• Wed 5 Aug 2020 12:04
    1346 visningar
    34 svar
    34
    1346

    Hur fan orkar alla ??

    OK, jag la upp en fråga om att hålla reda på alla aktiviteter som min äldste har och hur svårt det är att hålla ordning på de när all info komer från olika håll (fb-grupper och mail och lappar och whatsapp och allt möjligt). 

    Ingen verkar hålla med, alla är bara "skriv upp det och planera och skaffa fem appar med påminnelser så du inte glömmer ....... "

    Är det BARA jag som glömmer och virrar och inte pallar alla grejer som ska kommas ihåg. Jag är ensam med två barn och jobbar heltid .... fattar inte hur alla som säger att de älskar AKTIV FRITID är funtade. Jag vill bara äta glass och kolla netflix egengtligen ...

    Hur fan orkar alla ??? Finns det nått knep? 

  • Svar på tråden Hur fan orkar alla ??
  • Wed 5 Aug 2020 21:39
    #21

    Är det planeringen som sådan som är jobbig eller tiden du lägger ner på att skjutsa och sånt?

    Kan du gå ihop med andra föräldrar och samåka mer, kanske någon som har syskon i lämplig ålder som ni kan hjälpas åt med. Man behöver inte gå på alla matcher till exempel utan man får stanna hemma ibland och kolla på Netflix!

  • Thu 6 Aug 2020 00:10
    #22

    Hm, det är rätt rörigt ibland, jag är själv med tre barn med sammanlagt 6 olika idrotts/fritidsaktiviteter och ena dottern ville nu börja på en ny sport till hösten.... :)

    Men när terminen väl snurrat igång tycker jag att det går fint. Det är samma dagar/tider varje vecka och vi har en magnettavla där vi skriver upp veckans aktiviteter.

    Tonåringen tar sig själv till och från sina aktiviteter, de andra två skjutsar jag. Vissa aktiviteter är nära fritids - min yngsta går fortfarande där - och då kan jag kombinera med hämtning.

    Vi samordnar ibland skjuts med annan förälder.eller tränare då jag ibland inte klarar logistiken om det är tex tävling i två sporter på helgen. Man får hjälpas åt.

    Barnen blir ju också efter hand äldre och mer självgående och mindre beroende av mig.

    Viktigast för mig är vad barnen tycker. De är väldigt glada i sina fritidsaktiviteter och då är det värt logistikpysslandet.

  • Thu 6 Aug 2020 15:47
    #23
    nnnnnnnn skrev 2020-08-05 17:01:31 följande:

    Den funktionen finns!
    Vi prenumererar på barnens kalendrar i fotbollen, kommer inte ihåg exakt hur man gjorde, men gick in och klickade på "prenumerera" så dök det automatiskt upp i kalendern. Dvs alla träningstider, plats och även matcher och cuper mm. Dvs allt som tränarna lägger in på mitt barns lag i deras webkalender.
    Sjukt smidigt för oss föräldrar!


    Sant! Den finns ju. Men varför används den så sällan? Är det krångligt att få det att funka? 

    Jag får väl utveckla en egen tjänst ...
  • Thu 6 Aug 2020 17:28
    #24
    Litorina skrev 2020-08-05 19:59:41 följande:

    Barnen har bara en aktivitet var. Och vi jobbar deltid. Och vi är två föräldrar.


    Såhär satsar jag också på att leva mitt liv när mina barn blir äldre (är föräldraledig just nu). Med all respekt för de som inte kan, så tror jag att många som är 2 föräldrar i ett hem har möjlighet att gå ner i tid om man bara prioriterar om ekonomin lite. 

    Man måste inte renovera, åka utomlands X antal gånger per år etc etc. Sådant gjorde inte folk när jag växte upp. Jobba mindre istället och må bättre, stressa mindre. Minimera barnens aktiviteter till en var. Skala ner!

    I dagens samhälle förväntas alla göra allt samtidigt. Inte konstigt att alla bränner ut sig.
  • Thu 6 Aug 2020 17:45
    #25
    Editb skrev 2020-08-06 17:28:03 följande:
    Såhär satsar jag också på att leva mitt liv när mina barn blir äldre (är föräldraledig just nu). Med all respekt för de som inte kan, så tror jag att många som är 2 föräldrar i ett hem har möjlighet att gå ner i tid om man bara prioriterar om ekonomin lite. 

    Man måste inte renovera, åka utomlands X antal gånger per år etc etc. Sådant gjorde inte folk när jag växte upp. Jobba mindre istället och må bättre, stressa mindre. Minimera barnens aktiviteter till en var. Skala ner!

    I dagens samhälle förväntas alla göra allt samtidigt. Inte konstigt att alla bränner ut sig.
    Som ensamstående förälder så kan det vara svårt att gå ner i tid, för det blir svårt att klara sig ekonomiskt. 
  • Thu 6 Aug 2020 19:50
    #26

    Jag stressar ihjäl mig över allt skjutsande, dvs att alla vardagskvällar är uppbundna med skjutsande. Även om jag och majen förstås delar på det.

    Men i våras gick det bra tack vare att vi båda jobbade hemifrån. Det gjorde all skillnad i världen.

    Men vi kör med kalendrar, whiteboard med de stående tiderna samt veckoplanering med hela familjen.

  • Skogss­port
    Thu 6 Aug 2020 19:59
    #27

    Har man inte gång/cykelavstånd blir det ju knepigt.


    Alexi skrev 2020-08-06 19:50:40 följande:

    Jag stressar ihjäl mig över allt skjutsande, dvs att alla vardagskvällar är uppbundna med skjutsande. Även om jag och majen förstås delar på det.

    Men i våras gick det bra tack vare att vi båda jobbade hemifrån. Det gjorde all skillnad i världen.

    Men vi kör med kalendrar, whiteboard med de stående tiderna samt veckoplanering med hela familjen.


  • Thu 6 Aug 2020 20:23
    #28
    +1

    Jag personligen väljer bort det som får mig att överleva istället för att leva. Jag skulle försöka att hitta andra föräldrar i samma situation och dela upp körningar mm.

    Hur gammalt är barnet?

  • Fri 14 Aug 2020 13:45
    #29

    Min sons lag använder Allies, som jag tycker fungerar bra. Allt på ett ställe, liksom. Kalender, klasslista och chatt för varje grupp, där en grupp kan vara allt från ett fotbollslag till en klass. Allt hamnar på en sorts tidslinje, sen kan man skicka det vidare till sin kalender i mobiolen. Vi har tagit med den till hans skola och fått föräldrarna i klassen att använda den, det är sjukt smidigt att ha allt på ett ställe och nå alla på en gång. Nu skall vi bara få hans syrras klass att köra den. 

    www.weareallies.se finns för apple och android och är gratis. 

  • Fri 14 Aug 2020 14:56
    #30
    John74 skrev 2020-08-14 13:45:11 följande:

    Min sons lag använder Allies, som jag tycker fungerar bra. Allt på ett ställe, liksom. Kalender, klasslista och chatt för varje grupp, där en grupp kan vara allt från ett fotbollslag till en klass. Allt hamnar på en sorts tidslinje, sen kan man skicka det vidare till sin kalender i mobiolen. Vi har tagit med den till hans skola och fått föräldrarna i klassen att använda den, det är sjukt smidigt att ha allt på ett ställe och nå alla på en gång. Nu skall vi bara få hans syrras klass att köra den. 

    www.weareallies.se finns för apple och android och är gratis. 


    Bra tips !

    Jag ska prova den även om jag är sjukt dålig oå att lära mig nya grejer. Är den gratis eller kostar det??
  • Fri 14 Aug 2020 14:59
    #31
    John74 skrev 2020-08-14 13:45:11 följande:

    Min sons lag använder Allies, som jag tycker fungerar bra. Allt på ett ställe, liksom. Kalender, klasslista och chatt för varje grupp, där en grupp kan vara allt från ett fotbollslag till en klass. Allt hamnar på en sorts tidslinje, sen kan man skicka det vidare till sin kalender i mobiolen. Vi har tagit med den till hans skola och fått föräldrarna i klassen att använda den, det är sjukt smidigt att ha allt på ett ställe och nå alla på en gång. Nu skall vi bara få hans syrras klass att köra den. 

    www.weareallies.se finns för apple och android och är gratis. 


    Har hört talas om den där. verkar riktigt bra. Vad är skillnaden mot att använda Google calendar då? Är inte det samma sak? typ?
  • Fri 14 Aug 2020 15:02
    #32
    AnnaSthlm skrev 2020-08-06 20:23:53 följande:

    Jag personligen väljer bort det som får mig att överleva istället för att leva. Jag skulle försöka att hitta andra föräldrar i samma situation och dela upp körningar mm.

    Hur gammalt är barnet?


    Han är nio! Världens goaste men jäklar vilken energi den ungen har alltså ... 
  • Fri 14 Aug 2020 15:24
    #33
    Carrolina1978 skrev 2020-08-14 14:56:19 följande:
    Bra tips !

    Jag ska prova den även om jag är sjukt dålig oå att lära mig nya grejer. Är den gratis eller kostar det??
    Den är gratis! Det coola är att den spelar med kalendern tycker jag, bara att svepa in datum från den till kalendern, sen har man allt på ett ställe. 
  • Fri 14 Aug 2020 15:27
    #34
    +1
    MRTNFRSBRGH skrev 2020-08-14 14:59:54 följande:
    Har hört talas om den där. verkar riktigt bra. Vad är skillnaden mot att använda Google calendar då? Är inte det samma sak? typ?
    Inte riktigt. Skillnaden är att du inte bhöevr prenumerera på en kalender, själv har jag aldrig fattat hur man lägger till dem i mobilen, utan kan välja själv vad du vill spara. Eller bara få en översikt i Allies. varje grupp har sin egen färg så det är lätt att sepparera dem från varandra. Bra överblick över veckan som kommer, liksom
Svar på tråden Hur fan orkar alla ??