• Anonym (Mammany)

    Litet barn som tyr sig till andra

    Startar ny tråd pga , tillåter anonyma svar här.

    Vi har ett barn på lite drygt 1,5 år som tyr sig väkdigt mycket till en äldre släkting. Det är en släkting som bor 5 mil bort så då vi besöker denna eller får besök blir det ofta övernattningar någon dag.

    Hursomhelst tyr sig vårat barn jättemycket till denna släkting då vi ses, gjort sen 1 års åldern.

    Det är den enda hon frivilligt kramar sätter sig i knä

    Hos osv.

    Det är roligt eftersom vårt barn annars är mycket reserverad mot andra människor. Denna släkting vill hon nästan vara med mer än oss föräldrar. När vi ska natta och denna är med gråter o säger släktingens namn ibland.

    Som sagt det är roligt men ändå tvivlar jag om det är normalt? Är som sagt inte svartsjuk utan undrar mer om det är normalt att en annan person väljs före mig som mamma, då det aldrig händer med andra?

    Om barnet är tryggare med en annan vuxen är det då något fel i min och barnets anknytning?

    Om Barnet på något sätt känner sig mer trygg eller sedd hos denna person då denna är med än oss föräldrar, är det något att oroa sig för?

  • Svar på tråden Litet barn som tyr sig till andra
  • lövet2

    Jodå, det är normalt. Mamma och pappa är nr 1 för barnet, men ni finns ju nästan alltid där. Andra personer som barnet tycker om, finns bara i bland, och då vill barnet passa på. Typ "nu är mormor här, så nu vill jag verkligen sitta i hennes knä, för mammas knä kan jag sitta i jämt annars".

    Om ni föräldrar skulle lämna barnet hos släktingen, så skulle barnet antagligen börja gråta och ropa efter er ganska fort. När ni är kvar där däremot, så är barnet tryggt och kan njuta av släktingens sällskap.

    Även barn kan älska många personer.

  • Anonym (Mormor)

    Dotter på 1,5 år. Här är det så med mormor, dock inte vid nattning. Vi föräldrar får inte Gå på toa med henne, torka hennes händer, skala hennes banan osv när mormor är med. Mormor ska göra ALLT. Dottern är i övrigt mycket reserverad mot människor hon inte känner väl.

    Så absolut normalt. Erat barn ?passar på? eftersom detta inte är en person som alltid finns tillgänglig.

  • Anonym (Mammany)

    Känna lugnande med era svar

    Är det okej då att jag drar mig lite tillbaka och gör " mitt" då vi är med denna släkting då. Alltså att jag kan lämna dom lite ifred och umgås men att jag finns där i samma hus om än i bakgrunden pysslande med annat och inte har fokus på mitt barn.

    Eller kommer vår dotter känna sig ignorerad och sviken att jag " lämnat över omsorgen till någon annan"

  • Anonym (Mormor)
    Anonym (Mammany) skrev 2020-08-01 23:47:29 följande:

    Känna lugnande med era svar

    Är det okej då att jag drar mig lite tillbaka och gör " mitt" då vi är med denna släkting då. Alltså att jag kan lämna dom lite ifred och umgås men att jag finns där i samma hus om än i bakgrunden pysslande med annat och inte har fokus på mitt barn.

    Eller kommer vår dotter känna sig ignorerad och sviken att jag " lämnat över omsorgen till någon annan"


    Håll dig i bakgrunden. Om dottern vill ha din närhet kommer du märka det genom att hon blir gnällig. Så länge hon är nöjd så låt dem hållas med sitt. Det är bara bra för dotterns framtida relationer.

    Att dottern tyr sig till släktingen och accepterar att vara ensam med hen visar på en TRYGG anknytning. Hade dottern varit osäker på din och hennes relation hade hon inte tytt sig till någon annan på det sättet utan snarare agerat klängig på dig
Svar på tråden Litet barn som tyr sig till andra