• Anonym (Förstörd mamma)

Orosanmälan från bvc

Hej, idag var jag på Bvc för en vanlig kontroll, under besöket informerar bvc sköterskan att hon tänkte anmäla mig till Soc.

Jag står där som ett levande frågetecken och frågar varför?

Till svar får jag "Jag kan inte sätta fingret på det men när jag var hos er så kände jag en oro."

"Jag oroar mig bara för att ni inte klarar av att hantera er son med speciella behov samtidigt som ni tar hand om en bebis."

Min son har en mild form av autism och är verkligen inte svår att ta hand om. Det enda som han är efter är talet vilket inte ens hans logoped är orolig för! Annars är han en supergo kille som beter sig som vilket barn som helst.

Jag förstår ärligt talat inte vad hon skulle ha sett som gjort henne orolig. Vårt hem är rent och barnsäkert.

Men jag har en känsla att det kan ha göra med att jag har haft depressioner förut... (då hon frågade förut om jag fortfarande gick till psykiatrin.)

Känner mig helt förstörd och har bara gråtit sen jag kom hem.

Någon som blivit anmäld till soc av bvc och kan berätta vad som hände efteråt? 

• Svar på tråden Orosanmälan från bvc
  • Anonym (Stina)
    Anonym (Soc.) skrev 2020-09-01 21:17:13 följande:

Nej anmälan försvinner. Men klart det reageras om det kommer in flera anmälningar på kort tid. Vi brukar ha ej tumregel om att när tredje anmälan kommer så inleder man just för att det då blir en indikation på att nåt kan vara på tok även om den anmälan som sådan inte ensamt skulle ha lett till utredning.

Men det beror väl på vad anmälan handlar om?

Jag tex har fått fem st anmälningar ang mina barn, och jag är, tro det eller ej, en skötsam mamma, och det är inga problem hemma hos oss.

Fyra av anmälningarna har gjorts av ett sjukhus 70 mil bort, då mitt äldsta barns pappa åkt in för överdos.

Jag har hela tiden haft ensam vårdnad, och inget umgänge med pappan har förekommit under dessa 12 år.

Femte anmälan kom som en hämnd från min mans ex, som påstod att min man slår barnen. Vilket aldrig har hänt.

Inga av dessa anmälningar ledde till utredning.
  • Anonym (Soc.)
    Anonym (Stina) skrev 2020-09-01 21:40:15 följande:

Men det beror väl på vad anmälan handlar om?

Jag tex har fått fem st anmälningar ang mina barn, och jag är, tro det eller ej, en skötsam mamma, och det är inga problem hemma hos oss.

Fyra av anmälningarna har gjorts av ett sjukhus 70 mil bort, då mitt äldsta barns pappa åkt in för överdos.

Jag har hela tiden haft ensam vårdnad, och inget umgänge med pappan har förekommit under dessa 12 år.

Femte anmälan kom som en hämnd från min mans ex, som påstod att min man slår barnen. Vilket aldrig har hänt.

Inga av dessa anmälningar ledde till utredning.

Ja några såna har vi också. Där det utifrån en frånvarande förälderns missbruk kommer in en anmälan varannan vecka. Då vore det såklart orimligt att störa barnets vardag med onödiga utredningar hela dess uppväxt när vi redan känner till omständigheterna.
  • Anonym (Hmm)
    Anonym (Soc.) skrev 2020-09-02 06:29:53 följande:

Ja några såna har vi också. Där det utifrån en frånvarande förälderns missbruk kommer in en anmälan varannan vecka. Då vore det såklart orimligt att störa barnets vardag med onödiga utredningar hela dess uppväxt när vi redan känner till omständigheterna.

Är det värt att oroa sig om ett barn har missbrukande förälder?
  • Anonym (Soc.)
    Anonym (Hmm) skrev 2020-09-23 21:01:05 följande:

Inte om föräldern inte är närvarande i barnets liv. Det är ju sorgligt i sig, men inget ärende för socialtjänsten.
  • smulpaj01
    Anonym (Soc.) skrev 2020-09-23 21:04:56 följande:

Inte om föräldern inte är närvarande i barnets liv. Det är ju sorgligt i sig, men inget ärende för socialtjänsten.

Fruktansvärt svar! Då har socialtjänsten misslyckats eller bara enkelt kapitulerat för att det är enklare. När jag arbetade med omhändertagande av barn så upplevde jag att så fort LVU vunnit laga kraft så släpper soc föräldern och fokuserar på att ösa pengar på familjehemmet så inte dessa tröttnar, barnen behöver flyttas och det blir ju jättejobbigt då.
  • Anonym (Hej)
    smulpaj01 skrev 2020-09-24 00:11:58 följande:

Fruktansvärt svar! Då har socialtjänsten misslyckats eller bara enkelt kapitulerat för att det är enklare. När jag arbetade med omhändertagande av barn så upplevde jag att så fort LVU vunnit laga kraft så släpper soc föräldern och fokuserar på att ösa pengar på familjehemmet så inte dessa tröttnar, barnen behöver flyttas och det blir ju jättejobbigt då.

Har du läst kommentarerna innan? De diskuterar att en förälder som inte har omsorgen om sitt barn men missbrukar kan få anmälan var och varannan vecka, men att det då inte finns anledning för soc att göra åtgärder då den missbrukande föräldern inte har någon kontakt med barnet
  • Anonym (Soc.)

Jättekonstigt att du tycker att vi ska kalla barn till möten varje vecka på socialtjänsten för att det stackars barnet råkar ha en förälder som missbrukar. Vi pratar alltså om de fall där föräldern inte är med i bilden alls sedan flera år och där barnet har en trygg och normalt vardag med en ickemissbrukande förälder. Finns ingen anledning att det barnet ska få sin tillvaro omrörd var och varannan vecka. Jag är helt trygg med att det bästa för barnet är att låta bli med det. Du kan tycka annorlunda. Men du har fel och saknar då barnperspektiv.
  • Anonym (Stina)

Konstigt svar av dig.

Den föräldern som missbrukar har ju vare sig vårdnad eller umgänge och träffar inte barnet överhuvudtaget.

Föräldern som barnet bor hos och som även har ensam vårdnad har en ordnad tillvaro.

Hur menar du när du skriver att socialtjänsten har "misslyckats eller kapitulerat"?

Vad vet du om det?
  • Anonym (Stina)
    Anonym (Hmm) skrev 2020-09-23 21:01:05 följande:

Om du läst ordentligt så ser du att den missbrukande föräldern är inte närvarande. Ute ur bilden sedan många år.
  • Anonym (Mars)
    Anonym (Soc.) skrev 2020-09-24 07:39:23 följande:
    Jättekonstigt att du tycker att vi ska kalla barn till möten varje vecka på socialtjänsten för att det stackars barnet råkar ha en förälder som missbrukar. Vi pratar alltså om de fall där föräldern inte är med i bilden alls sedan flera år och där barnet har en trygg och normalt vardag med en ickemissbrukande förälder. Finns ingen anledning att det barnet ska få sin tillvaro omrörd var och varannan vecka. Jag är helt trygg med att det bästa för barnet är att låta bli med det. Du kan tycka annorlunda. Men du har fel och saknar då barnperspektiv.
    Det är rent vedervärdigt när människor kallar sig för "soc" när det helt uppenbart inte "jobbar" där.

Som denna människa. Jobbar den på soc så lovar jag att landa på Mars med första rymdfärja.
Svar på tråden Orosanmälan från bvc