• Ponteg123

Ekonomisk kris!

Hej.

Jag är en 31årig man som satt mig själv i en riktigt jobbig situation. Blev varrslad i samband med Covid-19 och min A-kassa handlägger fortfarande mitt ärende sen i mars och skyller på Corona och att de har så otroligt mycket att göra vilket jag inte tvivlar på men nu har det gått så långt att jag inte ens har råd att köpa mat till mig och min k7årige son längre.

Har ingen att låna av och kan inte heller ta några lån.

Finns det någon som har något tips på vad jag ska ta mig till? Det är redan kris NU. Har förklarat min situation för A-kassan men det skickar bara samma meddelande tillbaka sen 7 månader tillbaka. "Vi har nu längre handläggningstid än vanligt". Jag vet inte vad jag ska göra. Kan inte sova om nätterna för är så orolig hur detta ska sluta. Har levt helt utan ersättning sen slutet av Mars och nu är allt verkligen slut.

Snälla hjälp mig..

/PG

• Svar på tråden Ekonomisk kris!
  • lostandfound

I och med att du har barn är SOC skyldiga att bistå med matpengar/matkuponger. Ta med dig ett kontoutdrag för de senaste månaderna och gå förbi deras jour omgående!

• Gnussen

Sånt här kan göra en riktigt förbannad när man läser om hur nonchalanta dom är när människor inte har någon inkomst, vad tror dom människor ska leva på? Varför inte betala pengarna på en gång sen kan dom göra sina utredningar och skulle det bli fel så får man bli återbetalnings skyldig.

Eftersom du har barn så borde socialen vara skyldiga att hjälpa dig med mat och hyran tills du får pengar från A kassan.

Har du inga föräldrar som kan hjälpa dig i detta läge? Som förälder så hjälper man ju självklart sina barn om något sådant här skulle hända. Ta kontakt med socialen och förklara ditt läge.

• Ponteg123

Jag har varit i kontakt med dem idag och det är precis som du säger. Dem måste göra sina utredningar och hålla på och ringa runt och kolla så att all information man uppger stämmer. Jag vet faktiskt inte vad jag ska ta mig till.

Har inga föräldrar som kan hjälpa till i livet tyvärr.

Är väldigt stressad och har väldigt svårt att sova om nätterna och vaknar titt som tätt med panik ångest.

Socialen känns verkligen som ett dött lopp då jag har försökt med dem innan men det tar oftast minst en månad och speciellt för mig som aldrig gått på SOC innan.

Panik.

• Anonym (L)

Kan du inte sälja av något som gör att du kan få in någon tusenlapp till lite mat iaf? Soc borde hjälpa dig! Du får tjata på dem. Jag antar att du redan sagt upp onödiga abonnemang.

• lostandfound
    Ponteg123 skrev 2020-08-06 17:33:06 följande:

Jag har varit i kontakt med dem idag och det är precis som du säger. Dem måste göra sina utredningar och hålla på och ringa runt och kolla så att all information man uppger stämmer. Jag vet faktiskt inte vad jag ska ta mig till.

Har inga föräldrar som kan hjälpa till i livet tyvärr.

Är väldigt stressad och har väldigt svårt att sova om nätterna och vaknar titt som tätt med panik ångest.

Socialen känns verkligen som ett dött lopp då jag har försökt med dem innan men det tar oftast minst en månad och speciellt för mig som aldrig gått på SOC innan.

Panik.

Tyvärr är SOC en trög instans som kräver att man står på sig. Som jag skrev ovan - gå till jourkontoret, ta med ett kontoutdrag för de tre senaste månaderna och förklara läget. Säg också att du har barn och att du således vet att de är skyldiga att bistå med hjälp med mat och hyra. De kan inte neka det och hänvisa till en utredning då läget är akut och ditt barn behöver få mat. Du har inget att förlora på att gå dit.
  • Anonym (Fia)

Nu är det lite tidsangivelser som inte stämmer i ditt inlägg, men inte så viktigt.

Har du inte mat är det soc du ska vända dig till men det du ska begära är nödårövnimg, en sådan måste de ta ställning till direkt. Det kan bli anvisning att hämta upp matlådor på kommunalt kök eller kuponger eller liknande dock.

Som sagt de tider du anger stämmer inte så vilka är de faktiskta tiderna? När blev du varslad? När var uppsägningstiden över? När skrev du in dig på arbetsförmedlingen?

Vilken a-kassa handlar det om? Vilken slags anställning var det du hade och hur länge? Var det något korttidsarbete inblandat innan du fick sluta? Har du varit medlem tillräckligt länge för att kvalificera för inlomstrelaterad ersättning? Enligt gamla reglerna eller nya tillfälliga?

• Anonym (byråkraten)

Ja du måste gå dit i egen hög person. 

Belägra Soc fysiskt varje dag tills du får hjälp, ta med barnet om så är och sitt där och se förtvivlad ut. Förklara ditt ärende för alla.

Var saklig, vänlig och upprepa fakta tills de prioriterar ditt ärende.

Detta är en livets kurs i förhandling och du avgör själv om du ska få godkänt på den.

• Ponteg123

Jag var på provanställning Fia. Därför hade jag bara en månaden ut att arbeta. Och detta var I mars. A-kassan det handlar är om HRAK, och restaurang branschen drabbades oerhört hårt så har dem väldigt mycket att göra. Jag gick med i mars enligt de nya reglerna och blev lovad ersättning från juni enligt de nya reglerna. Nu är det augusti och jag har betalat sen mars men fortfarande inte sett en krona.

Och det här med SOC, eftersom jag aldrig varit eller gått där innan så begär dem en väldig massa uppgifter och ska göra en utredning som jag redan sagt. Det finns givetvis hjälp att hämta där men inget som hjälper mig i mitt läge exakt nu.

Alla abonnemang som jag haft osv är avslutade ja. Vet inte vad det skulle vara jag kan sälja isåfall riktigt. Riktigt jobbig situation faktiskt och tar mer eller mindre timme för timme. Vet fortfarande inte vad vi ska ordna för mat ikväll. Trodde aldrig jag skulle hamna här..

• Anonym (Dix)
    Ponteg123 skrev 2020-08-06 18:20:23 följande:

Jag var på provanställning Fia. Därför hade jag bara en månaden ut att arbeta. Och detta var I mars. A-kassan det handlar är om HRAK, och restaurang branschen drabbades oerhört hårt så har dem väldigt mycket att göra. Jag gick med i mars enligt de nya reglerna och blev lovad ersättning från juni enligt de nya reglerna. Nu är det augusti och jag har betalat sen mars men fortfarande inte sett en krona.

Och det här med SOC, eftersom jag aldrig varit eller gått där innan så begär dem en väldig massa uppgifter och ska göra en utredning som jag redan sagt. Det finns givetvis hjälp att hämta där men inget som hjälper mig i mitt läge exakt nu.

Alla abonnemang som jag haft osv är avslutade ja. Vet inte vad det skulle vara jag kan sälja isåfall riktigt. Riktigt jobbig situation faktiskt och tar mer eller mindre timme för timme. Vet fortfarande inte vad vi ska ordna för mat ikväll. Trodde aldrig jag skulle hamna här..

Bara att du klarat dig så här länge visar att du hade en liten buffert åtminståde. Ingen hade någonsin anat att detta skulle komma.

Ang a-kassan, är du säker på att du kommer garanterat ersättning om du bara varit med så kort tid? (har ingen koll på hur de räknar med de nya reglerna, bara dubbelkolla så att du inte väntar förjäves)

Ang soc, gå till dem och kolla vilka papper de vill ha in och skaffa allt så att du är förberedd. Även om du aldrig gått till soc innan, kan du behöva göra det nu...
  • Ponteg123

A kassan har gått ner från ett års medlemskap till 3 månader så jag har haft koll på de nya reglerna. Men ärendet som ska handläggas skyller dem på att de inte har tid. De är överflödiga i arbete men då förstår jag inte varför man inte tar in mer folk.

Ang SOC, jag kommer absolut behövs det nu. Men svaret jag får är precis samma som a kassan. Vi ska utföra en utredning och handlägga ditt ärende. Mitt problem är verkligen AKUT nu. Jag har även begärt ut pensionspengar från Schweiz då jag arbetade där under några år i ungdomen. Men där finns inte heller någon tidsram. De kan komma imorgon eller om en månad.

Vet verkligen inte hur jag ska lösa detta alltså. Man får inte konkreta svar någonstans. Ingen kan ge en en tidsram på någonting..

• Anonym (Anders)

Giving people finns på Facebook... sök stöd där. Vi är många som gärna hjälper till med mat till er som behöver.

• Gnussen
    Ponteg123 skrev 2020-08-06 18:46:06 följande:

Hur fungerar det Anders? Hur går jag till väga?

Förmodar att du söker efter Giving People på Facebook och förklara ditt läge.

givingpeople.se/
  • Anonym (Fia)

Angående soc så är det de pratar om en vanlig ansökan och visst ska du göra en sådan också men det är INTE detsamma som en nödprövning som handlar om att ha något att äta. Så jo det är fortfarande dit du ska gå och direkt i morgon om du inte har mat eller några pengar på kontot. Ta med kontoutdrag och ge dig inte innan de förstår att det är en ansökan om nöd du vill göra (och boka tid för en vanlig ansökan också).

Med det du säger är jag långt från säker du kommer få. Hrak är i alla fall inte den allra värsta o handläggningstider. Är inte helt omöjligt att det är hos alfakasssan du måste söka, det är minst sagt knepigt när du inte gått med innan du blev av med jobbet. Vete katten om de där nya korta månaderna som är nya räknas som kvalificerande för inkomstrelaterad om du inte jobbar under tiden....arbetslös tid räknas i alla fall inte som uppfyllandet av arbetsvillkor för att få grundersättningen.

Hur länge jobbade du (minst heltid i snitt) innan du fick sluta?

Tyvärr är det nog inte omöjligt det här kommer ta tid och att om det beviljas riskerar bli grundbeloppet vilket inte är nog för er att klara er på. Se verkligen till att boka in för en vanlig ansökan också hos soc. Jag skulle i ditt läge inte våga förlita mig på att få (tillräckligt) från a-kasssn, i alla fall inte särskilt fort.

Generellt kan man säga att ju längre man är ifrån att ha varit klart kvalificerad med inkomst relaterad ersättning innan några nya regler skedde desto längre handläggningstid kan man räkna med, det blir krångligare ärenden helt enkelt. Tyvärr är regelverket väldigt krångligt så a-kassorna har inte särskilt stors möjligheter att snabba på det här (behövs erfaret folk som inte finns att tillgå). Deras intresseorganisation Sveriges a-kassor ligger på regeringen om förenklingar, vilket regeringen svarar är svårt (med rätta då det vid det här laget är ett enda stort lapptäcke efter väldigt många år av neglekt av systemet och alla förändringar som gjorts av olika regeringar bara gjort den saken värre - i krånglighet och tidsmässigt att handlägga ärendena, de senaste i och med coronan är bra så att fler kan få ersättning och mer ersättning - tror folk fått en rejäl chock om hur dåligt skydd vi har annars, men det kortar inte handläggningstiderna)

• Anonym (Anders)
    Ponteg123 skrev 2020-08-06 18:46:06 följande:

Hur fungerar det Anders? Hur går jag till väga?

Gå med i gruppen som heter Giving people och skicka ett meddelande där... du skriver om din situation och vad du behöver. Sen lägger administratören ut din förfrågan på Facebook och sen skänker folk det du vill ha. ( du är helt anonym såklart )

Lycka till !
  • Anonym (Fia)

Och varför det inte anställs mer folk är att det inte finns kvalificerat folk att tillgå så de måste utbildas och handledas vilket i sig tar tid från faktisk handläggning etc.

Räknas normalt att det tar 1 år innan de är till någon signifikant nytta, i varje fall ett halvår.

De kassorna som inte varit hårt belastade har lånat ut personal under våren till de som haft mycket annars hade det varit ännu värre.

A-kassehandläggare är inte direkt några som går arbetslösa och komplicerat regelverk för att det helt enkelt inte finns några att anställa.

Vet att en del har lyckats att ta in en del som var lite kvalificerade för att snabbare få in på i alla fall lättare ärenden

Svar på tråden Ekonomisk kris!