• Chajsa

IVF hösten/vintern 2020

Enkeli skrev 2020-10-08 17:59:52 följande:

Är man helt hög efter eller hur känns det? Jag hade blindtarmsoperation för drygt ett år sen(troligen därför infertil) och behövde mycket morfin för att inget bet på mig. Vad gör man när man kommer dit?

Så tråkigt :( Jag fick nog också mycket morfin men var inte så påverkad av det i efterhand. Kände mig avslappnad och lugn när jag gick därifrån. Den halva stesoliden jag fick innan gjorde mig dock groggy haha! När jag kom dit fick jag lämna in min mans spermaprov, installera mig på ett litet rum och byta om till skjorta och knästrumpor. Fick två Alvedon och en halv stesolid och när de hade verkat gick jag in i ?operationssalen?. Det hela tog typ 10 min. Efteråt blev jag ledd tillbaka till mitt rum, satt med värmekudde på magen och åt smörgås en stund och blev sen hämtad av min man. Tycker i efterhand att det var ganska spännande, men kan tänka mig när man behövt göra det många gånger att det blir en annan typ av upplevelse. Lycka till nu!!!
  • Chajsa
    Enkeli skrev 2020-10-09 13:24:52 följande:

Nu är mitt äggplock klart, blev 19 ägg- helt sjukt! Känns helt ok med allt. Och gjorde knappt ont tycker jag. Nu blir det bara mysa!

Stort grattis till fint resultat, hoppas på många blastisar :)
  • Chajsa
    Sussna85 skrev 2020-10-08 18:09:36 följande:

En rackare är ju egentligen allt som behövs Men jo, det skulle va härligt att få nån till frysen med...

Detta blev nu vår 3:dje misslyckade ivf försök.

Om du frågar varför så många av äggen slutar dela sig är för att de får en s.k fragmentering, när äggen delar sig så ska de släppa sitt skal på nått sätt, men för oss så blir det inkapslat som "skräp" i ägget och då blir ägget inte lika livsdugligt längre

Vi har haft höga grader av fragmentering varje gång, vi har fått grad 4 på de 2 insättningar som ändå har blivit, grad 5 så sätter de inte ens in ägget för de vet att de inte har en chans att bli en graviditet ändå...De andra har slutat dela sig på typ dag 3 just för att fragmenteringen har varit för stor.

Och ja om du frågar varför vi inte kan få till det naturligt är för att jag tydligen har blockad i båda äggledare,vilket jag nu börjar tvivla på...har aldrig haft en infektion eller blivit opererad. Så jag tror att vi får den här skadan på ägget i våra naturliga försök oxå,samt att sambon har lite nedsatt spermiekvalitet har det visa sig nu under ivf försöken.

Och det var ett jäkligt långt utlägg från mig,sorry! Haha

Förlåt jag missade ditt svar! Har aldrig hört om fragmentering men vilken bra förklaring. Så jobbigt att få en förklaring som du inte känner stämmer. Hoppas verkligen på att det går vägen snart för er! När ska ni göra nästa försök?
  • Chajsa
    Scasm skrev 2020-10-12 20:28:47 följande:

Här är jag på ruvardag 3.

Lutinusen har gjort mina bröst väldigt känsliga men jag känner att jag fått in rutinen med att stoppa upp tabletten 3 ggr om dagen. Kladdet som kommer ut är mindre trevligt men man får väll stå ut.

Nästa målstolpe för mig är att få hem brevet om hur många befruktade som klarade sig till frysen förutom det 2 dagars de frös direkt. Jag har någon tanke om att det skulle kunna säga något om hur bra kvalitet mina ägg har. Att liksom få se om de överlever utanför kroppen en sväng gör det mer troligt att det jag har i mig nu skulle kunna leva fortfarande. Man blir nog lite knäpp av att vara i denna karusell :')

Jag ruvar också, dag 2 idag. En blastocyst som sattes in i söndags samtidigt som de frös en. Fick hem brevet om ev ytterligare som klarat sig men det var ingen mer... stod inget om äggkvalitet eller annat. Jag är sjukt öm i brösten också och imorse vaknade jag kl 6 av stark mensvärksliknande smärta i äggstockarna :/ vet inte om det är från äggplocket för de sa på ultraljudet att mina äggstockar var väldigt svullna. När har du testdag? Hur hanterar du väntan, jag håller redan på att bli galen av alla tankar som snurrar? :D
  • Chajsa
    Scasm skrev 2020-10-13 14:57:59 följande:

Spännande, då har vi bara 2 dagar mellan våra insättningar med 2 dagars. Håller tummarna för oss båda två!

Än så länge har jag inte fått något brev med om de som de odlade vidare på har klarat sig men jag hoppas. Jag känner också något där nere men tänker att det är lutinusen som gör att det känns något, det ska vara en biverkning med att livmodern kan krampar lite. Jag vågar absolut inte hoppas på att det är något annat :')

Väntan är faktiskt ganska jobbig tycker jag också. Men tack och lov så har jag ett jobb där det händer 1000 saker samtidigt så under dagarna går det ganska fort. Det är under kvällarna som det blir segt och jag ältar en del för mig själv.

Jag har testdag den 24/10 men ska definitivt tjuvtestade tidigare. Tänker ta ett testa tidigt på fredag 16/10 och sen eventuellt ett till på måndagen.

När har du testdag?

Håller verkligen tummarna för oss! <3 vågar inte hoppas på någonting, förstår inte hur jag skulle kunna urskilja några graviditetstecken då lutinus har satt hela kroppen ur spel! Har testdag 27/10, såå länge! Men kanske testa om nån vecka ändå. Tycker också kvällarna är värst, ligger och läser o läser o läser om ivf och andras upplevelser- inte bra! Uppdatera hur det går! :)
  • Chajsa
    Enkeli skrev 2020-10-13 18:38:25 följande:

Vad har du för symtom med lutinus? Jag känner typ inget av det.. kladd såklart!

Jätteömma bröst, värk i livmodern, humörsvängningar, trötthet på ett sätt jag inte är van vid. Idag fick jag mina helt vanliga pms- känningar så tvivlar på att det gått vägen denna gång :( när har du testdag?
  • Chajsa
    Chajsa skrev 2020-10-14 10:45:16 följande:

Jätteömma bröst, värk i livmodern, humörsvängningar, trötthet på ett sätt jag inte är van vid. Idag fick jag mina helt vanliga pms- känningar så tvivlar på att det gått vägen denna gång :( när har du testdag?

Eller just det du har ET idag? Lycka till!!! <3
  • Chajsa
    Chajsa skrev 2020-10-14 10:45:16 följande:

Enkeli skrev 2020-10-13 18:38:25 följande:

Vad har du för symtom med lutinus? Jag känner typ inget av det.. kladd såklart!

Eller just det du har ET idag? Lycka till!!! <3

Är så dålig på att posta i rätt tråd, råkade nyss skicka meddelande till mig själv haha! Hoppas detta når dig.
  • Chajsa
    Sussna85 skrev 2020-10-14 17:49:04 följande:

Vilken ruvardag är du på? Du ruva på ett 2 dagars va? :)

Låter ju annars lite lovande med symptom!

En femdagars sedan i söndags så är på dag 4 ???? men hade dessa redan innan insättning när jag började med lutinus. Idag har jag mega-pms- känsla i hela kroppen precis som jag brukar ha vid denna tid... ställt in mig på att det inte blir något, riktigt deppig dag. Hur mår du?
  • Chajsa
    Lunaymar skrev 2020-10-14 19:14:55 följande:

Hej!

Jag är på ruvardag 9 med en 3 dagars. Med lutinus 3ggr/dag. Inga symptom alls. Jag kände mycket fram till RD6-7 (ömma bröst, känslan att jag ska få mens närsom, trött, hungrig, väldigt känslig) men jag tror att det var då Ovitrelle gick ut ur kroppen. Sedan dess känner jag knappt något, bara att livmodern krampar lite då och då och jag har mardrömmar och vaknar vid samma tidpunkt varje natt (tror att det är stress här). Sedan gråter jag lite då och då för att jag inte känner av några symptom, haha. Det är galet hur påfrestande allt detta är. :(

Ruvar du på en 2dagars?

Fy jag känner igen mig i den där bergochdalbanan, har gråtit så fort jag fått tillfälle idag. Så hemskt och påfrestande allting.
Svar på tråden IVF hösten/vintern 2020