• Sun 9 Aug 2020 21:22
    1652 visningar
    27 svar
    27
    1652

    Du som har minst en pojke och en flicka - se hit!

    Frågan gäller för dig som har minst en pojke och en flicka; vilket av barnet är lugnast, gosigast och enklast?

    Om du har fler pojkar och flickor, jämför då din lugnaste pojke med din lugnaste flicka.

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Du som har minst en pojke och en flicka - se hit!
  • Anonym (T)
    Mon 10 Aug 2020 09:43
    #11

    Varför måste du särskilja barn på det viset du gör. Du har ju startat flera trådar där du ber föräldrarna "peka ut" och definiera.

    Vad vill du ha ut av detta?

  • Anonym (Oj!)
    Mon 10 Aug 2020 09:48
    #12

    Förvånad över att så många säger att pojken är lugnast! Jag har pojke, pojke, flicka och här är det också pojkarna som varit lugnast.

    Jag är kanske lite naiv men jag trodde att vi bara haft unik tur med våra gossar.

    Jag har alltid trott att pojkar är vilda och bråkiga men att vi som sagt fick turen att få två lugna och att dem sen haft lugna kompisar (lika barn leka bäst).

    Vi försökte till och med få en flicka just för att få den där lugna lilla söta flickan som många mammor drömmer om (i alla fall jag). Men så kom hon fru vild själv.

    Intressant och kul tråd!

  • Mon 10 Aug 2020 09:54
    #13

    Pojke 19 år: alltid varit lugn och lätt att ha att göra med. Idealistisk. Aldrig tyckt om fysisk närhet och hade nog nöjt sig utan även som liten om jag inte ammat honom.

    Flicka 16 år: "krävande" som liten, ger mig gråa hår i förtid och ibland känner jag för att slänga ut henne för att hon utmanar mig jämt. Intellektuell.

    Flicka 13 år: snäll och kärleksfull. Kramas gärna. Hyperaktiv och intensiv.

    Pojke 8 år: gosig med ett utvalt fåtal, explosivt temperament med nära till utbrott vissa dagar. Hyperaktiv.

    Så ja, äldsta sonen här som är lugnast och "ordentligast".

  • Mon 10 Aug 2020 09:58
    #14

    Kul med så mång svar och särskilt kul med så utförliga svar.

    Jag tycker att det är intressant att se hur andra har det. Jag stöter på saker i min egna vardag och googlar runt lite. Finner att jag inte är ensam om det och tänker att jag startar en tråd för att se hur det ser ut i andra familjer.

    Så vad får jag ut av det? Bekräftelse? Samhörighet med andra?

    Jag vet inte. Måste allt alltid ha ett specifikt syfte?

  • Anonym (3)
    Mon 10 Aug 2020 10:21
    #15

    Mamma och mina pojkar är definitivt mer lugna och enklare än dottern. Dottern har attityd och fräser, fäller elaka kommentarer och ifrågasätter allt som ska göras som att städa sitt rum. Dottern är ändå den som är gosigast.

  • Anonym (åttab­arnsma­mma)
    Mon 10 Aug 2020 11:00
    #16

    Vi har åtta barn. En son(äldst) och sju döttrar. Sonen är väldigt trygg, bergfast, pålitlig och principfast. Han är lugn i sig själv, men var framför allt när han var yngre(17 år nu) vild till det yttre. Det var yviga lekar, mycket idrott och risktagande. Han har aldrig varit speciellt gosig. Döttrarna är sju stycken och är förstås olika allihopa. Dotter 1 är lugn och ordentlig. Dotter 2 envis, stark och känslosam. Dotter 3 har ett hjärta av guld och är mycket gosig. Dotter 4 är mycket i sin egen lilla värld och är nog mest till freds av alla. Dotter 5 är vild och mycket, men väldigt empatisk. Dotter 6 är blyg och snäll. Dotter 7 är familjens komiker och väldigt gosig. 

    Så visst handlar det om olika sorters lugn, men ändå får man nog sätta dotter 1,3 och 6 i den lugna gruppen och sonen och dotter 5 i den vilda gruppen.

  • Mon 10 Aug 2020 12:23
    #17

    Puff!

  • Mon 10 Aug 2020 12:47
    #18

    I TS frågas om lugnast, gosigast och enklast, i omröstningen frågas om lugnast. Svårt att veta vad jag ska svara på...?


    Jag skulle säga att sonen (-10) definitivt inte är lugnast, men på många sätt enklare än dottern. Visst kan han härja runt, hoppa, sjunga, babbla osv, men han har också känslorna på utsida, kan visa och förklara vad han känner, diskutera och argumentera. Dottern (-12) är lugnare, stillsammare, gillar att pyssla osv, men har känslorna mer inom sig. När hon säger blir sårad eller sur eller vägrar har jag få sätt att ta mig igenom det. 

  • Mon 10 Aug 2020 12:48
    #19
    Wench85 skrev 2020-08-10 12:47:56 följande:

    I TS frågas om lugnast, gosigast och enklast, i omröstningen frågas om lugnast. Svårt att veta vad jag ska svara på...?

    Jag skulle säga att sonen (-10) definitivt inte är lugnast, men på många sätt enklare än dottern. Visst kan han härja runt, hoppa, sjunga, babbla osv, men han har också känslorna på utsida, kan visa och förklara vad han känner, diskutera och argumentera. Dottern (-12) är lugnare, stillsammare, gillar att pyssla osv, men har känslorna mer inom sig. När hon säger blir sårad eller sur eller vägrar har jag få sätt att ta mig igenom det. 


    Rösten lägger du på lugnast (precis som det står).
  • Anonym (P)
    Mon 10 Aug 2020 13:16
    #20

    Pojkarna, alla dagar i veckan!

    Jag har två av varje och pojkarna har alltid varit mycket lugnare än flickorna. Mina pojkar älskar att pyssla, pärla, bygga med lego och Alga science, rita, läsa.

    Mina flickor har aldrig tyckt om stillsamma lekar och aktiviteter. Dessutom är båda mycket kaxigare, mer hårdhänta och snudd på oförskämda.

    Alla barnen är min och makens biologiska barn tillsammans så det finns inga olika uppfostran i grund för att detta kunnat ske.

    Är vi ute med bara pojkarna så framstår vi som exemplariska föräldrar. Är vi ute med bara flickorna så framstår vi som totalt misslyckade föräldrar. Samma sak i skolan på utvecklingssamtalen. Våra pojkar har alltid hyllats medan flickorna också hyllats på vissa plan men alltid med ett MEN... med.

  • Anonym (Mia)
    Mon 10 Aug 2020 17:42
    #21
    +1
    Anonym (Oj!) skrev 2020-08-10 09:48:02 följande:

    Förvånad över att så många säger att pojken är lugnast!


    De alternativ som har mest ?status? brukar alltid få oproportionerligt många röster. Kanske anses det lite finare att ha lugna pojkar och vilda flickor (typ: ?jag har minsann lyckats uppfostra min pojke, trots att han är pojke?, eller ?jag har då inte låtit mig styras av könsnormer i min uppfostran utan låtit mina barn vara de personer de är?). Kan man hitta en anledning, hur dum den är, att ge sig själv en klapp på axeln så är man mer benägen att rösta, kan man det inte så klickar man sig vidare, kanske.

    (Även jag har en lugn pojke och en vild flicka. Jag tänker inte som ovan medvetet, men kanske undermedvetet).
  • Mon 10 Aug 2020 18:10
    #22

    För mig som har tre av varje har pojkarna varit lugnast. Alla 3 pojkarna var lugna som bebisar. Hos flickorna var en lugn och 2 vilda. men har såklart inte med könet att göra utan med personlighet. 

  • Anonym (L)
    Mon 10 Aug 2020 20:27
    #23

    Det har varierat med åldern, så jag valde att båda varit lika lugna. Sen tilläts de inte vara för vilda heller.

  • Anonym (Morsa­n)
    Tue 11 Aug 2020 12:02
    #24

    Svårt att få ihop alternativen....

    #1 flicka, tuff, orädd och framåt, tävlingsinriktad, lugn, fokuserad, enkel. Inte särskilt gosig.

    #2 flicka, försiktig, lugn och pysslig. Mer temperament och mer känslig än #1. Mer trots, viljestark. Inte särskilt gosig. Fast jag skulle nog säga enkel.

    #3 pojke, extremt tidig med motoriken, oerhörd fart och energi. Men också pysslig, gillar att hålla på med trä, hantverk. Tävlingsinriktad, mer temperament än båda flickorna (mer arg, mer glad, mer ledsen). Väldig gosig. Minst lugn av barnen. Minst enkel pga mer temperament men inte så att pedagogerna på skolan haft problem att hantera honom.

  • Anonym (föräl­der)
    Tue 11 Aug 2020 12:31
    #25

    Sonen är och har absolut varit gosigast hela tiden, mycket mer kramig och sitta i knät osv, även varit kramig som lite större barn.
    Dottern har alltid varit mer självständig och framåt men slutade tidigare att kramas , nu blir det mest kramar om hon ska åka bort ett par dagar (inte så konstigt då hon börjar högstadiet).
    Sonen som nu börjar mellanstadiet kan fortfarande sätta sig i knät och man får ge honom en kram, det gjorde inte dottern i den åldern.
    Sonen har också varit lugnare och försiktigare.

  • Anonym (Vilda ungar)
    Tue 11 Aug 2020 20:16
    #26

    Här har jag tre barn, två pojkar och en flicka, och jag har verkligen fått tänka efter vem som skulle vara lugnast. Eller minst vild kanske hade varit ett bättre ordval för mina illbattingar. Kanske mellankillen är lite lugnare än de andra? Men det hade varit marginellt.

    Alla tre har hela livet varit mycket fysiskt aktiva och igång från morgon till kväll. Nyfikna, framåt, trevliga och kreativa - om de har möjlighet att få utlopp för sin energi vill säga. Annars rätt så odrägliga. Får de bara rasa av sig så kan de sitta och pyssla, rita och lyssna på långa sagor med, men det är först efter att de har sprungit sitt dagliga maraton liksom. Och ska man gosa är det också bästa att rasta dem först - annars blir det mer av en brottningsmatch.

    Äldsta sonen är den enda som har börjat skolan ännu och det går fint, men hans lärare sa att det inte var en bra idé att hålla honom inne på rasten - och det förvånar mig inte det minsta. När jag hämtar honom efter skolan så kommer han ut som skjuten ur en kanon för han har ju tagit det så lugnt i skolan hela dagen och behöver rasa av sig. 

  • Anonym (Klass­iskt)
    Tue 11 Aug 2020 20:54
    #27

    Storebror (9) har alltid varit väldigt lugn, snäll och försiktig.

    Lillasyster (5) hittar på mer hyss och har mycket mer skinn på näsan. Inte livlig direkt, men mycket mer uträknande, envis och lömsk.

Svar på tråden Du som har minst en pojke och en flicka - se hit!