• Anonym (Sara)

    Bo kvar i ärvt hus utan fast jobb?

    Min bästa kompis mamma gick bort för ett tag sedan. Kompisen bor kvar i huset som mamman ägde (barndoms hem) är lån på ca 1 miljon kvar, värderat till ca 2.5 -3 milj. Nu har mamman gått bort och hon vill gärna bo kvar i huset. Problemet är att hon ej har inkomst utan lever just nu på ärvda pengar. Det finns ett syskon till som kommer vilja bli utköpt. Finns d någon möjlighet att lösa detta så att hon kan bo kvar i huset? Finns lite å sälja, typ 1 bil, lite, lite skog tror jag, men d ska ju ändå delas lika med syskonet. Jag vill hjälpa men kan ingenting om juridiska frågor

  • Svar på tråden Bo kvar i ärvt hus utan fast jobb?
  • Anonym (Kvinna)

    Det kommer inte funka i längden. Din kompis verkar vara i sorg och sticker ned huvudet i sanden och gräver en grop åt sig själv. Att äga ett hus är dyrt och en hel del jobb, klarar din kompis det?

    För att köpa ut syskonet behövs mycket pengar. Ibland finns speciella avtal mellan släktingar (tex tog mina föräldrar mormors hus till billigt pris, för morbror ville slippa problemet/jobb)

    Syskonet ska väl ha häften ? dvs 1,25-1,5 milj + hälften av bilen, skogen osv har syskonet fått hälften av kontanterna?

    jag köpte ett hus för den summan, banken var tveksam att jag skulle få det pga min dåliga ekonomiska situation. Jag gick ut med 955 000 i kontakter och hade ett jobb där jag då tjänade 34000/månad. Så om din kompis inte har motsvarande pengar/syskon som inte vill ha sitt arv kommer det inte gå. Dessutom flyttade min sambo med mig, men jag står som ensam ägare av familjeskäl. Annars hade jag inte fått så stor ekonomisk marginal så jag kan göra roliga saker.

  • Anonym (nja)
    Anonym (Sara) skrev 2020-08-05 11:31:30 följande:

    Min bästa kompis mamma gick bort för ett tag sedan. Kompisen bor kvar i huset som mamman ägde (barndoms hem) är lån på ca 1 miljon kvar, värderat till ca 2.5 -3 milj. Nu har mamman gått bort och hon vill gärna bo kvar i huset. Problemet är att hon ej har inkomst utan lever just nu på ärvda pengar. Det finns ett syskon till som kommer vilja bli utköpt. Finns d någon möjlighet att lösa detta så att hon kan bo kvar i huset? Finns lite å sälja, typ 1 bil, lite, lite skog tror jag, men d ska ju ändå delas lika med syskonet. Jag vill hjälpa men kan ingenting om juridiska frågor


    Nu vill jag inte vara taskig men eftersom du själv inte vet något om hur man gör sådana här saker, så är det tyvärr inte någon större idé att just du ska hjälpa. 

    Din vän får kontakta jurist, bank osv, för att ta reda på vad som gäller. Sedan behövs förstås också samtal med syskonet. De kanske kan göra någon deal sinsemellan. 
  • Anonym (.)

    Utan inkomst får man inga lån.

    De skulle kunna skriva ett avtal så att syskonet väntar med att bli utköpt, eller att denne hyr ut sin halva.
    Det finns massor av olika lösningar.

  • Anonym (F)

    Syskonen ska göra en bouppteckning (lista tiilgångarna efter den avlidne och dess värde). Sedan dela upp detta mellan sig. Vill/kan man inte detta får en bouppteckningsman utses.

    Finns det värden utöver huset som är lika mycket värt kan systern teoretiskt ta det och din vän huset. Man får dela upp hur man vill, förutsatt att man är överens. Handlar det om en bil och lite skog kan det vara för lite värde. Då måste din vän lösa ut din syster, genom att höja banklånet om inte andra pengar finns. Här blir det problem om vännen inte har någon inkomst. Vännen måste också ha medel att bo i och underhålla huset.

    Vill du engagera dig, läs om bodelning och arvsskifte vid dödsfall. Juridiken är inte överdrivet komplicerad, t ex skötte jag och mitt syskon bodelning och arvsskifte efter vår mor själva. Men! Det förutsätter att man är överens. Är man inte det kan man vända sig till tingsrätten.

    Är värdet på bilen/skogen ovan lågt och din vän inte har en större summa ärvda pengar tillgängliga att lösa ut sitt syskon måste huset säljas såvida inte syskonet går med på en annan överenskommelse.

  • FuckGoggleAskMe

    När du skriver att hon lever på ärvda pengar nu, hoppas jag att det inte är arvet efter mamman du menar, för innan hon rör det, måste bouppteckning och arvsskift göras.
    Om vi låtsas att hon inte har syskon, och det enda som finns är huset, måste hon ändå ta över det befintliga lånet på 1 miljon, vilket banken knappast låter henne göra eftersom hon inte har någon inkomst. (Eller ja, inte ta över, men hon får ta ett lån på 1 miljon och lösa dödsboets lån.)
    Så även i det förenklade fallet, är det inte lätt ... och i verklighet måste hon ju även låna för att köpa ut syskonet.

  • Anonym (Svar på tal)

    Inget jobb = inget lån för att lösa ut sitt syskon och ta över lånet. De kommer att få sälja huset, skogen, bilen, dela på lösöret. Så är det tyvärr.

    Och som påpekats, hon får inte röra arvspengarna före bodelningen!!

  • Themis

    Ja, bästa hjälpen här är naturligtvis att se till att hon får ett jobb, nu på stubinen.

    Så kan man sedan diskutera med syskonet om hen skulle vara villig att vänta på sin del en tid.


    Var inte en rövhatt bara så ordnar det sig nog.
  • Anonym (Sara)
    Anonym (Svar på tal) skrev 2020-08-05 18:20:25 följande:

    Inget jobb = inget lån för att lösa ut sitt syskon och ta över lånet. De kommer att få sälja huset, skogen, bilen, dela på lösöret. Så är det tyvärr.

    Och som påpekats, hon får inte röra arvspengarna före bodelningen!!


    De har hon inte gjort, d pengar hon lever på nu är arv efter mamman som dog för 3 år sedan
  • Anonym (Sara)
    Anonym (Sara) skrev 2020-08-05 19:37:38 följande:

    De har hon inte gjort, d pengar hon lever på nu är arv efter mamman som dog för 3 år sedan


    Förlåt "pappa" arvet efter pappan.som dog för 3 år sedan
  • Anonym (Hej)
    Anonym (Sara) skrev 2020-08-05 19:37:38 följande:

    De har hon inte gjort, d pengar hon lever på nu är arv efter mamman som dog för 3 år sedan


    Hade hon två mammor eller har syskonet fortfarande inte fått ut sin del av arvet?
  • Anonym (Hej)
    Anonym (Hej) skrev 2020-08-05 19:42:27 följande:

    Hade hon två mammor eller har syskonet fortfarande inte fått ut sin del av arvet?


    Såg rättningen nu!
  • Anonym (Sara)

    Hon har fått pengar från den andra föräldern som dog för 3 år sedan

  • Anonym (Husägaren)

    Det beror ju på vad det finns för övriga tillgångar i boet, helt omöjligt att svara på. Om skog /ev kontanta medel, fonder, aktier osv uppgår till husets värde även med hänsyn till lånet så kan de ju skifta arvet så att den ena får huset, den andra resten.

    Men då är det ju stora tillgångar vi pratar om, stora arealer skog till exempel.

    Men oavsett det så har jag svårt att se hur hon ska kunna dra runt ett hus utan inkomst, även om hon skulle kunna ärva det utan lån. Drift och underhåll är ju inte precis gratis.

  • Mandel

    Om hon ger banken alla förutsättningar som de vill ha för att kunna göra en bedömning så får hon sedan ta beslut utifrån det besked hon får. Bättre det att än spekulera här.

    Självklart behöver man inte ha jobb för att få lån om man har ett stort sparkapital eller liknande eller att bostaden är så lågt belånad att man ändå inte behöver amortera utan bara betala ränta.

    Jag behövde inte skicka in någon form av uppgifter om min anställning till banken när jag köpte hus.
    De känner mig väl sedan tidigare så min låga inkomst spelade ingen roll i sammanhanget. Och de såg så klart att det finns sparade pengar.
    Huset är belånat till 21% och jag kan betala av lånet idag om det skulle behövas. Har dock renoveringsplaner och tänkte använda pengarna till det.


    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
Svar på tråden Bo kvar i ärvt hus utan fast jobb?