• Anonym (Argatanten)

Så arg på min man

Suuuuuck någon som känner igen sig???

Gift med en man som jag under många år haft många gräl med. Vi har två gemensamma barn.

Jag får panik på honom. Han gör alltid tvärtemot vad jag ber honom om. Ber jag honom att köpa nyttig mat köper han massa skitmat, han städar aldrig!!! När jag ställer mig och städer avbryter han mig hela tiden angående någonting! Han blir arg när jag ryter ifrån, kallar mig saker. Gör saker hela tiden som han vet provocerar mig (typ äcklar sig medvetet på olika sätt). Har försökt att bemöta honom lågaffektivt men han bara tjatar, ifrågasätter, snokar om allt jag gör, tjatar om allting jag gör (klagar på om jag sitter med mobilen, ifrågasätter minsta inköp av kläder, detaljstyr mitt liv, klagar när jag ska göra någonting utanför hemmets väggar). Blir gaaaaalen!! Hur löser man sådant här?? Önskar att han kunde ha några hobbies och låta mig vara ifred.

• Svar på tråden Så arg på min man
  • Anonym (ppp)
    Anonym (Argatanten) skrev 2020-08-06 19:13:36 följande:

Suuuuuck någon som känner igen sig???

Gift med en man som jag under många år haft många gräl med. Vi har två gemensamma barn.

Jag får panik på honom. Han gör alltid tvärtemot vad jag ber honom om. Ber jag honom att köpa nyttig mat köper han massa skitmat, han städar aldrig!!! När jag ställer mig och städer avbryter han mig hela tiden angående någonting! Han blir arg när jag ryter ifrån, kallar mig saker. Gör saker hela tiden som han vet provocerar mig (typ äcklar sig medvetet på olika sätt). Har försökt att bemöta honom lågaffektivt men han bara tjatar, ifrågasätter, snokar om allt jag gör, tjatar om allting jag gör (klagar på om jag sitter med mobilen, ifrågasätter minsta inköp av kläder, detaljstyr mitt liv, klagar när jag ska göra någonting utanför hemmets väggar). Blir gaaaaalen!! Hur löser man sådant här?? Önskar att han kunde ha några hobbies och låta mig vara ifred.

Nej jag känner inte igen mig. 
    Hur har du lyckats skaffa två barn med denne? 
  • Zaxika

Jag hoppas jag skulle ha mod att skilja mig om jag hamnade i samma situation som du. Låter inte som det finns mycket kärlek kvar i relationen. Varför stannar du?

• Anonym (K)

Man går isär och träffar en man som är underbar att leva med istället och har ett skönt liv

• Anonym (Argatanten)
    Anonym (ppp) skrev 2020-08-06 19:19:20 följande:

Jag vet inte det var inte planerat... älskar mina barn över allt annat men den här situationen gör att all min energi och livslust försvinner! Känner mig beroende av honom gällande barnen (typ skjuts till förskola och skola. ekonomiskt osv) att han trots allt ?tar barnen ibland? när man sagt till flera gånger men fy farao. Han känns så sjukt osjälvständig !! Känner mig som hans morsa verkligen. Kan inte ens ligga med honom längre och han typ skäller om detta som om det vore min plikt typ. Orkar inte länge till men det vet inte hur jag ska lösa det praktiskt... har ingen annan hjälp alls än han.

Många säger bara ?lämna lämna?, men det är inte helt lätt med två små barn...
  • Anonym (Argatanten)
    Anonym (ppp) skrev 2020-08-06 19:19:20 följande:

Jag vet inte det var inte planerat... älskar mina barn över allt annat men den här situationen gör att all min energi och livslust försvinner! Känner mig beroende av honom gällande barnen (typ skjuts till förskola och skola. ekonomiskt osv) att han trots allt ?tar barnen ibland? när man sagt till flera gånger men fy farao. Han känns så sjukt osjälvständig !! Känner mig som hans morsa verkligen. Kan inte ens ligga med honom längre och han typ skäller om detta som om det vore min plikt typ. Orkar inte länge till men det vet inte hur jag ska lösa det praktiskt... har ingen annan hjälp alls än han.

Zaxika skrev 2020-08-06 19:23:11 följande:

Jag hoppas jag skulle ha mod att skilja mig om jag hamnade i samma situation som du. Låter inte som det finns mycket kärlek kvar i relationen. Varför stannar du?

Förstår ... :/ ekonomiska och ?praktiska? typ... vet ärligt talat inte hur jag skulle lösa det annars! Nej känns inte så tyvärr :/ tagit upp ämnet många gånger men han håller inte alls med... blir så trött
  • Anonym (Y)
    Anonym (Argatanten) skrev 2020-08-06 19:24:25 följande:

Vem har sagt att livet ska vara lätt? Av med offerkoftan och agera. Det är du som valt honom.
  • Anonym (Argatanten)
    Anonym (Y) skrev 2020-08-06 19:30:42 följande:

Vem har sagt att livet ska vara lätt? Av med offerkoftan och agera. Det är du som valt honom.

Hej anonyma Y. Okej så då är det inte ok att be om råd? Vad vill du säga med ditt råd egentligen, agera hur - anser du att rådet var speciellt konkret? Har du själv varit i en svår situation någon gång? Säger du så till alla kvinnor som väljer män som misshandlar dem eller 80-åriga Agda som ber om avlastning med sin dementa nedkissade gubbe?

Du förstår, i början när man träffar någon säger väldigt lite om hur det ser ut i relationen efter x antal seriösa steg och några år framåt i tiden och handlar ofta om omständigheter snarare än offerkoftor som du uttrycker det som f ö är ett väldigt uttjatat begrepp som är lätt att slänga sig med. Märks att du inte varit i en jobbig relation med barn. Hej då.
  • Anonym (Y)
    Anonym (Argatanten) skrev 2020-08-06 19:51:10 följande:

Hej anonyma Y. Okej så då är det inte ok att be om råd? Vad vill du säga med ditt råd egentligen, agera hur - anser du att rådet var speciellt konkret? Har du själv varit i en svår situation någon gång? Säger du så till alla kvinnor som väljer män som misshandlar dem eller 80-åriga Agda som ber om avlastning med sin dementa nedkissade gubbe?

Du förstår, i början när man träffar någon säger väldigt lite om hur det ser ut i relationen efter x antal seriösa steg och några år framåt i tiden och handlar ofta om omständigheter snarare än offerkoftor som du uttrycker det som f ö är ett väldigt uttjatat begrepp som är lätt att slänga sig med. Märks att du inte varit i en jobbig relation med barn. Hej då.

Det är den responsen jag får som man i relaterade trådar och jag kan inte påminna mig jag sett dig ryta ifrån till de kvinnor som svarat mig på samma sätt.

Hej då!
  • Anonym (Argatanten)
    Anonym (Y) skrev 2020-08-06 20:05:23 följande:

Det är den responsen jag får som man i relaterade trådar och jag kan inte påminna mig jag sett dig ryta ifrån till de kvinnor som svarat mig på samma sätt.

Hej då!

Vem har svarat på samma sätt i denna tråd, ursäkta mig?

Tänk dig att du dejtar en kvinna under tre år som verkar skitbra tills det visar sig efter två barn ihop att hon är otrogen, skiter ner sig, pajar ekonomin etc.? Ska jag komma då och säga att du trots allt valt henne? Det är ju inte riktigt sant. I alla fall inte vad du visste om. Ibland köper man grisen i säcken.

Men tack för rådet bör självklart agera på något vis i detta !
  • Anonym (Y)
    Anonym (Argatanten) skrev 2020-08-06 20:14:23 följande:

Vem har svarat på samma sätt i denna tråd, ursäkta mig?

Tänk dig att du dejtar en kvinna under tre år som verkar skitbra tills det visar sig efter två barn ihop att hon är otrogen, skiter ner sig, pajar ekonomin etc.? Ska jag komma då och säga att du trots allt valt henne? Det är ju inte riktigt sant. I alla fall inte vad du visste om. Ibland köper man grisen i säcken.

Men tack för rådet bör självklart agera på något vis i detta !

Det är exakt de svaren jag får från kvinnor i relationstrådar jag startar. Och inga kvinnor gör sin röst hörd att den typen och kommentarer är oönskade. Vill kvinnor ha ett annat debattklimat får de börja med sig själva.
  • Anonym (Argatanten)
    Anonym (Y) skrev 2020-08-06 20:20:07 följande:

Det är exakt de svaren jag får från kvinnor i relationstrådar jag startar. Och inga kvinnor gör sin röst hörd att den typen och kommentarer är oönskade. Vill kvinnor ha ett annat debattklimat får de börja med sig själva.

Men kom med konkreta råd då istället för att försöka läxa upp att det minsann är för sent för nuckan att ändra sig
  • Anonym (Y)
    Anonym (Argatanten) skrev 2020-08-06 20:21:17 följande:

Men kom med konkreta råd då istället för att försöka läxa upp att det minsann är för sent för nuckan att ändra sig

Det gjorde jag. Agera!!
  • Anonym (Argatanten)
    Anonym (Y) skrev 2020-08-06 20:31:28 följande:

Det gjorde jag. Agera!!

Suck
  • Anonym (Y)
    Anonym (Argatanten) skrev 2020-08-06 20:40:21 följande:

Suck

Var innebörden oklar?

Då förtydligar jag.

1. Låt mannen veta att han åker ut om han inte skärper sig.

2. Funkade det? Allt gott och väl. Funkade det inte? Lämna!
  • Anonym (å)

Eftersom ni har barn ger jag dig rådet att beställa tid på familjerådgivning?

• Anonym (ppp)

Men TS, det är på ett sätt ganska enkelt (även om jag förstår att det inte känns så):

1. Du är missnöjd (oerhört missnöjd) = du måste få till en förändring
    2. Det är extremt svårt att få någon annan att förändra sig om denne inte är motiverad för det. Det du beskriver låter som om det pågått länge och därmed kan man anta att mannen inte är intresserad av en förändring. 
    3. Det enda som då återstår är att förändra något själv - tex att säga att jag kan inte leva med dig så här längre.  Ställ ultimatum: vi testar parterapi eller så är det slut och så börjar du titta efter olika lösningar för boendefrågan. (ibland gör sånt att partnern blir ängslig och faktiskt blir villig att jobba på saken, men om han inte blir det så måste ju du vara den som agerar - på något vis och det enda som kan bli bättre är att du slipper honom och hans konstiga beteenden som bara kör slut på dig (och på barnen, säkerligen. De lär sig att så här är en pappa mot en mamma) 

Svar på tråden Så arg på min man