Inlägg från: Anonym (Fåttnog) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Fåttnog)

    Svärmor....

    Idag hade jag dop för vårt 3dje barn.

    Då vi bor ganska trångt och saknar trädgård så valde vi att ha dopet hos min mamma och pappa i deras trädgård ( och med tanke på corona)

    Så min mamma fick städa och fixa, upp med 2 tält och hon lagade faktiskt också maten som jag köpt.. Ja ni alla vet hur mkt de är att göra vid dop. Men till saken.. min svärmor frågade 3 gånger, 3 olika personer när de var dags för tårta. Eftersom hon verkade vara så sugen på tårta så fixade vi fram de. Nästan preeecis när hon svalt tårtan tackade hon för sig och åkte hem. För hon hade bestämt med sin väninna att dom skulle dricka vin... är de någon mer än jag som tycker detta var riktigt dålig stil?!

  • Svar på tråden Svärmor....
  • Anonym (Fåttnog)

    Bara blir så trött på henne.. De är alltid något. Och min stackars man vet inte vad han ska säga till henne. För han vill markera att de är fel, eller att vi tar illa vid men han vågar inte för då blir de en jävla massa konflikter från hennes sida.

  • Anonym (Fåttnog)
    Anonym (N) skrev 2020-08-02 21:44:10 följande:

    Att tjata fram tårta för man har bråttom iväg för en sån sak är oartigt och otrevligt. Jag är med van att min familj är de som hjälper till medans svärmor och min partners syskon ska bli servade med allt. Så jag vägrar bjuda på mat längre, det blir fika bara. För innan när vi bara serverat mat så gnälls det för det inte blir tårta och när vi förklarat innan det bara blir fika så frågas det om mat. Så sjukt trött på det, medans min familj ser hur sliten jag är och ställer sig och spontan diskar så kräver hans familj massa uppassning.

    Funderar på att strunta i att bjuda dem nästa gång. Min man får anordna allt helt själv om han vill bjuda dem.


    Precis så som jag har de! Min familj ställer alltid upp! Men dom får allt serverat! Någon jul kom dom inte för " dom orkade inte". orkade inte till vad?? Dukat bord och trevligt sällskap? Fyy asså
  • Anonym (Fåttnog)
    Anonym (ö) skrev 2020-08-02 21:48:27 följande:

    Glesa ut besöken hos svärmor

    Låt din man åka ensam ibland

    Låt din man sköta all kontakt med svärmor. (och du sköter kontakten med din släkt). Blockera svärmors nummer och ta bórt henne från alla sociala medier


    Vet inte om man vågar det.. att blocka och halvt säga upp kontakt. Det är alltid jag som skickar bilder,video på barn och liknande.

    De kommer bara bli ännu mera drama.

    Känns som vad jag än gör så är hon aldrig nöjd. Kan skicka 2,3 bilder på barnen på samma dag och ändå kan hon ringa på kvällen och be om fler bilder. Asså va???!!! Jag har 3 barn! Jag hinner inte skicka 15 bilder om dagen...
  • Anonym (Fåttnog)
    Anonym (ooo) skrev 2020-08-02 21:47:31 följande:

    Hon var bara ute efter tårtan, tydligen.

    Men som sagt, bry dig inte. Att du skrev om det här visar att du tar det på lite för stort allvar. Alla tycker inte att dop är så väldigt viktiga, men helt klart är att hon kunde skött det bättre.

    Utgår från att du nu kommer skriva att det här inte är det enda hon gjort, att du inte riktigt kommer överens med henne osv och så utvecklas tråden till att handla om något mycket större än lite tårta.


    Såklart hon har gjort mer. Jag hade inte fått spel för en sak. Och ja jag ta dop på allvar och tillställningar över huvudtaget. De är någon som har fixat och donat, handlat mat, lagat mat o mycket mycket mer. Jag tycker inte man äter tackar för sig och går. Man får vara trevligt och stanna tills festen är slut eller iaf avrundar. Hon gick 2,5 h innan alla andra gäster..
  • Anonym (Fåttnog)
    Anonym (N) skrev 2020-08-02 22:00:19 följande:

    De verkar väldigt egoistiska, det med julen var väldigt dålig stil. Min svärfamilj är iaf bara sjukt bortskämda och jag vägrar skämma bort dem mer. Som (ö)skriver har jag gjort. Nästa steg är att låta mannen sköta kalas och sånt för dem.


    Ja, jag ska låta mannen sköta mer och hoppas på att de iaf blir lättare för mig. Det tar för mycket på min energi att vara sur. Tack för svar :)
  • Anonym (Fåttnog)
    Anonym (ö) skrev 2020-08-02 22:22:15 följande:

    Det där kan du överlämna till din man

    Eller skickar din man lika många bilder till din mamma?


    Nä han skickar inga bilder alls.
  • Anonym (Fåttnog)
    Anonym (Dopsop) skrev 2020-08-02 22:33:56 följande:

    Hur länge var hon där sammanlagt med ceremoni och fika efter?


    4 h
  • Anonym (Fåttnog)
    Anonym (Fåttnog) skrev 2020-08-02 22:40:26 följande:

    4 h


    Förlåt, 3 h. Kan inte räkna :)
  • Anonym (Fåttnog)
    neverpreggo skrev 2020-08-02 22:46:09 följande:

    Är det för lite tid?

     

    Din man får givetvis ta över bildskickandet. Inte din uppgift.


    Det var 3 h, räknade fel. Jag tänker inte på hur många timmar hon var där. Kanske fel av mig? Jag har bara hakat upp sig på att hon gick innan allt var slut.
  • Anonym (Fåttnog)
    Anonym (Hmmm....) skrev 2020-08-03 03:55:44 följande:

    Hon var där i 3 timmar, det är ju väldigt lång tid för ett dop. Åt ni tårtan efter maten? Vad var det hon missade efter hon gått? Var inte ungen döpt då?

    Detta är något jag inte ens hade reflekterat över. Jag hade tackat för att hon kom och inget mer med det.

    Vad gör ni på ett dop i 6 timmar? Låter jättejobbigt lång tid.


    Ja jag vet inte de kanske var överdrivet långt dop då? Men själva ceremonin var ca 1 h, sen hade vi 20 minuter hem. Sen fixade ihop maten snabbt så alla fick mat. Och sen hade vi tårta. Jag tycker inte de var speciellt långt? Och vi umgicks på dopet. Pratade, dom vuxna lekte med barnen osv. Jag är uppvuxen med att vår familj är väldigt nära. Stt ha dop eller kalas eller grillkväll i 6h är normalt för oss? Vi har alltid massa att prata om. Och dom andra gästerna hade inte bråttom.
  • Anonym (Fåttnog)
    annabellelee skrev 2020-08-03 07:10:30 följande:

    Ok, så efter ca 2h hade ni inte ens fått fram tårtan? Skrev ni nån sluttid på inbjudan, alltså att dopet var 6h? För annars är det ganska självklart att hon antog att ett dop tar ca 2 h och planerade kvällen därefter. Om ni menade att det var ett heldagsdop (vilket är ovanligt) så får ni vara tydliga med det.

    Att hon eller makens familj inte diskar eller hjälper till på dina bjudningar - så gör inte jag heller om jag inte är väldigt nära värden och värdinnan. Blir jag bjuden på fest ställer jag mig inte och diskar mitt i festen om det tex inte är min systers barn som döps.

    En del ser det som kritik av värdskapet så man vara säker på att det är ok innan man börjar rota i andras kök. Ni kanske helt enkelt inte är så nära?


    Nej de var inget heldagsdop. Men dom har varit på fler av våra tillställningar och vi brukar umgås länge. När jsg menar 3h så menar jag 1h i kyrkan och sen tog de 20 min hem. Så då hade vi 1 & 40 minuter på oss att fixa fram maten, äta maten, plocka undan maten, låta maten sjunka lite och sen sätta på kaffe o ta fram tårtan. Tycker definitivt inte de är lång tid.
  • Anonym (Fåttnog)
    Anonym (Dopsop) skrev 2020-08-03 06:27:01 följande:

    Alltså, jag räknar aldrig med att ett dop tar så lång tid så jag förstår absolut om hon hade planerat in något annat efteråt. Hon kan ju inte avsätta en hel helg för ett dop som vanligen är över på 2 timmar inkl fika efteråt. Hon har säkert gjort andra saker som är mindre bra, men detta tycker jag inte var något konstigt.


    En helg helg var de inte. Utan då max 6 timmar.

    Men jag tackar för ditt svar :)
  • Anonym (Fåttnog)
    Anonym (Herregud) skrev 2020-08-03 10:01:19 följande:

    6 timmar för ett dop eller ett kalas låter som en mardröm, är det så änge varenda tillställning ni har?


    Ja de skulle jag nog vilja påstå. 10 h på julafton kanske. Jag tycker inte de är lång tid. Haha kanske för att det är min familj och för att jag älskar dom/vara där och umgås med syskon som fortfarande bor hemma.

    Svärföräldrarna bor 1,5 h bort från oss. Men dom är här typ 3 gånger i månaden och då stannar dom alltid typ 5 h. Alltså längre än dom valde att vara närvarande på dopet.
  • Anonym (Fåttnog)
    Anonym (Fröken Zoom) skrev 2020-08-03 10:24:55 följande:

    Alltså, i vår släkt är det dop med mottagning (lunch+ kaffe) efteråt som gäller och då får man räkna med i alla fall kl 12-16 om man vill ha kaffe och tårta. Framåt kl 17 har alla som inte bor i stan stuckit och den nära familjen stannar och städar efteråt.

    2 timmar hade vissa inte orkat ta fram bilen för, det tar ju många mer tid att köra då än man får ut nåt socialt av det?

    Men det bygger klart på att man faktiskt vill prata och umgås med sina släktingar.


    Håller helt med. Tiden i kyrkan kan ju inte "räknas"..

    Och att få lunch/mat och fika/tårta/ efterrätt så är inte 4 h mycket. Man kan inte äta hela tiden. Och värdinnan måste få undan lite innan man kan duka fram för nästa sak.. men kanske som du skriver att hon inte vill umgås med oss haha
  • Anonym (Fåttnog)
    Anonym (Kan förstå lite) skrev 2020-08-03 20:25:38 följande:

    Nu vet jag inte hur många ni var. Men ibland blir dop lite för stor grej. Räcker det inte med fika? Speciellt om man är rätt många. Är man bara en liten släkt så kan det ju passa med mat. Sedan är det märkligt att svärmor frågar om tårta den hade hon väl kunnat hoppa över.


    Det var familjen och någon närmsta vän...
  • Anonym (Fåttnog)
    Anonym (Hind) skrev 2020-08-04 16:00:58 följande:

    Även om du inte ser det som en heldagsgrej så blir det ju en heldagsgrej för henne, säkert ganska jobbigt eftersom hon bor 1,5 h bort.

    Säg att dopet börjar vid 11.00.Då får hon börja köra senast 09.30, kanske tidigare om hon vill ha tid att hitta plats, sätta sig osv. Stannade hon i 3h och körde hem igen var hon hemma 15,30, hade hon stannat i 3h till som du ville hade hon kommit hem 18.30.

    Att köra i totalt 3h och umgås med många människor i 3h kan vara ganska jobbigt, speciellt om det är människor som man inte känner så väl.


    Fast hon känner oss alla väldigt bra. Och bilturen hade hon inte kunnat skylla på. Hon är här nästan var lördag.
  • Anonym (Fåttnog)
    Anonym (...) skrev 2020-08-04 18:34:54 följande:

    Det är faktiskt ohyfsat att gå runt och fråga efter tårta, det gör man möjligtvis om man är tre år! Och hon kunde ju faktiskt ha bokat en annan dag med väninnan! 

    Min svärmor åkte hem innan hon knappt svalt kaffet en gång, för att hon skulle se på tv...


    Det tycker jag med! Dessutom sa hon ingenting utan helt plötsligt sa hon tack för idag och gick? Fick höra av min kompis att hon sagt att hon skulle träffa kompis nu och dricka vin? Nä lite dåligt skött..
  • Anonym (Fåttnog)
    Anonym (Tyva) skrev 2020-08-04 08:44:13 följande:

    Här är en till som står på svärmors sida. Min svärdotter och hennes föräldrar styr och ställer precis som ni i er familj verkar göra. Känner mig alltid utanför och hade 8ckså gått tidigt utan att kräva fram tårtan dock.


    Styr och ställer... hur tänker du då?
Svar på tråden Svärmor....