• Anonym (Mm)

    Pojkvännen är lat och orkar inte ha ordning hemma

    Min pojkvän bor ensam i en etta. Det är oftast ganska ostädat hemma hos honom, vilket jag verkligen hatar.

    Det är damm på flera ställen, massa ludd på golvet, smulor på golvet, massa disk och det är bara allmänt skitigt.

    Jag tvättar oftast hemma hos honom medan han tar hand om disken eller något annat. Nu senaste gången så tvättade jag hans och mina kläder och han har fortfarande inte vikt in sin rena tvätt (som jag för övrigt brukar göra åt honom) utan det rena ligger fortfarande kvar i tvättkorgen medan han har börjat slänga det smutsiga i en hög på golvet.

    Det ligger alltid fullt med reklamtidningar i hallen, som han aldrig orkar ta ut och slänga så det blir helt fullt i hallen och till slut tar jag ut det.

    Han har papper, kartonger osv lite överallt och det finns ingen struktur. Vid hans dator så lämnar han läskburkar och tomma yoghurtpaket osv.

    Han brukar inte begära att jag ska städa här, bara om han ska diska både min och hans disk så brukar han vilja att jag tar något annat medan han gör det. Det är nästan alltid jag som tvättar, till exempel. Så det är inte det att han begär att jag ska göra saker om han inte gör nåt, men när det är så stökigt överallt så vill jag ju plocka till och fixa. Jag är här ofta och vill ju inte leva i en sådan skitig miljö, så då blir det jag som måste gå och plocka och fixa.

    Har sagt till honom att jag tycker han borde ha bättre ordning. Han svarar väl typ ?jaja? eller något men han gör ingenting åt det. Visst, han dammsuger ibland och diskar undan ibland, men han gör ingenting annat än det och sedan är det lika smutsigt igen nästan direkt. Det är också dammigt inne på toaletten och där inne har han bara dammtorkat väldigt få gånger.

    Vad tycker ni? Har jag något att säga till om eller ska jag vara tyst? Orkar inte hålla på och plocka och fixa hela tiden när jag är hos honom, men vill inte heller leva i en svinstia och han gör ju inte mycket åt det.

  • Svar på tråden Pojkvännen är lat och orkar inte ha ordning hemma
  • korngryn
    Anonym (q) skrev 2020-07-31 17:49:48 följande:

    Är du säker på att det är lathet och inte brist på ork/exekutiva funktioner? Inte för att du ska behöva städa varje gång... han måste kunna hålla en grundordning även om den inte är samma standard som du hade önskat.


    Beror det på nedsatt ork eller bristande exekutiva funktioner är det ju ÄNNU viktigare att inte låta relationen gå för långt. För då är det stor risk att beteendet kvarstår även när han blivit vuxen på riktigt. En person med sådana ?defekter? eller vad man ska säga är ju verkligen inget sambomaterial, i så fall kommer ts behöva vara morsa åt sin sambo resten av livet.
  • Anonym (q)
    korngryn skrev 2020-08-01 08:00:52 följande:
    Beror det på nedsatt ork eller bristande exekutiva funktioner är det ju ÄNNU viktigare att inte låta relationen gå för långt. För då är det stor risk att beteendet kvarstår även när han blivit vuxen på riktigt. En person med sådana ?defekter? eller vad man ska säga är ju verkligen inget sambomaterial, i så fall kommer ts behöva vara morsa åt sin sambo resten av livet.
    Nja, nu tänkte jag mer i term om ej upptäckt NPF/psykisk ohälsa. Många killar har förmågan att skärpa sig, alla lever inte "ungkarlsliv" förevigt. Däremot så ska han vilja och det är det som känns osäkert i TS. Skillnad på att inte kunna komma igång eller utföra sysslor och att faktiskt totalt strunta i om hemmet är täckt av damm.
  • Aniiee
    korngryn skrev 2020-08-01 08:00:52 följande:
    Beror det på nedsatt ork eller bristande exekutiva funktioner är det ju ÄNNU viktigare att inte låta relationen gå för långt. För då är det stor risk att beteendet kvarstår även när han blivit vuxen på riktigt. En person med sådana ?defekter? eller vad man ska säga är ju verkligen inget sambomaterial, i så fall kommer ts behöva vara morsa åt sin sambo resten av livet.
    Tack för den.
    Gamla matvaror i kylen? Först får de päls, sen börjar de morra och SEN går de ut.
  • Anonym (Bea)

    Jag lever i ett äktenskap med familj med en snart 40-årig man, och det här med extrem oordning, bristande städning och känsla för renhet (den alltså icke existerande) gick aldrig över. Blev faktiskt värre med åren. Och jag lever tyvärr med att delegera uppgifter för att inte behöva göra allt själv. För han störs inte och ser inte skiten, har inte det i sig att man t ex bör byta till rena handdukar ibland, eller rengöra toan/handfatet.

    Han lägger allting på golvet, från kläder till datorer. Fick han välja skull allting alltid stå framme, för då hittar man det enl honom (el inte). Saker är ofta borta för inget har en speciell plats. Mobiler, viktiga papper, betalkort mm ska alltid letas efter.

    Så visst, detta påverkar vår relation negativt och är ständigt störande och irriterande lustdödande . Men bara för mig.

    Så ett varningens finger, det säger en del om en person som har det sådär, även om min man är extrem.

    (Kan tillägga att min man dessutom är slarvig med personlig hygien. Kalsonger och strumpor kan återanvändas (iaf på semestern), han torkar av kladd på sina byxor ist för att tvätta händerna, går i trasiga fläckiga kläder (mest hemma men ändå), istället för kniv används gärna fingrar att putta upp mat på gaffeln med (handhygienen vill jag inte ens tänka på.) Mm mm mm.)

  • korngryn
    Anonym (q) skrev 2020-08-01 12:39:12 följande:

    Nja, nu tänkte jag mer i term om ej upptäckt NPF/psykisk ohälsa. Många killar har förmågan att skärpa sig, alla lever inte "ungkarlsliv" förevigt. Däremot så ska han vilja och det är det som känns osäkert i TS. Skillnad på att inte kunna komma igång eller utföra sysslor och att faktiskt totalt strunta i om hemmet är täckt av damm.


    I praktiken är det rätt minimal skillnad. Dammet och skiten ligger ju där oavsett vad orsaken är.
  • Anonym (q)
    korngryn skrev 2020-08-02 11:34:37 följande:
    I praktiken är det rätt minimal skillnad. Dammet och skiten ligger ju där oavsett vad orsaken är.
    Nej. Det går att hitta strategier på ett annat sätt om man förstår vad som är svårt för en/får stöd på rätt sätt. Jag har själv haft ett övermäktigt rum samt efter det en övermäktig lägenhet...För det var så mycket, jag kunde inte dela upp det och hade extremt svårt att komma igång (samt begränsad ork). Idag är det fint hos mig och även om det inte är så pedantiskt som jag vill är det helt okej. Säger inte att TS kille har en NPF men det är iaf en möjlighet och vanlig orsak till att folk som faktiskt vill ha det städat har svårt att få till det.
  • viseversa

    Men jösses sluta agera mamma åt en jättebebis. Han kan bo i sin skit själv. Det är uinte ditt jobb att städa efter honom eller tvätta hans kläder. Sluta åka dit så slipper du se snusket.

  • korngryn
    Anonym (q) skrev 2020-08-02 11:42:05 följande:

    Nej. Det går att hitta strategier på ett annat sätt om man förstår vad som är svårt för en/får stöd på rätt sätt. Jag har själv haft ett övermäktigt rum samt efter det en övermäktig lägenhet...För det var så mycket, jag kunde inte dela upp det och hade extremt svårt att komma igång (samt begränsad ork). Idag är det fint hos mig och även om det inte är så pedantiskt som jag vill är det helt okej. Säger inte att TS kille har en NPF men det är iaf en möjlighet och vanlig orsak till att folk som faktiskt vill ha det städat har svårt att få till det.


    Jovisst, men om ts kille har npf eller inte ändrar ju ingenting. Den där hjälpen och stödet som alla pratar om, den kan man ju använda sig av även om man _inte_ har diagnosticerad npf! Om viljan finns alltså. Det finns massor av böcker, appar, scheman till hjälp. Men viljan och insikten måste faktiskt finnas, annars funkar det ju ändå inte.
  • Alessia

    Låter inte som någon man vill dela sitt liv med... Ses på andra ställen än i hans lägenhet, på stan eller hos gig så länge ert förhållande varar. Glöm inte att tala om anledningen till dina platsval.

  • Anonym (Ygge)

    Som ung hade jag det ofta stökigt (inte skitigt!). Min pojkvän sa som det var, han ville inte vara hos mig om jag inte plockade undan. Så det var bara att sätta igång.

    Hos min pojkvän var det aldrig stökigt, men fy så skitigt. Jag stod ut. Kommenterade någon gång. Passade på att städa lite i köket om jag ändå diskade.

    Innan vi flyttade ihop hade vi några ordentliga snack om hur vi ville ha det och gjorde ett städschema.

  • Anonym (Missie)

    Är det äckligt så säg det bara.

    Jag städar absolut inte jämt men kök och badrum måste hålla någon form av hygienstatus, annars skulle jag tycka att hela personen som bor där är äcklig och troligen något mentalt fel på.

Svar på tråden Pojkvännen är lat och orkar inte ha ordning hemma