• Ölandstoka

IVF hösten/vintern 2020

Är det fler som är på g med en behandling nu till sensommaren/hösten/vintern? Vore kul att få växla tankar och funderingar.

Jag ska äntligen få börja med en behandling efter att kliniken har haft stängt sedan i mars. Det blir min tredje ivf. Har ruvat på fyra embryon totalt och det sista vi hade i frysen blev jag gravid med men fick sorgligt nog missfall vecka 10 i mars. Så nu ska jag börja om från scratch, var ett år sedan sist så jag kommer knappt ihåg hur det är :P Mens idag, första injektionen gonal-f imorgon!

• Svar på tråden IVF hösten/vintern 2020
  • Clemmentina
    Dhalia skrev 2021-03-10 19:09:42 följande:

Ja speciellt om man är på den rätta sidan av statistiken;) Aa de va så dem satte betyg på dag 2 vet inte hur dem bestämmer sen på blasto, vet en del har typ betyg med bokstäver sen, har aldrig fått blasto så har ingen koll där haha. Förmodligen, lät ju verkligen som de va svårt att säga hur de ska gå, så kan hända flera såg bra ut på dag 2 och man bara valde en på känsla. Tyckte de va lite bättre på Livio då dem för tillbaks dag3 då ser man lite mer i utvecklingen och fragmentering. Men när man läser artiklar så är det inte så stor skillnad mellan lyckade graviditeteter på dag 2 eller dag3. Vi får hoppas detta tar sig nu en gång för alla :)

Ingen mens på gång än eller?

Så är det ju! Till mig har de aldrig sagt något om kvalitet. När jag fick tillbaka en blastocyst sa det att det har ett toppembryo helt utan fragmentering (men fick sen veta att det fanns fragmentering tidigare i processen). Sist fick jag tillbaka ett tvådagars och fick höra att det var det som såg bäst ut. Tänker att om det fanns vetenskapliga belägg för att tredagars var mycket bättre så hade Sahlgrenska kört på det med. Klart det ska ta sig nu! :)

Ingen mens än men har rejält med mensvärk här ikväll.
  • Always choklad
    Dhalia skrev 2021-03-10 19:13:49 följande:

Ja där ser man tecken finns kanske är kortison svaret ;) nä men har man testat det andra så kan det ju vara värt att prova något nytt. Men var det första gången du körde med progynon lutinus och trombyl nu sist eller har ni kört de några gånger redan?

Hej nä progynon och embryoblot var nytt. Trombyl och lutinus har jag haft förut i naturlig cykel. Trombyl hade jag faktiskt provat 1 ggr innan jag började ivf då min gynläkare misstänkte att jag stötte bort embryon vid efterkontroll av ett missfall.

Läst nu i efterhand att det ska bara tas i samband med ivf men vad vet jag. Är ungefär som en gammal multisjuk vän så till mig man måste vara frisk för att orka vara sjuk då man aktivt måste ta reda på så mycket själv och känna sin kropp för å guida läkarna rätt ????
  • Always choklad
    Clemmentina skrev 2021-03-10 21:03:58 följande:

Så är det ju! Till mig har de aldrig sagt något om kvalitet. När jag fick tillbaka en blastocyst sa det att det har ett toppembryo helt utan fragmentering (men fick sen veta att det fanns fragmentering tidigare i processen). Sist fick jag tillbaka ett tvådagars och fick höra att det var det som såg bäst ut. Tänker att om det fanns vetenskapliga belägg för att tredagars var mycket bättre så hade Sahlgrenska kört på det med. Klart det ska ta sig nu! :)

Ingen mens än men har rejält med mensvärk här ikväll.

Pepp pepp håller tummar och tår!
  • Clemmentina
    Always choklad skrev 2021-03-10 22:26:26 följande:

Pepp pepp håller tummar och tår!

Tack! I vanliga fall brukar man ju vilja att mensen inte kommer men nu vill jag inget hellre. Vill ju bara komma igång med nästa behandling!
  • Always choklad
    Clemmentina skrev 2021-03-11 07:53:13 följande:

Tack! I vanliga fall brukar man ju vilja att mensen inte kommer men nu vill jag inget hellre. Vill ju bara komma igång med nästa behandling!

Har du haft lutinus? Eller progynon. För mig tog det 3,5 dagar innan den kickade igång efter att jag avslutat min behandling vid neg gravtest.
  • Clemmentina
    Always choklad skrev 2021-03-11 08:07:42 följande:

Har du haft lutinus? Eller progynon. För mig tog det 3,5 dagar innan den kickade igång efter att jag avslutat min behandling vid neg gravtest.

Ingetdera! :) Ska starta ny behandling efter missfall i december. Har tagit Provera för att få en blödning.
  • Annna84
    Always choklad skrev 2021-03-11 08:07:42 följande:

Så segt när mensen inte kommer, min brukar dyka upp 13 dagar efter ägglossning och idag är det dag 14. Hoppas att den kommer idag. Jag slutade med lutinus för någon dag sedan, vet ju att det är negativt och vill inte tvinga på kroppen hormoner i onödan.
  • Inalina
    Dhalia skrev 2021-03-10 14:58:03 följande:

Anna84, Clemmentina, Inalina nu är jag ruvare av en 2dagars den hade 4 celler och fått betyg 1 av 3 :D Totalt blev hela 8 befruktade av 12 normala ägg. Det 13e ägget var onormalt, frågade var de innebar så sa dem den hade konstig form. Ska försöka att inte hänga mig på den detaljen för mycket även om de känns lite oroande. Resten 7 odlas vidare, undare hur de va med fragmentering på dem men de va för tidigt att säga något. Så nu kan vi bara hoppas att något kanske går till frys.

hej!! så härligt att ditt embryo såg så fint ut! ska du får någon mer uppdatering eller är det bara när de ska frysa ev blastocyster du får veta?
  • Sussna85
    Annna84 skrev 2021-03-10 10:04:13 följande:

Tittade precis på paketet och såg att jag har samma som du. Tänkte äta 300 med start nu. Vill bara att mensen ska komma nu så att det går snabbare att komma igång nästa gång.

Jag skulle egentligen vilja köra nu på en gång, men jag får hålla mig till tåls och vänta i en dryg månad nu..

Hoppas hoppas hoppas att den kommer innan påsk!

Hur länge sen var det du gjorde det senaste försöket nu? <3

• Sussna85
    Annna84 skrev 2021-03-10 10:04:13 följande:

Tittade precis på paketet och såg att jag har samma som du. Tänkte äta 300 med start nu. Vill bara att mensen ska komma nu så att det går snabbare att komma igång nästa gång.

Jag skulle egentligen vilja köra nu på en gång, men jag får hålla mig till tåls och vänta i en dryg månad nu..

Hoppas hoppas hoppas att den kommer innan påsk!

Hur länge sen var det du gjorde det senaste försöket nu? <3

Läste att det inte lyckades denna gång heller,så tråkigt,verkligen <3 Hoppas att det blir bättre utgång nästa gång! Stor kram!
Svar på tråden IVF hösten/vintern 2020