• Anonym (Elin)

    SD:are i familjen - bryta kontakten?

    Hej!

    Hur skulle ni göra om ni upptäckte att någon i familjen var aktiv rasist? Ska man bryta kontakten eller vad hade ni gjort? Känns jättejobbigt och känner mig villrådig sen jag upptäckte att min bror engagerat sig i SD.

  • Svar på tråden SD:are i familjen - bryta kontakten?
  • Anonym (H)

    Alla SD:are är inte nödvändigtvis rasister så jag skulle inte bara bryta för att någon var SD:are. Visade denne dock rasistiska tendenser så är det förstås tack och hej.

  • Anonym (k)

    Jag hade tagit avstånd och endast träffat honom vid släktträffar där man kan prata med andra. Det är inte ens invandrarpolitiken som för mig är mest obegriplig.

  • Tecum

    Varför ska du bryta kontakten för att någon har en annan politisk uppfattning än du? Det är direkt odemokratiskt och ger vibbar av åsiktsförtryck.
    Säg vad du tycker istället! Blir det tjafsig så föreslå att ni inte diskuterar politik vid sammankomster. Men var och en har  rätt till en åsikt utan att bli utstött. 
    Många SD:are är inte rasister utan bara missnöjda och mot allt som kan tolkas som traditionell politik och de gamla partiernas åsikter.

  • Anonym (Jag)

    Om jag var din bror hade jag tagit avstånd från dig. Så trött på den här "måste bryta med alla som är SD:är" tänket. Ska du bryta med alla som är Socialdemokrater? Eftersom de var först med raspeofilering

  • Anonym (Aldrig)
    Anonym (Elin) skrev 2020-08-04 16:43:45 följande:

    Hej!

    Hur skulle ni göra om ni upptäckte att någon i familjen var aktiv rasist? Ska man bryta kontakten eller vad hade ni gjort? Känns jättejobbigt och känner mig villrådig sen jag upptäckte att min bror engagerat sig i SD.


    Anonym (k) skrev 2020-08-04 16:52:16 följande:

    Jag hade tagit avstånd och endast träffat honom vid släktträffar där man kan prata med andra. Det är inte ens invandrarpolitiken som för mig är mest obegriplig.



    Jag röstar inte på sd själv. Men måste säga att det är skrämmande med folk kan överväga att avsluta sin kontakt med en familjemedlem för att den personen råkar rösta på ett parti eller för tillfället ha sökt sig till en viss ideologi.

    Vad har man för lojalitet, familjeband och kärlek till en människa om man kan överväga att avsluta en livsrelation bara för att den personen röstar på ett visst part? Det om något är kyligt och kallt. Skulle aldrig falla mig in. Aldrig! Oavsett om personen var rabiat feminist, sd anhängare eller superkapitalist. Usch!   Minus
  • lövet2

    Eftersom han är din bror, så tycker jag du ska försöka uppehålla kontakten. Avbryt bara om han börjar snacka rasistskit och säg att du inte vill höra.

    Jag känner en som fick samma problem, men hennes bror pratade inte bara, utan han var mer aktiv. Ute och demonstrerade och hotade folk. De gjorde något slags överenskommelse om att inte diskutera saken när de träffas.

  • Anonym (X)
    Tecum skrev 2020-08-04 16:57:05 följande:

    Det är direkt odemokratiskt och ger vibbar av åsiktsförtryck.


    Haha, nu har du snurrat till det helt!

    Demokrati och åsiktsförtryck har inget med privata relationer att göra; man är varken odemokratisk eller förtryckande för att man väljer bort umgänge.
  • Anonym (Jaha)

    Varför måste du det? Hela min släkt röstar annorlunda än jag, men vad spelar det för roll? De har helt andra åsikter om mycket. Det har flera av mina vänner och bekanta också. Så länge jag får tycka och leva som jag vill får dom tycka och leva som dom vill. Gränsen för mig går vid om nån skulle envisas att pracka på mig deras åsikter. Men det har hittills inte hänt.

  • Anonym (Elin)
    Anonym (H) skrev 2020-08-04 16:49:25 följande:

    Alla SD:are är inte nödvändigtvis rasister så jag skulle inte bara bryta för att någon var SD:are. Visade denne dock rasistiska tendenser så är det förstås tack och hej.


    SD är ju ett rasistiskt parti grundat av nazister så känns nog rätt givet att man stödjer det om man är med där. Kanske inte alla som röstar på dem är det men fattar inte varför man röstar för rasism om man ej är rasist?
  • Anonym (Aldrig)
    Anonym (Jaha) skrev 2020-08-04 17:10:34 följande:

    Varför måste du det? Hela min släkt röstar annorlunda än jag, men vad spelar det för roll? De har helt andra åsikter om mycket. Det har flera av mina vänner och bekanta också. Så länge jag får tycka och leva som jag vill får dom tycka och leva som dom vill. Gränsen för mig går vid om nån skulle envisas att pracka på mig deras åsikter. Men det har hittills inte hänt.


    Vad säger det om ts själv, när ts är beredd att dumpa en familjemedlem på grund av den personens val i politiken?

    Vad säger det om acceptans för oliktänkande och för demokratin?
    Vad säger det om medkänsla och lojalitet för en annan människa?

    Det är kallt och vidrigt om du frågar mig.
Svar på tråden SD:are i familjen - bryta kontakten?