• Dhalia

IVF hösten/vintern 2020

Ivf2020 skrev 2021-04-11 19:09:38 följande:

Jaa, detta är andra gången det tar sig för mig, första gången med ma och 2 misslyckade insättningar innan det. Jag är nog i 4+5 och känner inte ett skit i tuttarna. Sen letar man ju efter alla typ av gravid symptom, hade en kompis som var i vecka 8 utan att veta något.. Men dessa ma ställer ju till det, man är ju så orolig. Hur tänker ni kring sex o så? Jag är ljvrädd att krypa till med gubben nu ju..

Min svägerska hade samma med andra kände hon inget och fick någon slags blödning som hon trodde va mens. Vi går ju runt och känner efter så mycket i vanliga fall gör man ju inte det utan man tänker ju på annat. Vi har avstått nu kanske senare att man vågar sig på om allt visar sig bra men just nu vågar vi inte. Hur tänker ni senare då om allt är okej?
  • Dhalia
    Ivf2020 skrev 2021-04-12 11:11:09 följande:

Ja, jag tänkte fråga på mvc på onsdag vad hon tror om detta. Jag är jätterädd men vi saknar ju närheten med.. Men fy, vad jag tycker tidne går långsamt till maj :(

När man läser så ska de ju inte va någon fara egentligen men sen läser man om man har fått många missfall så var de att man bör avstå då. Nu vet jag inte om de gäller att man har haft då problem med blödningar och så, och de har jag inte haft men a nu är man ju orolig. Aa den här tiden går så långsamt men de kommer gå snabbt när de väl är nära. :)
  • Dhalia
    Always choklad skrev 2021-04-12 19:44:50 följande:

Hej tänkte bara säga hur vi tänkt om det lyckas nu, det är å vänta till 1a ultraljudet runt v8 att det ser bra ut . Tror inte själva sexet som är nått problem men ev risk för bakterier. Är ju inte riktigt som en vanlig grav det vi gör här utan är forcerat, alla hormoner vi har tryckt i oss och ingrepp man gjort.. men jag vet inte spännande att höra vad mvc säger. På kliniken så de efter 3 v sist tror jag. Då frågade jag i samband med insättning. Men är konstigt är som varje gång att man inte riktigt minns vad som sas hur det kändes etc. Är nån form av försvar antar jag att det blockerar lite i minnet..

De också som du säger, kanske den slemproppen inte hunnit bildas så ordentligt så bakterier kanske kan komma in. Någon som vet när den har tjockat till sig? Man ska ju få mer flytningar under graviditeten men av lutniuset har jag inte märkt någon förändring? Eller är det också så olika från graviditet till graviditet haha:)
  • Dhalia
    Ivf2020 skrev 2021-04-13 06:09:02 följande:

Åh, är det idag du ska in förresten?

Själv sitter man här, går in i vecka 6 imorn. Värk i sidorna ifram, samt vid ryggslutet. Suget på kaffe finns inte heller.. (dricker ju endast koffeinfritt).. Men inget annat. Inte ens dom där förbenade brösten som ömmar.. Detta är ju mer mentalt prövande än att ruva näst intill :(

De om 2 dagar till, så jäkla rädd för att de ska va ännu ett MA bara. Till mig har korsryggen/ländryggen blivit mycket bättre ibland ilar de till, minimalt med molvärk som varar högst någon minut. Blir orolig av de. Men de kanske inte kommer alls då för vissa kommrr vissa symtom och inte andra. Min första graviditet hade jag inte alls ont i ryggen som nu de senaste 2 ggr, kände ingenting då och då levde den ändå till 8+2 men nu kände jag direkt vid plusset i v3+4 typ att jag fick ont redan. Varit så olika hela tiden nästan.
  • Dhalia
    Inalina skrev 2021-04-13 10:14:19 följande:

hej! om du skulle känna att du inte står ut med att inte veta kan du ju alltid gå på ett privat ultraljud.

en stor anledning att de inte vill att du ska komma förrän efter v 8+ är ju för att de måste vara 110% säkra på att de kan se något annars har de 'slösat skattepengar' . Menar absolut inget illa med inlägget och jag tycker det är fantastiskt att ni kan få detta betalt av vården i Sverige, men man får heller inte vara med och sätta reglerna för när man ska få komma... Kram!

De kanske är olika rutiner på vissa ställen. Jag går nu via landstinget också och fick tid v7+3. Ville egentligen ha senare för att kunna passera v8+2 när min första MA stannade. Oavsett så måste dem alltid göra ett andra ultraljud en vecka senare om det inte går bra. Jag tror däremot att läkarna som gör undersökningen tycker de syns myyycket tydligare i v8+. De va mitt intryck när jag gjorde sist på Livio och va då i v7+2 men den hade stannat tidigare och var så svårt att mäta osv så kommenterade hon att hon inte alls gillar när dem sätter så tidigt ultraljud.
  • Dhalia
    GlitterLina skrev 2021-04-13 10:17:46 följande:

Yes blir äggplock nu på torsdag & återföring nu på lördag!

Härligt, hade utvecklingen gått bra :)
  • Dhalia
    Inalina skrev 2021-04-13 12:26:34 följande:

ah jag förstår, ja mätningen är ju en grej som jag förstår är väldigt svår överhuvudtaget när de är så där små :/

men hjärtslagen ska de ju kunna se tidigt från v 7, men ja verkar ju smartare att vänta längre i alla fall så man får det ordentligt gjort och man slipper missförstånd =)! jag vet bara hur otrooooligt lång tid det känns som mär man går o väntar på att få se ett liv därinne....

Ja de känns som en evighet, man vill ju bara se hjärtat slå :( idag kändes brösten knappt ömma nu så tror inte de här kommer sluta bra så blev det sist :(
  • Dhalia
    Inalina skrev 2021-04-13 12:26:34 följande:

ah jag förstår, ja mätningen är ju en grej som jag förstår är väldigt svår överhuvudtaget när de är så där små :/

men hjärtslagen ska de ju kunna se tidigt från v 7, men ja verkar ju smartare att vänta längre i alla fall så man får det ordentligt gjort och man slipper missförstånd =)! jag vet bara hur otrooooligt lång tid det känns som mär man går o väntar på att få se ett liv därinne....

Ja de känns som en evighet, man vill ju bara se hjärtat slå :( idag kändes brösten knappt ömma nu så tror inte de här kommer sluta bra så blev det sist :(
    Ivf2020 skrev 2021-04-13 09:03:52 följande:

Det kommer gå väl.. Men föregår att du är nervös/rädd. Jag ska till mvc imorn, hade vart skönt om dom kunde få in mig något tidigare än början p å vecka 9. Fick inte en dag tidigare än 8+0. Om jag förstått rätt kan man se från vecka 7 hyfsat bra? Dom hittade ju inget foster alls hos mig, endast gulesäck och fostersäck, så jag år livrädd. Känns som jag hittar på vissa symptom med vad nojig man blir?! :(

Fast idag kändes brösten knappt ömma alls. Så jag tror inte det kommer sluta bra så blev det sist några dagar innan så började allt avta. :/
  • Dhalia
    Ivf2020 skrev 2021-04-13 14:58:48 följande:

Ååh, det är bara din kropp som kompenserar tror jag. Jag hoppas sååå mycket för dig. För mig såg dom ju inget foster när jag gjorde vul i 8+2, så jag fick starta med cytotec direkt. Det var inget andra ultraljud någon vecka senare där inte.. Är det din första du väntar på?

Jag tror inte de, de därför ryggen blev bättre och molvärken nästan obefintlig... Jag har alltid fått ett andra ultraljud för att man ska vara helt säker eller de så dem säger. Fick tom ett till UL när jag va i v10 och den hade stannat i v8. Aa de första barnet isf, som vi kämpat för så länge nu :( är det ert första?
  • Dhalia
    Inalina skrev 2021-04-13 20:16:27 följande:

snart är torsdag här, jag kommer sitta på nålar tills du skriver i tråden! ang brösten så hade jag aldrig ont i dem under min graviditet, tror att jag fick lite ont efter Ovitrelle-sprutan eventuellt men det försvann ju sen. så det skulle jag inte ta som något tecken på att det inte står rätt till. stor kram, hoppas torsdag kommer snabbt denna veckan!

Ja har läst massa nu på familjeliv att de kan variera från dag till dag, där det alltså gått bra för folk ändå så hoppas hoppas...

Jag har ju alltid fått svullna och ömma bröst. De va nästan så jag visste sist att de måste va positivt på testdagen för brösten höll sig fortfarande ömma (hade ju testat tidigare negativt då). Första IVF då de blev negativt så försvann de ömma innan testdagen så anade då att de inte tog sig. Meeen denna gången kände varken svullna eller ömma bröst förrän i v4+6, fattade ingenting då. Kände inte ens att dem blev ömma av Ovitrelle vilket har varit så förut. Men jag hade istället jätteont i ryggen vid svanskotan ländryggen redan i v3+ något precis när jag plussa tidigt men nu är de helt borta då. Nu när brösten börjar svaja så blir jag orolig men ikväll var dem ömma igen. Och sist blev de litr så veckan innan att de ömma och de svullna försvann och kom tillbaks. Men ja känner ja har ökat i midjefånget lite men vet inte heller om de för man är så förstoppad och uppblåst av all lutinus eller om den faktiskt har växt. :/
Svar på tråden IVF hösten/vintern 2020