• Anonym (Lika)

    Allt i gemensam pott, trots helt olika ekonomi!

    Min sambo får ut 28K på en heltidslön (08:00-16:30)

    Jag får ut 14K på en halvtidslön (08:00-12:00)

    Vi har båda ett varsitt barn sedan tidigare, födda samma år, som vi har på heltid och som vi får barnbidrag och underhållsstöd för (1250*2 + 1573*2).

    Vi bor i en liten tegelvilla där barnen delar på övervåningen och har exakt likadana rum (de ligger i en varsin ände av övervåningen, med ett gemensamt vardagsrum för barnen och deras kompisar i mitten (där också trappen är), samt ett eget badrum på övervåningen som de delar på).

    På nedervåningen har jag och sambon vårt sovrum, ett enormt vardagsrum som är för hela familjen, ett litet arbetsrum, kök, samt ett badrum med dusch/toa och en liten toalett bara med toa och handfat. Tvättstugan ligger bakom en dörr till köket (sk grovingång).

    Vi har köpt huset gemensamt och betalat det utan lån (vi bor i en mindre stad där husen är billiga). Vi delade 50/50 på köpet, innan vi slog ihop våra ekonomier och familjer.

    Är det konstigt att vi lägger alla pengar i en gemensam pott, betalar fasta räkningar och matkontot först och sedan delar resterande pengar 50/50, trots att vi tjänar så olika?

    Vi har nämligen fått höra att det är orättvist mot barnen. Men jag kan inte förstå hur det är orättvist? Barnen får lika mycket.

    De som lägger sig i menar på att min sambos barn borde få mer då sambon jobbar mer och tjänar mer.

    Jag är å andra sidan hemma mer så att båda barnen slipper fritids, kan få hjälp med läxor, mellis, mat, umgänge, etc.

    Vad säger ni? Jag tycker att vårt upplägg är bra, men vad tycker ni som inte känner oss?

  • Svar på tråden Allt i gemensam pott, trots helt olika ekonomi!
  • sextiotalist

    Inget jag hade gått med på.

    Men det viktigaste är att ni är nöjda och ni är överens med upplägget.

    Däremot måste du vara fullt medveten om att detta upplägg missgynnar dig. Inte nu, men i framtiden, din pension kommer bli lägre, din SGI är låg.

    Hade du varit min väninna och bett om åsikter, så hade jag rekommenderat dig att gå upp i tid

  • Anonym (D)

    Inte alls konstigt. Vi har samma upplägg och vi båda tycker det är det enda rimliga. Vi är en familj och därmed är det inte ?mina? och ?dina? pengar för oss.

  • Anonym (Kvinna)

    Jag tycker det verkar jättebra. Så länge ni båda är nöjda med fördelningen av arbetsuppgifter. Din sambo jobbar på jobbet, men du jobbar hemma. Ev bör din sambo sätta in pengar till din pension också. 

    Det hade varit orättvist om barnen gick på fritids och du bara gick hemma utan att göra något extra hemarbete.

  • fjanten

    Det är ju upp till er hur ni vill lösa er ekonomi. Vi har också alla pengar in gemensamt och har gemensamma konton och sparanden för allt. Skillnaden är förstås att vi bara har gemensamma barn, men du verkar ju ta samma ansvar för hans barn och ger barnet fördelar genom din förkortade arbetstid så.

  • Anonym (Lika)
    sextiotalist skrev 2020-08-03 11:28:51 följande:

    Inget jag hade gått med på.

    Men det viktigaste är att ni är nöjda och ni är överens med upplägget.

    Däremot måste du vara fullt medveten om att detta upplägg missgynnar dig. Inte nu, men i framtiden, din pension kommer bli lägre, din SGI är låg.

    Hade du varit min väninna och bett om åsikter, så hade jag rekommenderat dig att gå upp i tid


    Jag glömde skriva att vi har privata pensionsspar. Men visst, min pension från jobbet blir låg, men det är det värt med tanke på att livet är här och nu och jag har väldigt mycket tid till att just leva.

    Min sambo däremot älskar att jobba och nöjer sig med lediga helger, så man är väl olika.

    Jag kommer dessutom att ärva en större summa pengar, samt två fastigheter, när mina föräldrar går bort, då jag är deras enda barn. Det lär ju inte ske (peppar, peppar) inom de närmsta 30 åren. Men till dess att jag ska gå i pension, så är pensionen säkrad iom arvet.
  • sextiotalist
    Anonym (Lika) skrev 2020-08-03 11:33:19 följande:

    Jag glömde skriva att vi har privata pensionsspar. Men visst, min pension från jobbet blir låg, men det är det värt med tanke på att livet är här och nu och jag har väldigt mycket tid till att just leva.

    Min sambo däremot älskar att jobba och nöjer sig med lediga helger, så man är väl olika.

    Jag kommer dessutom att ärva en större summa pengar, samt två fastigheter, när mina föräldrar går bort, då jag är deras enda barn. Det lär ju inte ske (peppar, peppar) inom de närmsta 30 åren. Men till dess att jag ska gå i pension, så är pensionen säkrad iom arvet.


    Ja, då är det lugnt. Utöver detta så har jag inga åsikter om hur andra lägger upp sin ekonomi.

    Personligen föredrar jag separat
  • Anonym (P)

    Jag kan inte förstå vem som har med detta att göra?

  • Anonym (Pea)

    Har du frågat den/dem som har åsikter om det inte är orättvist mot ditt barn att din sambos barn får lika mycket tid hemma när nu din sambo jobbar så mycket mer?

  • Embla twopointoh

    Exakt vad är det som era kritiker menar är orättvist för din mans barn? Vad är det de vill att han/hon ska få mer av? Kläder? Prylar?

    Är man en familj är det inte det minsta konstigt eller orättvist att dela den sammanslagna inkomsten 50/50, om nu de vuxna är överens om det. Dessutom är pengar inte allt, om den ena, som i ert fall, jobbar mindre, men samtidigt tar större del av "markservicen", så jobbar ju faktiskt den personen också, även om det inte är betalt arbete. Det är märkligt att år 2020 så ses fortfarande hemarbete som mindre värt eller mindre viktigt än förvärvsarbete.

  • sextiotalist
    Embla twopointoh skrev 2020-08-03 11:59:58 följande:

    Exakt vad är det som era kritiker menar är orättvist för din mans barn? Vad är det de vill att han/hon ska få mer av? Kläder? Prylar?

    Är man en familj är det inte det minsta konstigt eller orättvist att dela den sammanslagna inkomsten 50/50, om nu de vuxna är överens om det. Dessutom är pengar inte allt, om den ena, som i ert fall, jobbar mindre, men samtidigt tar större del av "markservicen", så jobbar ju faktiskt den personen också, även om det inte är betalt arbete. Det är märkligt att år 2020 så ses fortfarande hemarbete som mindre värt eller mindre viktigt än förvärvsarbete.


    Hemarbete gör alla, oavsett om man yrkesarbetar eller inte.

    Jag kommer aldrig se det arbete man gör för att hålla egna hemmet i skick, att ta hand om sina egna barn etc som jämförbart med yrkesarbete.

    Det är inte som förr, då all tvätt sköttes för hand. All mat gjorde från råvaror etc.
Svar på tråden Allt i gemensam pott, trots helt olika ekonomi!