• Anonym (Inte okej längre!)

    Min kompis donerar ALLT!

    Min kompis har jag alltid sett upp till, som en samarit är han, donerar både blod, märg, hår, en njure, hudceller, ställer alltid upp som försökskanin för diverse vaccin och annat, osv.

    Men nu har han börjat donera sperma till ensamstående som vill ha barn men ingen man och som gör heminseminationer. Han har redan donerat sperma till 30 kvinnor i Sthlm.

    Vad händer när dessa barn växer upp? Kanke träddas och blir kära?

    Han har donerat sperma i tre månader, så i snitt 10 olika kvinnor i månaden.

    Han tänker fortsätta. Jag tycker att det är fel.

    Hur ska jag stoppa honom? Är det ens lagligt?

  • Svar på tråden Min kompis donerar ALLT!
  • Anonym (Anonym)

    Tror inte att det är lagligt. Det finns en anledning till att det inom sjukvården finns en gräns för hur mycket en man får donera och till hur många.

  • Anonym (ee)

    Vidrigt att göra så. Nu vet vi inte hur många ggr som det faktiskt tagit sig med foster men...


    Detta är risken med alla dessa som sååå gärna vill donera, som spammar forum, som beter sig jättemärkligt men kvinnorna väljer att bortse från det.

  • Anonym (Inte okej längre!)

    Nej, det är sant! Jag vet inte hur många som tagit sig eller hur många som håller sig hela vägen. Men ändå. Bara lek med tanken på att alla tar sig och att han fortsätter i samma tempo.

    Men kan jag anmäla honom? Hos vem? Polisen? Sjukvården? Socialstyrelsen?

    Han är singel och har inga barn själv. Han är som en övervintrad hippie. Allrså han är fantastisk på alla vis och jag älskar honom som vän. Han är unik och påminner om någon slags kombo mellan Jesus, Dalai Lama, DiLeva, Mark Levengood och Kristina Lugn.

    Men detta oroar mig. Jag tänker på barnen här. Det är inte okej!!!

  • Skogssport

    Men fjärt va sjukt! Hur kommer man ens på idén??

  • Anonym (Hind)

    Fast är det olagligt? Säg att han istället hade ons med 10 kvinnor i månaden och kallade sig "Barney Stinson" så kvinnorna inte vet vad han heter, är det också olagligt?

  • Anonym (Inte okej längre!)
    Anonym (Hind) skrev 2020-08-03 16:55:09 följande:

    Fast är det olagligt? Säg att han istället hade ons med 10 kvinnor i månaden och kallade sig "Barney Stinson" så kvinnorna inte vet vad han heter, är det också olagligt?


    Jag vet inte. Jag vet bara att han inte ligger med någon, han lever i celibat.

    Men barnperspektivet, någon?

    Jag ska ringa och höra mig för imorgon.

    Kan man anmäla anonymt?
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Hind) skrev 2020-08-03 16:55:09 följande:

    Fast är det olagligt? Säg att han istället hade ons med 10 kvinnor i månaden och kallade sig "Barney Stinson" så kvinnorna inte vet vad han heter, är det också olagligt?


    Det är inte alls samma sak. När han donerar så gör han det i syfte att befrukta alla kvinnorna. Skulle han ha ONS så är det inte samma syfte, dessutom kan dessa ONS välja att göra abort om de skulle råka bli gravida (vilket många skulle valt). Men vid donation så tar kvinnorna emot sperman enbart i syfte att bli gravida.
  • Räkan77

    Vid en hemdonationer tror jag att socialtjänsten utreder faderskapet och han kan bli underhållsskyldig. Be honom ringa familjerätten på kommunen så får han korrekt svar. Jag gissar att han inte har de ekonomiska förutsättningarna att betala underhåll för 10 barn.

  • Anonym (D)

    Ja, det är lagligt och finns inget du eller någon annan kan göra åt det. Han bör dock vara medveten om att om dessa kvinnor får barn och uppger honom som fadern för myndigheterna så kan de kräva in underhåll från honom sen. Donerar man via spermabank/klinik kan man inte bli underhållsskyldig.

  • Anonym (Inte okej längre!)
    Räkan77 skrev 2020-08-03 18:17:45 följande:

    Vid en hemdonationer tror jag att socialtjänsten utreder faderskapet och han kan bli underhållsskyldig. Be honom ringa familjerätten på kommunen så får han korrekt svar. Jag gissar att han inte har de ekonomiska förutsättningarna att betala underhåll för 10 barn.


    Nej, verkligen inte.

    Men han gör det anonymt säger han och med avtal om att inte behöva ta ansvar.

    Men jag ska ringa imorn.
Svar på tråden Min kompis donerar ALLT!