• moafeliciaa

    Ni som tränar - VARFÖR äter ni inte sås?

    Har alltid funderat över varför många som tränar och lever hälsosamt aldrig äter sås, är det så skadligt verkligen?
    Jag har förstått grejen med att såser över lag är väldigt energirika, men att ta en matsked då och då eller dra ner lite på kolhydraterna istället borde väl inte förstöra resultatet?

    Kan någon som vet förklara för mig varför?

  • Svar på tråden Ni som tränar - VARFÖR äter ni inte sås?
  • Anonym (D)

    Det blir många extra onödiga kalorier med sås till allt hela tiden. För övrigt gillar inte alla sås ändå.

  • Liberté

    Ofta är det gjorda med majonäs eller olja vilket är en otrolig mängd kcal per tesked jämfört med kött/grönsaker/kolhydrater osv.

    När du ska gå ned i vikt så vill du åtminstone känna dig mätt så ofta som möjligt det är svårt att vara det ifall du lägger dina kcal på såser då portionerna minskar så snabbt.

    Däremot lägger du det på en ren chili alltså chili,vinäger och salt så kan du slänga ett par droppar och få smak. Eller helt enkelt bara hålla dig till kryddor.

    Kolla exempelvis vad 1dl olja innehåller och hur mycket du får för samma värde av kcal i pasta/ris/potatis.

  • Liberté

    Kan lägga till att om jag ska gå upp i vikt för en intensivare period av träning så är såser ett enkelt knep för att slippa äta hela tiden.

    Dricker själv inte läsk men också ett lätt sätt att lura kroppen. När det kommer till vätska har kroppen svårare att "läsa" antalet kcal den får i sig jämfört med om du ska dra i dig motsvarande med pasta/ris.

    Bara skillnadne med att gå upp från blå mjölk till röd är flera hundra extra kalorier om dagen.

    Däremot är läsk totalt skit då det är extremt näringsfattigt.

  • Anonym (intensivträning)

    Jag äter sås hela tiden. Hade jag inte gjort det så hade jag inte kommit upp i alla kalorier jag behöver.

  • Mascaraklumpar

    Vi försöker undvika större mängder feta mjölkprodukter till vardags men äter gärna fett i form av olja. Äter vi sås blir det således tomatsås, skysås, rödvinsås, gremolata och liknande, eller bara en vinägrett till salladen.

  • Anonym (Kluro)
    Liberté skrev 2020-08-03 19:32:23 följande:

    Bara skillnadne med att gå upp från blå mjölk till röd är flera hundra extra kalorier om dagen.


    Oj! Hur mycket mjölk dricker du?
  • Aniiee
    Liberté skrev 2020-08-03 19:32:23 följande:

    Bara skillnadne med att gå upp från blå mjölk till röd är flera hundra extra kalorier om dagen.


    Du dricker du en helvetes mycket mjölk. Skillnaden mellan blå(dvs 1,5%/lätt OM du är från någon annan stans än där norrmejerier levererar) och röd (dvs säga 3%/standard, igen, om du inte har norrmejerier hos dig) är 20 kcal per dl. Du måste alltså dricka minst 1 liter mjölk om dagen för att komma upp i "flera hundra extra kalorier om dagen." Om du inte menar kalorier som i kalorier alltså, och inte slarvar med uttrycken, men då  spelar det ingen som helst roll i sammanhanget längre....
    Gamla matvaror i kylen? Först får de päls, sen börjar de morra och SEN går de ut.
  • Anonym (Mölk)
    Aniiee skrev 2020-08-03 20:40:15 följande:
    Du dricker du en helvetes mycket mjölk. Skillnaden mellan blå(dvs 1,5%/lätt OM du är från någon annan stans än där norrmejerier levererar) och röd (dvs säga 3%/standard, igen, om du inte har norrmejerier hos dig) är 20 kcal per dl. Du måste alltså dricka minst 1 liter mjölk om dagen för att komma upp i "flera hundra extra kalorier om dagen." Om du inte menar kalorier som i kalorier alltså, och inte slarvar med uttrycken, men då  spelar det ingen som helst roll i sammanhanget längre....
    Tack! Jag tänkte "blå mjölk, vilken satans mjölk är det?"

    mvh Norrmejerier-konsument.
Svar på tråden Ni som tränar - VARFÖR äter ni inte sås?