om det är så himla synd om mig
  • Anonym (M)
    Postman skrev 2020-07-30 23:45:06 följande:

Läs tråden och inte enstaka inlägg så förstår du.

Jag har läst hela tråden. Ditt inlägg blir inte vettigt för det.
  • Anonym (Zoe)
    Anonym (Anna) skrev 2020-07-30 23:59:47 följande:

Så du drar hela västvärlden över en kam bara för att du råkat se många mammor på Instagram som lagt ut bilder på sina döttrar i klänningar.

Jag har sett minst lika många mammor som lagt ut bilder på sina pojkar omgivna av blåa ballonger och blå kläder.

Dessutom är Instagram ganska töntigt faktiskt, allt ska se så perfekt ut men egentligen har många av dessa inte alls ett så glamouröst liv som de ger intryck av.

Det är inte bara Instagram som gör att jag upplever det så utan alla dom kommentarer jag har fått av andra , Ffa andra mammor
  • BeautifulLiz

Förvånar mig att nästan alla är anonyma när de svarar.

Nåja, jag har två söner som är de mest fantastiska människor jag vet. Min ena son har också två söner, mina älskade barnbarn.

När jag var gravid, så hör och häpna, önskade jag innerst inne att få pojkar. Fråga mig inte varför, det var bara så jag kände. Och så blev det.

• Anonym (Anna)
    Anonym (Zoe) skrev 2020-07-31 00:05:13 följande:

Det är inte bara Instagram som gör att jag upplever det så utan alla dom kommentarer jag har fått av andra , Ffa andra mammor

Jag tror att det är minst lika vanligt att pappor och män tycker synd om andra föräldrar som får döttrar.
  • Anonym (E)

Folk som tycker att det är mer status att få en flicka är i min värld helt enkelt mindre smarta. De sätter en bild, förväntningar pga ett kön. Alltid jävligt stereotypiska fördomar om hur det är att ha en pojke. Som om man inte kan påverka mycket med uppfostran men alla barn varierar i hur de är.

Svar på tråden Varför är det mer status att få en flicka?