• Anonym (Förstörd mamma)

Orosanmälan från bvc

Hej, idag var jag på Bvc för en vanlig kontroll, under besöket informerar bvc sköterskan att hon tänkte anmäla mig till Soc.

Jag står där som ett levande frågetecken och frågar varför?

Till svar får jag "Jag kan inte sätta fingret på det men när jag var hos er så kände jag en oro."

"Jag oroar mig bara för att ni inte klarar av att hantera er son med speciella behov samtidigt som ni tar hand om en bebis."

Min son har en mild form av autism och är verkligen inte svår att ta hand om. Det enda som han är efter är talet vilket inte ens hans logoped är orolig för! Annars är han en supergo kille som beter sig som vilket barn som helst.

Jag förstår ärligt talat inte vad hon skulle ha sett som gjort henne orolig. Vårt hem är rent och barnsäkert.

Men jag har en känsla att det kan ha göra med att jag har haft depressioner förut... (då hon frågade förut om jag fortfarande gick till psykiatrin.)

Känner mig helt förstörd och har bara gråtit sen jag kom hem.

Någon som blivit anmäld till soc av bvc och kan berätta vad som hände efteråt? 

• Svar på tråden Orosanmälan från bvc
  • Anonym (Modigt)

Vi blev förresten också orosanmälda när vi fått barn. Dock var problematiken de reagerade på ytterst tillfällig och lättförklarlig, och när soc fått det förklarat för sig var de nöjda. Blev jag arg och upprörd över att bvc-sköterskan anmälde? Nej! Hon gjorde ju sitt jobb, och reagerade. Jag ringde henne sedan och berömde. Det HADE ju kunnat varit allvarligt, och då är det ju väldigt bra om någon reagerar. Bättre än anmälan för mycket än en för lite. Vilket är fallet nästan överallt. Att det anmäls för sällan. Har man barnens bästa för ögonen - och inte sitt eget ego - tänker man annorlunda.

• Anonym (bim)
    Anonym (J) skrev 2020-08-26 22:25:58 följande:

IVO såklart. Jobbar du på bvc på riktigt och du vet inte var man anmäler om man är missnöjd med vård och omsorg?

Haha ja men lycka till! IVO är det mest tandlösa som finns. De lyfter knappt grova vårdmissar som kostat någon livet men de lär säkert gå all in på att någon känt sig kränkt av en orosanmälan. Som sagt, om det TS skriver verkligen stämmer så är anmälan inte nödvändig men efter att ha sett aktiva knarkare med spädbarn i misär hävda liknande saker, att de bara ?haft lite damm i hörnen och att allt är heeeelt utan grund? ställer jag mig oftast väldigt skeptisk till sådana här trådar. Antagligen fanns där skäl, även om TS förnekar och blundar för dem.
  • Anonym (Förstörd mamma)

Nu har soc varit hemma hos oss och dom tycker vårt hem är helt okay.

Dom har även ringt till dagis och habiliteringen och fått samma svar som från oss (att våra barn är rena och att min son utvecklas som han ska.) Så det verkar som om denna anmälningen kommer läggas ner.

Och ni som kommer och säger.

"Åh det fanns säkert skäl!"

Dra något gammalt över er ^^Alla som anmäler gör det inte på bra grunder.

• Anonym (Modigt)

En fråga - på vilket sätt led dina barn av denna orosanmälan och att socialtjänsten kom hem till er? Vari ligger alltså det "hemska", i att en sköterska, enligt dig, gjorde en felaktig anmälan?

Jag står för övrigt fast vid att det anmäls alldeles för lite och för sällan. Det vet alla som på något sätt jobbat med barn och unga.

• Anonym (Modigt)

Jag skulle även vilja säga: vad bra att soc kom hem till er och utredde! Jag vet många fall där anmälningar gjorts och inget alls har skett. Vilket såklart föräldrarna tyckt varit skönt, men ser man till barnens bästa är det såklart illa. För det räcker ju med att ett enda barn är vanskött för att det ska vara värt det. Alltså - ser vi till barnens bästa får vi stå ut med många orosanmälningar som inte har någon starkare grund. Ser vi inte till barnens bästa - utan till föräldrarnas egon - ändrar vi lagstiftningen så att man BARA ska orosanmäla när man har starka skäl och helst "bevis". Jag vet vad jag väljer.

• Anonym (Tyvärr)
    Anonym (Förstörd mamma) skrev 2020-09-01 12:55:26 följande:

Dom har även ringt till dagis och habiliteringen och fått samma svar som från oss (att våra barn är rena och att min son utvecklas som han ska.) Så det verkar som om denna anmälningen kommer läggas ner.

Så bra! Jag står helt på din sida. Jag vet att folk anmäler utan minsta lilla skäl. Det har fått mig att tappa förtroende för myndigheter och folk överlag. Vilken idiot som helst kan anmäla vem som helst för vad som helst. Blir man anmäld för att ha kidnappat/stulit sitt eget barn finns det ingen gräns för vad folk kan göra. Det drabbar oss oskyldiga!
  • Anonym (Soc.)
    Anonym (Förstörd mamma) skrev 2020-09-01 12:55:26 följande:

Om de gjort hembesök och tagit kontakt med dagis etc så är det en utredning startad redan som måste fullföljas. Men utredningen kan naturligtvis leda till att man kommer till slutsatsen att inga insatser behövs.

Om en anmälan däremot läggs ned så görs ingen utredning och man försvinner helt ur systemet som om anmälan aldrig funnit.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Soc.) skrev 2020-09-01 20:06:49 följande:
    Om de gjort hembesök och tagit kontakt med dagis etc så är det en utredning startad redan som måste fullföljas. Men utredningen kan naturligtvis leda till att man kommer till slutsatsen att inga insatser behövs.

Om en anmälan däremot läggs ned så görs ingen utredning och man försvinner helt ur systemet som om anmälan aldrig funnit.
    Men om en familj får flera anmälningar måste det väl ändå synas i systemet? Ingen rök utan eld sägs det ju, vilket också gör mig lite bekymrad över nitiska eller bara väldigt oroliga personer på exempelvis bvc, fsk eller skola som hellre anmäler en gång för mycket än för lite. Till slut måste väl soc reagera om de får in flera anmälningar om samma barn/familj? Eller om man gör flera utredningar, fast de inte visar något.
  • Anonym (Soc.)
    Anonym (Mamma) skrev 2020-09-01 20:24:19 följande:

Men om en familj får flera anmälningar måste det väl ändå synas i systemet? Ingen rök utan eld sägs det ju, vilket också gör mig lite bekymrad över nitiska eller bara väldigt oroliga personer på exempelvis bvc, fsk eller skola som hellre anmäler en gång för mycket än för lite. Till slut måste väl soc reagera om de får in flera anmälningar om samma barn/familj? Eller om man gör flera utredningar, fast de inte visar något.

Nej anmälan försvinner. Men klart det reageras om det kommer in flera anmälningar på kort tid. Vi brukar ha ej tumregel om att när tredje anmälan kommer så inleder man just för att det då blir en indikation på att nåt kan vara på tok även om den anmälan som sådan inte ensamt skulle ha lett till utredning.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Soc.) skrev 2020-09-01 21:17:13 följande:
    Nej anmälan försvinner. Men klart det reageras om det kommer in flera anmälningar på kort tid. Vi brukar ha ej tumregel om att när tredje anmälan kommer så inleder man just för att det då blir en indikation på att nåt kan vara på tok även om den anmälan som sådan inte ensamt skulle ha lett till utredning.
    Jo lite så jag tänker också. Det låter ju konstigt ändå om man skulle få flera anmälningar mot samma familj och det inte är något, men det finns så klart undantag :) Men då hänger det på att ni kommer ihåg att tidigare anmälningar kommit in då antar jag?
Svar på tråden Orosanmälan från bvc