• Anonym (Gråamoln)

    Föräldrar som dömmer en. Bryta kontakten?

    jag och min man har det tufft i vardagen. Vi har två barn varav ett barn med omfattande funktionshinder.

    Jag och min man har aldrig tid för oss själva. Kan aldrig hitta på något tillsammans. Vi får aldrig en paus.

    Vi båda är utmattade.

    Vi bor tio minuters avstånd från mina föräldrar. Trots det hälsar de knappt på. Oftast vi som hälsar på dom. De är aldrig intresserade av att sitta barnvakt ( inte ens ett barn endast). Det vet att vi inte har någon barnvakt.

    Det värsta problemet är att när vi hälsar på dom tillsammans med barnen så känner både jag och min man oss ?iakttagad?. tex, om alla befinner sig i vardagsrummet och jag för tillfället är en fem tio minuter i sovrummet med lillasyster för att prata med henne och mitt barn under tiden skulle börja gråta/gnälla och jag inte direkt springer ut till bebis Så känns det som att de dömmer en som förälder..( trots att min man är på plats)

    och jag vet att jag inte inbillar mig eftersom min Man känner likadant.

    Är det så fel att va ?borta? några minuter från sitt barn när alla andra är på plats. Min man är där och resten av familjen är där. Kan inte någon leka med bebis en liten stund då? Herregud de e ju ändå familj..

    men ingen gör det.. istället sitter de där med dömande ögon. Allt man gör blir fel i deras ögon.

    Nu har jag och min Man kommit överens om att ta lite avstånd från dom. Men jag tänker att är det lönt att ens ha någon kontakt överhuvudtaget? Ska man fan sitta på spänn och känna press när man besöker sin egna familj?

    Är det inte meningen att man då ska kunna slappna av lite hos sina föräldrar? alltså wtf?! hur kan man som förälder ens döma sitt egna barn som förälder.. och speciellt inte hjälpa till?

    Min största fråga här är, HUR KAN MAN SOM FÖRÄLDER LÅTA SITT EGNA BARN BLI UTBRÄND UTAN ATT HJÄLPA TILL??! Vadå man älskar dom när dom är små sen när de blir vuxna med egna barn så skiter man i dom då eller ??!! KAN NÅGON FÖRKLARA DETTA FÖR MIG!?

    Och ja jag vet att man valde att själv skaffa barn och det är inte deras ansvar osv ... men ändå hur kan man inte vilja hjälpa sitt barn när man kan??

    Vi har pratat om att flytta till Norrland där mannens familj bor. Vårt liv hade sett så annorlunda ut där bara med tanke på barnvaktsbiten. Det hade med glädje ställt upp och passa barnen och besöka barnen varje dag, hämta/lämna från förskolan ställa upp när de behövs osv.. helt enkelt byggt en relation till barnen.. vilket hade innebärt att jag och mannen hade kunnat hitta tillbaka till varandra.

    Ska vi göra det? Hade ni gjort det om ni vart i vår situation?

    Så många frågor...

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2020-08-06 23:20
    okej måste klargöra vissa saker som vissa av er tydligen inte förstår.
    Jag menar inte att mor/far föräldrarna ska sitta barnvakt för att man ska sitta och ha det skönt hemma.
    Utan FRAMFÖR ALLT att de ska sitta barnvakt När man behöver det! Alltså när det krisar! Tex om jag behöver gå på läkartid, eller behöver åka till akuten med mitt andra barn.
    eller om mitt barn ska opereras osv.

    Men så klart också för att man som föräldrar ska kunna återhämta sig något, -vilket man hade kunnat göra om mor/far föräldrar hade visat något intresse av att umgås med barnbarnet.

    Många av er mor och far föräldrar använder er åldern och hälsan som en ursäkt för att slipa göra det. ( INTE ALLA)
    NEJ det är INTE ert ansvar att ta hand om barnbarnen. Men det är för fan ert kött och blod, och bara rent av egoistiskt att man låter sitt barn gå på knän, och inte visar något intresse i att skapa nån form av relation till barnbarnet.

    Samtidigt förväntar ni er i framtiden att dessa (barn) och barnbarn ska hälsa på er oftare när ni sitter i nån jävla fåtölj med käpp i handen och är bittra i er ensamhet över att barnbarnen aldrig hälsar på och torkar arslet på er.

    Konstigt att man slänger er till äldreboenden... där kan ni gott sitta med er ensamhet och den lilla sociala kontakt med de övriga inneboende ni har. det duger väl? ni bad om de...

  • Svar på tråden Föräldrar som dömmer en. Bryta kontakten?
  • Anonym (Elsa)

    Om det funkar med livet i övrigt så låter det ju inte helt fel att flytta upp till Norrland. Det är nog osannolikt att dina föräldrar ändrar sig. Har de inget intresse av barnen nu så är det nog inget som bara kommer, tyvärr.

  • Anonym (Peter)

    Tar din man hand om barnen?

    Det låter som det är ditt ansvar, och sen förväntar ni er att föräldrarna ska hoppa in.

  • Anonym (Gråamoln)
    Anonym (Peter) skrev 2020-08-04 17:15:23 följande:

    Tar din man hand om barnen?

    Det låter som det är ditt ansvar, och sen förväntar ni er att föräldrarna ska hoppa in.


    Självklart att han tar hand om barnen.

    Det gör vi gemensamt.

    men båda behöver väll inte vara fastklistrande på barnen samtidigt eller vad säger du?

    vad gäller din kommentar om att vi förväntar oss att föräldrarna ska hoppa in när barnen är vårt ansvar.

    Låter bra på dig som att antigen har du inga barn eller så har du barn som antagligen har en bra relation med dina föräldrar.

    Jag skrev ingenstans att jag förväntar mig att de ska hoppa in.

    Utan att jag tycker de konstigt att man inte VILL HJÄLPA sitt barn som har det tufft.
  • Anonym (A)
    Anonym (Elsa) skrev 2020-08-04 16:31:15 följande:
    Om det funkar med livet i övrigt så låter det ju inte helt fel att flytta upp till Norrland. Det är nog osannolikt att dina föräldrar ändrar sig. Har de inget intresse av barnen nu så är det nog inget som bara kommer, tyvärr.
    Håller med
  • Anonym (Gråamoln)
    Anonym (Elsa) skrev 2020-08-04 16:31:15 följande:

    Om det funkar med livet i övrigt så låter det ju inte helt fel att flytta upp till Norrland. Det är nog osannolikt att dina föräldrar ändrar sig. Har de inget intresse av barnen nu så är det nog inget som bara kommer, tyvärr.


    Nej det har Du rätt i.
  • Anonym (Elsa)

    Dina föräldrar skulle kanske inte klara av att passa det barn med flerfunktionsnedsättning? Men om de är friska eller krya i övrigt håller jag med om att det är konstigt att de inte gör mer när de ser hur tufft ni har det. Jag hade också reagerat. Det låter ju inte heller som att dina föräldrar är förstående i ord.

    Är det något som hindrar en flytt? Låter som att ni ändp ät inne på att flytta upp.

  • Dexter dot com
    Anonym (Gråamoln) skrev 2020-08-04 16:21:11 följande:

    Vi har pratat om att flytta till Norrland där mannens familj bor. Vårt liv hade sett så annorlunda ut där bara med tanke på barnvaktsbiten. Det hade med glädje ställt upp och passa barnen och besöka barnen varje dag, hämta/lämna från förskolan ställa upp när de behövs osv.. helt enkelt byggt en relation till barnen.. vilket hade innebärt att jag och mannen hade kunnat hitta tillbaka till varandra.

    Ska vi göra det? Hade ni gjort det om ni vart i vår situation?

    Så många frågor...


    Är du verkligen säker på att dina svärföräldrar kommer finnas till hands, ses varje dag och ställa upp som barnvakt ofta? Tänker så du inte blir besviken om ni flyttar och så vill dom ha ett "normalt" umgänge dvs ses nån gång i veckan.
    Vill du verkligen ha dina svärföräldrar hemma hos dig varje dag och hade du velat det även om ni inte hade barn?
  • Anonym (Gråamoln)
    Anonym (Elsa) skrev 2020-08-04 17:31:00 följande:

    Dina föräldrar skulle kanske inte klara av att passa det barn med flerfunktionsnedsättning? Men om de är friska eller krya i övrigt håller jag med om att det är konstigt att de inte gör mer när de ser hur tufft ni har det. Jag hade också reagerat. Det låter ju inte heller som att dina föräldrar är förstående i ord.

    Är det något som hindrar en flytt? Låter som att ni ändp ät inne på att flytta upp.


    Idagsläget hade de inte klarat av att ta hand om barnet med funktionshindret. Men det gjorde de inte heller när barnet var en bebis... fanns inget intresse.

    Vi har ett friskt barn också.. likadant där..

    Nej de är inte alls förståeliga i ord eller situation.

    tex. Jag bär mitt barn med funktionshinder varje dag. Konstant!

    Min mammas kommentar -?men din kropp Och rygg är väll van nu?. -när jag sa att barnet är tungt och min rygg börjar ta stryk..

    En människa med sunt förnuft hade fattat att barnet blir allt tyngre och större och att ryggen till slut inte kommer orka mer..

    Skulle lätt flyttat till Norrland pga att jag vet att vår livskvalitet hade förbättrats ngt så enormt.

    Finns många hinder som stoppar oss men inte omöjliga hinder

    Mer att de sjukt mycket jobb ansträngning och planering som skulle krävas inför en sådan flytt och och framförallt att lämna livet här, vänner skola trivssamheten..

    Men också rädsla inför det okända..
  • Anonym (Gråamoln)
    Dexter dot com skrev 2020-08-04 17:37:46 följande:

    Är du verkligen säker på att dina svärföräldrar kommer finnas till hands, ses varje dag och ställa upp som barnvakt ofta? Tänker så du inte blir besviken om ni flyttar och så vill dom ha ett "normalt" umgänge dvs ses nån gång i veckan.

    Vill du verkligen ha dina svärföräldrar hemma hos dig varje dag och hade du velat det även om ni inte hade barn?


    Rätt så säker på det.

    De kommer hälsar på oss ibland och de är helt underbara mot barnen. ser barnen som sina egna barn. och ringer ofta videosamtal och pratar med barnen. De går ut o promenerar med barnen allt av egen vilja..

    svärmor tjatat på min man och mig att gå ut tillsammans på bio eller något så fort de är hos oss eller vi hos dom.

    Vet att de hade kommit förbi på morgonen på frukost eller middag ofta osv... och även vi hos dom.

    Detta är jag 110% säker på.

    Men även om de hade velat ses en gång i veckan så är det helt okej och hade hjälpt oss något så ofantligt mycket. Det är så mycket mer än de vi har idag. Där hjälpen är lika med 0. alltså ingen dag i veckan.

    Ja vi har tidigare bott i samma stad som svärföräldrar. Innan vi hade barn. helt normalt umgänge sågs några gånger i veckan.
  • Anonym (Elsa)
    Anonym (Gråamoln) skrev 2020-08-04 17:57:19 följande:

    Idagsläget hade de inte klarat av att ta hand om barnet med funktionshindret. Men det gjorde de inte heller när barnet var en bebis... fanns inget intresse.

    Vi har ett friskt barn också.. likadant där..

    Nej de är inte alls förståeliga i ord eller situation.

    tex. Jag bär mitt barn med funktionshinder varje dag. Konstant!

    Min mammas kommentar -?men din kropp Och rygg är väll van nu?. -när jag sa att barnet är tungt och min rygg börjar ta stryk..

    En människa med sunt förnuft hade fattat att barnet blir allt tyngre och större och att ryggen till slut inte kommer orka mer..

    Skulle lätt flyttat till Norrland pga att jag vet att vår livskvalitet hade förbättrats ngt så enormt.

    Finns många hinder som stoppar oss men inte omöjliga hinder

    Mer att de sjukt mycket jobb ansträngning och planering som skulle krävas inför en sådan flytt och och framförallt att lämna livet här, vänner skola trivssamheten..

    Men också rädsla inför det okända..


    Jag förstår att det inte är enkelt att lämna allr ni har på nuvarande ort men det låter som att det kanske är värt att satsa på det. Om dina föräldrar brister i empati. vilja eller förståelse är ju svårt att säga men kontakten med dem verkat mer dränerande än energigivande.
Svar på tråden Föräldrar som dömmer en. Bryta kontakten?