• Anonym (Planera)

Köpa 15 kg fläskfärs?

Får/kan jag gå in på till exempel ICA och bunkra upp med fläskfärs? Ett kg kostar 56 kr som normalpris. Om jag behöver fylla på frysen så att jag klarar mig en månad- får jag då köpa så många förpackningar av en och samma vara eller kommer de att säga ifrån? Jag självscannar och får nästan aldrig avstämning men om... när det är extrapris på produkter står det oftast max 1 eller 2 köp per hushåll men jag hittar inte några restriktioner gällande varor till ordinarie pris. Hade jag haft möjlighet att köpa från gårdsbutik hade jag gjort det men det är omöjligt att få tag på det jag vill ha i mina trakter.

• Svar på tråden Köpa 15 kg fläskfärs?
  • Anonym (Planera)
    Anonym (å) skrev 2020-08-14 18:24:00 följande:

Frysen klarar inte att frysa in så mycket på en gång. 

Fläsk är känsligt livsmedel

Jag har 3 frysar. Ett vanligt frysskåp i köket och två boxar i garaget och just nu ekar det väldigt tomt överallt förutom i bär och fruktlådan. Så 15 kg fläskfärs har jag utrymme för utan problem. Kommer att packa om till mindre skrymmande frp.
  • Pierott
    Anonym (Planera) skrev 2020-08-14 18:28:34 följande:

Jag har 3 frysar. Ett vanligt frysskåp i köket och två boxar i garaget och just nu ekar det väldigt tomt överallt förutom i bär och fruktlådan. Så 15 kg fläskfärs har jag utrymme för utan problem. Kommer att packa om till mindre skrymmande frp.

Tror (å) syftar på att den mängden kött i samma frys kommer höja temperaturen och att det kan bli varmt innan det blir kallt och bakterier får en chans att fästa.
  • Anonym (Meat)

Nej, köp köttfärs istället! Mycket godare

• Anonym (Jenny)
    Anonym (Planera) skrev 2020-08-14 18:22:21 följande:
    Det är inte över disk jag ska köpa utan dessa vakuumförpackade som du normalt hittar i kyldisken vid köttavdelningen.
    Jag menar be att tala med personen som lägger ut kött i kyldisken på köttavdelningen. Han eller hon kan säker hjälpa dig att lägga undan så mycket färs du vill ha.
  • Anonym (Planera)
    Pierott skrev 2020-08-14 18:49:36 följande:

Tror (å) syftar på att den mängden kött i samma frys kommer höja temperaturen och att det kan bli varmt innan det blir kallt och bakterier får en chans att fästa.

Det blir inte i samma frys så jag är inte orolig för det.
  • Anonym (Planera)
    Anonym (Meat) skrev 2020-08-14 18:52:25 följande:

Godare? Det är inte det jag är ute efter. Jag är enbart intresserad av att köpa ett kött som innehåller relativt hög fettprocent (vilket i mitt tycke ger godare smak samt mättar desto mer), ryms inom den budget jag har för de närmsta två månaderna samtidigt som det ger stor volym och går att variera.
  • Anonym (Planera)
    Anonym (Jenny) skrev 2020-08-14 19:03:10 följande:

Jag menar be att tala med personen som lägger ut kött i kyldisken på köttavdelningen. Han eller hon kan säker hjälpa dig att lägga undan så mycket färs du vill ha.

Jag kan ju ringa dit innan. Oklart om de har just 15 kg liggandes i kyldisken eller om de ens beställer hem den volymen.
  • neverpreggo

Så länge det inte står ett maxantal är det helt ok. Vissa handlar till event eller bara upp allt till sig själv, inget konstigt.

• neverpreggo

Jättesmart att ringa innan och säkerställa att volymen finns. Men om priset är denna vecka lär det vara svårt.

• Anonym (Dyrt)

Hade aldrig bunkrat till det priset.
    Bunkrar jag så stora mängder är det när det kostar 39kr/kg
    Bunkrade 6 kg svensk färsk hamburgerfärs förra veckan 45kr/kg.

• Anonym (Nöffnöff)
    Anonym (Meat) skrev 2020-08-14 18:52:25 följande:

Fläskfärs ÄR köttfärs...precis som oxfärs, blandfärs, lammfärs osv
  • Anonym (Meat)
    Anonym (Nöffnöff) skrev 2020-08-22 18:30:11 följande:

Fläskfärs ÄR köttfärs...precis som oxfärs, blandfärs, lammfärs osv

Fast mindre kötthalt, mycket godare med köttfärs, även oxfärs eller älgfärs är okej!
  • Anonym (meeeeen)
    Anonym (Meat) skrev 2020-08-22 18:40:19 följande:
    Fast mindre kötthalt, mycket godare med köttfärs, även oxfärs eller älgfärs är okej!
    Du menar nötfärs... suck. Och nej, nötfärs är inte godare. 
  • Anonym (Nöffnöff)
    Fortfarande så är fläskfärs köttfärs. Gissar på att du menar nötfärs? 

Oavsett så är det ju knappast ett faktum att nötfärs är godare utan det är naturligtvis en smaksak.

Personligen tycker jag att olika typer av köttfärs passar för olika rätter. Pannbiffar, köttbullar och köttfärslimpa använder jag antingen fläskfärs eller blandfärs till då det blir saftigast och godast i mitt tycke medan ren nötfärs passar bäst till burgare. Blandfärs eller nötfärs till Bolognese osv.
  • Anonym (Meat)
    Anonym (Nöffnöff) skrev 2020-08-22 18:56:47 följande:

Fortfarande så är fläskfärs köttfärs. Gissar på att du menar nötfärs? 

Oavsett så är det ju knappast ett faktum att nötfärs är godare utan det är naturligtvis en smaksak.

Personligen tycker jag att olika typer av köttfärs passar för olika rätter. Pannbiffar, köttbullar och köttfärslimpa använder jag antingen fläskfärs eller blandfärs till då det blir saftigast och godast i mitt tycke medan ren nötfärs passar bäst till burgare. Blandfärs eller nötfärs till Bolognese osv.

Hur som helst en meningslös diskussion om vad det heter/kallas!? Jag vill ha så hög kötthalt som möjligt, äter hellre oxfilé än fläskfilé alla dagar i veckan också!

//The End
  • Anonym (Köttfärs)

Men nu hänger jag inte med. Om det är bara fläskkött i färsen är det väl 100% fläskkött i färsen? På samma sätt som det är 100% nötkött i en färsk gjord på bara nötkött? Köttfärs är väl ett samlingsnamn på färs gjord på kött, oavsett djurslag? Eller missar jag något här?
  • Anonym (Planera)

Jag har köpt mitt lager av fläskfärs. Jag ringde innan. Jag valde fläskfärs av flera anledningar.

* lägre pris

* bättre fettbärare

* lättare att forma

* saftigare

Fläskfärs har ofta samma fetthalt som blandfärs, men blandfärs har högre pris. Nöt är för magert. Jag äter enbart animalier och ligger på 80% fett samt 20% protein.

Jag äter ägg från mina pullor också. Fast bara gulan.

• Anonym (Nöffnöff)
    Anonym (Meat) skrev 2020-08-22 19:00:12 följande:
    Hur som helst en meningslös diskussion om vad det heter/kallas!? Jag vill ha så hög kötthalt som möjligt, äter hellre oxfilé än fläskfilé alla dagar i veckan också!

//The End
    Nej, jag tycker inte att diskussionen är meningslös  

Det är inte mindre kötthalt i fläskkött än i nötkött eller lammkött.

Du verkar ha missförstått något och verkar tro att kött=ox/nöt och så är ju inte fallet utan kött är ett samlingsnamn för allt kött, oavsett om det kommer från Gris, ko, älg eller får.
Svar på tråden Köpa 15 kg fläskfärs?