• Carrolina1978

Hur fan orkar alla ??

OK, jag la upp en fråga om att hålla reda på alla aktiviteter som min äldste har och hur svårt det är att hålla ordning på de när all info komer från olika håll (fb-grupper och mail och lappar och whatsapp och allt möjligt). 

Ingen verkar hålla med, alla är bara "skriv upp det och planera och skaffa fem appar med påminnelser så du inte glömmer ....... "

Är det BARA jag som glömmer och virrar och inte pallar alla grejer som ska kommas ihåg. Jag är ensam med två barn och jobbar heltid .... fattar inte hur alla som säger att de älskar AKTIV FRITID är funtade. Jag vill bara äta glass och kolla netflix egengtligen ...

Hur fan orkar alla ??? Finns det nått knep? 

• Svar på tråden Hur fan orkar alla ??
  • lövet2
    Skogssport skrev 2020-08-05 13:18:37 följande:
    Det beror ju på hur dagarna i övrigt ser ut?

Går man i skolan mellan 8-14, vilar mellan 14-17:00 och har aktivitet mellan 17:30-18:30 så kan man gott och väl ha flera olika, eller en som kräver flera dagar.
    Ja, man kan, men jag anser inte att det är för barnets bästa. Fri lek, läsa böcker, göra läxor, slappa och slöa, se på TV, vara utomhus, gå till kompisar, göra små hushållssysslor hemma - det kräver massor av tid och är viktiga saker för barn. För många styrda gruppaktiviteter stjäl tid från annat viktigt.
  • Carrolina1978

Alltså alla som svarar att det bara är att bli bättre på att organisera sig ... jotack, jag vet att jag är slarvig. Och ni som säger att jag är en dålig förälder - ni vet ingetning om mig och min vardag så sluta med det. 

Ville bara ventilera lite, inte bli upp läxad av fröken duktig typer ....

• Carrolina1978
    Skogssport skrev 2020-08-05 13:14:13 följande:

Det finns en kalenderapp i iPhone (finns säkert i alla telefoner, men jag kan endast uttala mig om iPhone).

Annars finns det kalendrar att ladda ner från appstore (eller motsvarande butik för andra telefoner).

Det räcker med EN kalender. I den har du påminnelser och allt du behöver för att inte missa något.

Men om din inställning är att du helst av allt bara vill äta glass och se på Netflix, så är du kanske inte så brydd och engagerad som andra föräldrar?

Är du allvarlig med att du på riktigt häver ur dig at jag är en sämre förälder än du för att jag inte är exakt lika duktig som du på att hålla ordning på ett schema??? 

Du vet ingenting om mig, så va tyst. 
  • Carrolina1978
    pepsimax skrev 2020-08-05 13:04:36 följande:

Jag orkade inte utan valde netflix och glass efter 10 år av det du beskriver. Mina barn blev helt normala. 

Älskar dig. Tack. Precis va jag behövde höra. Hjärta
  • brallison

Hur många aktiviteter har han? Min dotter har hemspråk (på skolan), fiollektioner 2 ggr i veckan (också på skolan, tack och lov, men man ska komma ihåg att ta med sig fiolen och noterna dessa dagar) samt ridning 1 gg/v (jag kör henne dit). Tycker att det räcker med aktiviteter och inget är särskillt ansträngande för mig. Men jag kan tänka mig att om man kör lagsport och det är turneningar till höger och vänster, så blir det väldigt jobbigt (just därför ska hon inte börja på nån sån aktivitet och som tur är hatar hon bollar, hehe).

• LFF

Jag är i grunden en person som tänker "det löser sig".

Har två aktiva barn (tvillingar) som går i varsin klass (börjar i ettan nu). Jag lägger in alarm i telefonen för att komma ihåg vilka dagar vilket barn ska ha med sig kläder till gympan och i förskoleklass hade de en dag i veckan då de skulle ha med en mindre mellis då de hade naturkunskap ute och åt mellis samtidigt.

Vad gäller idrottsaktivitet på fritiden så läggs även dessa tider in i barnens kalender (som både jag och deras pappa har tillgång till). I den kalendern läggs även lov och studiedagar in. Så mycket som möjligt läggs in på en gång just för att det inte ska missas. 

Beroende på hur gammalt barnet är så är det ju också lite dess eget ansvar att komma ihåg sådana saker.

• MRTNFRSBRGH

Läser alla svar här är och kommer att tänka på en sak ...Obestämd

Visst är det bra med alla digitala kalendrar som de flesta använder sig av. De funkar ju! 

Men känns det inte onödigt att alla ska göra samma sak - om och om igen? När min dotter har dans, lägger alla föräldrar in datum och tid i sina kalendrar. Det borde ju räcka med att hennes danslärare lade in den informationen i någon sorts central kalender, så kunde allas kalendrar bara uppdateras? 

Varför finns inte den funktionen? Eller finns den? Drömmer

Och Carrolina1978: du är bäst. Alla kan inte komma ihåg allt. All respect till singelföräldrar!!!

• nnnnnnnn
    MRTNFRSBRGH skrev 2020-08-05 14:46:07 följande:
    Läser alla svar här är och kommer att tänka på en sak ...Obestämd

Visst är det bra med alla digitala kalendrar som de flesta använder sig av. De funkar ju! 

Men känns det inte onödigt att alla ska göra samma sak - om och om igen? När min dotter har dans, lägger alla föräldrar in datum och tid i sina kalendrar. Det borde ju räcka med att hennes danslärare lade in den informationen i någon sorts central kalender, så kunde allas kalendrar bara uppdateras? 

Varför finns inte den funktionen? Eller finns den? Drömmer

Och Carrolina1978: du är bäst. Alla kan inte komma ihåg allt. All respect till singelföräldrar!!!

Den funktionen finns!
    Vi prenumererar på barnens kalendrar i fotbollen, kommer inte ihåg exakt hur man gjorde, men gick in och klickade på "prenumerera" så dök det automatiskt upp i kalendern. Dvs alla träningstider, plats och även matcher och cuper mm. Dvs allt som tränarna lägger in på mitt barns lag i deras webkalender.
    Sjukt smidigt för oss föräldrar!

• Sambo1987
    Carrolina1978 skrev 2020-08-05 13:36:12 följande:

Alltså alla som svarar att det bara är att bli bättre på att organisera sig ... jotack, jag vet att jag är slarvig. Och ni som säger att jag är en dålig förälder - ni vet ingetning om mig och min vardag så sluta med det. 

Ville bara ventilera lite, inte bli upp läxad av fröken duktig typer ....

Ville bara säga att jag förstår dig. Jag har visserligen adhd och min största svaghet är planering. Har som tur är högt IQ som kompenserar bristen så jag klarar mig bra MEN jag blir så jäkla trött att hela tiden överkompensera. Att bara kasta in i kalendern och sen är allt klart och man har koll på läget fungerar INTE för mig.

Jag bävar för när mina döttrar har tusen aktiviteter (ena är nu 2 och andra i magen) så just nu är det lugnt på aktivitetsfronten...
  • Litorina

Barnen har bara en aktivitet var. Och vi jobbar deltid. Och vi är två föräldrar.

Svar på tråden Hur fan orkar alla ??