• Anonym (Undrar)

    Hur ofta gråter era 7-8-åringar?

    Hur ofta gråter era barn i 7-8 årsåldern?

    Svårt att säga exakt kanskemen ungefär.

    Var med min son på minigolf häromdagen. En bra dag och han grät bara två gånger där, inga långa utbrott bara två korta gråttilfällen.


     


    En bekant observerade detta och undrade vad som var fel, som att det skulle vara något konstigt. Därför undrar jag.JAg tänker att upp till tio gånger per dag är helt normalt.

  • Svar på tråden Hur ofta gråter era 7-8-åringar?
  • Piff

    Har en 7åring, och en 8åring (snart 9). Ingen av dem gråter dagligen. De gråter om de slår sig riktigt illa, eller om något går emot dem väldigt mycket och de blir ledsna. Ena barnet har en kompis som kan börja gråta av extremt små anledningar, men annars vet jag inget barn som gör det.

  • Anonym (Undrar)
    Piff skrev 2020-08-01 21:06:34 följande:

    Har en 7åring, och en 8åring (snart 9). Ingen av dem gråter dagligen. De gråter om de slår sig riktigt illa, eller om något går emot dem väldigt mycket och de blir ledsna. Ena barnet har en kompis som kan börja gråta av extremt små anledningar, men annars vet jag inget barn som gör det.


    De gråter altså aldrig ens vid så naturliga tillfällen som när de är hungriga, när man säger att det är dags för läxan, något drar ut på tiden eller när de förlorar i spel. Har väldigt svårt att föreställa mig en dag utan gråt.
  • Anonym (Sara)

    Min sexåring gråter i stort sett aldrig. Det skulle väl vara om hon gör sig illa ordentligt någon gång.

  • lövet2

    Mina har väl gråtit någon gång i månaden. Oftare om det varit någon olyckshändelse eller ont i magen kanske. Undantaget har varit min yngsta, som gråtit 2-10 gånger om dagen. Hon blev utredd när hon kom upp i högstadiet och visade sig ha Aspergers.

  • LFF
    Anonym (Undrar) skrev 2020-08-01 21:52:15 följande:

    De gråter altså aldrig ens vid så naturliga tillfällen som när de är hungriga, när man säger att det är dags för läxan, något drar ut på tiden eller när de förlorar i spel. Har väldigt svårt att föreställa mig en dag utan gråt.


    Varför skulle man gråta för att man är hungrig? Då har det ju gått alldeles för långt. Det är inte heller naturligt att gråta för att man ska göra läxorna eller att något drar ut på tiden. Att de gråter när de förlorar gör speciellt min ena, det betyder inte att det är ok eller att han ska "skonas" från att förlora.
  • Ectea

    Jag törs nog säga att våran 7 åring inte gråter varje vecka ens. Och bara om hon slår sig mycket eller som ett tillfälle tidigare i somras när blev riktigt riktigt skrämd.

    Sura/gnälla kan hon hellre dra till med, men inte dagligen.

    Skulle nog säga att det snarare är ovanligt att gråta varje dag i den åldern. Men tänker också att alla har olika sätt att visa känslor

  • Anonym (inte så ofta)

    Min sjuåring gråter om han gör sig rejält illa. Annars är det ganska sällan. Men visst händer det någon gång då och då att han gråter av frustration eller för att han inte får något som han vill ha (eller göra något som han vill göra.) Men detg är som sagt ganska sällan. 

  • Aniiee

    Ts, jag tror inte på att du tror att det är normalt för ett barn att gråta 10 gånger om dagen. Hade du trott det så hade du avfärdat din bekanta, inte skrivit en tråd på FL.

    Det är förstås inte det enda jag inte tror på, men i alla fall.


    Gamla matvaror i kylen? Först får de päls, sen börjar de morra och SEN går de ut.
  • Anonym (Undrar)
    Aniiee skrev 2020-08-01 22:45:24 följande:

    Ts, jag tror inte på att du tror att det är normalt för ett barn att gråta 10 gånger om dagen. Hade du trott det så hade du avfärdat din bekanta, inte skrivit en tråd på FL.

    Det är förstås inte det enda jag inte tror på, men i alla fall.


    Jag blev nyfiken på hur ofta andra gråter. Nu brukar sonen oftast inte gråta när vi är hos kompisar eller har besök, han spar sig då. Nu visste han inte att det var någon där som vi kände. 

    När jag skrev gråter 10 gånger per dag är det lätt kort lätt gråt de flesta av gångerna.
Svar på tråden Hur ofta gråter era 7-8-åringar?