• Fjäril kär

    Vad äter ni oftast en fredag kväll? Är svenskar så förutsägbart tråkiga som alla tycker?

    Diskuterade fredagsmyset på jobbet och vad många väljer att äta då och det blev snabbt en insikt i att de flesta är tråkigt förutsägbara med tacos, kött och potatis och pizza.

    Är verkligen svenska folket så tråkiga?

    Vad äter du oftast på fredagen?

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vad äter ni oftast en fredag kväll? Är svenskar så förutsägbart tråkiga som alla tycker?
  • Blåbil

    Jag röstade på det sista alternativet. Vi äter inget speciellt på fredagar, bara vanlig mat, dvs fisk, bönor, linser eller tofu. Just idag åt både dottern och jag lunch och sedan två mellanmål så vi var inte så hungriga på kvällen. Hennes kvällsmat blev en smothie och jag själv köpte en take awaykaffe med en bulle till för en halvtimme sedan. Nyttigt som 17 :) Mannen åt wokad lax med grönsaker.

  • Mascaraklumpar

    Oftast take-away/fredagsmyspåse från någon restaurang. Äter vi hemlagat så blir det oftast någon relativt lättlagad pastarätt som carbonara eller liknande.

  • StevenDiese

    När du vinklar frågan som du gör så kommer ju främst dem som håller med dig svara....

  • Pilsner
    Fjäril kär skrev 2020-08-14 20:09:33 följande:

    Diskuterade fredagsmyset på jobbet och vad många väljer att äta då och det blev snabbt en insikt i att de flesta är tråkigt förutsägbara med tacos, kött och potatis och pizza.

    Är verkligen svenska folket så tråkiga?


    Är det tråkigt att äta något som familjen gillar och tycker är lite festligt?

    Rätterna som tar flera timmar att laga får man ta på lördagen.
  • Pimpinellan

    Jag kan inte svara för vi äter middag som vanligt och det blir det det blir och sen kvällsfika som vanligt och det blir vad vi är sugna på. Fredagsmys är inget begrepp för oss.

  • annabellelee

    Jag vet inte om jag håller med om att svenskar är tråkiga. Lite för barnanpassade kanske. Vi brukade äta fisksoppa, räkor eller annat "lyxigt" innan barnen men nu blir det nåt barnvänligt typ hemmalagade burgare.

    Anledning? På fredagen orkar man inte tjata, locka eller lura i barn mat. Vi äter ibland krävande rätter andra dagar som barnen inte alltid gillar, men på fredagar vill vi bara kunna slappna av och inte diskutera. Är det tråkigt av oss?

  • Anotherone

    Kan inte svara specifikt på det sättet, vi kan äta hämt-thai eller pizza likaväl som det kan bli rester från torsdagen. Fredagen är inte speciell på det sättet.
    Lördag och söndag däremot skiljer sig ofta från vardagarna i det att vi har mer tid att lägga på matlagningen.
    Det behöver dock inte vara extravagant bara för att det ges mer tid. Men jag ställer mig inte och rullar köttbullar på en vardag, den tiden finns inte. Då steker vi ihop köttfärsen till köttfärssås istället (om vi ska ha köttfärs som bas en dag) eftersom det går fortare.
    Likväl kan en lördag bestå av träningar och matcher för äldsta barnet så det skulle kunna sluta med hämtmat....

    Fredagsmyset är inte heligt, ibland vill äldsta killen ha chips med dipp men det är inget måste.

  • lövet2

    Vi äter inget speciellt. Det beror lite på när vi kommer hem från skola och jobb. Blir det sent, så kanske det blir varmkorv eller något.

  • Liindsi

    Tacos svarade jag. Men kan lika gärna vara hämtpizza, sushi eller snabbnudlar. Något som går fort. Lagar godare på lördagen, när jag har mer energi.

  • Aniiee

    Jag röstade på sista, men sanningen är snarare "all of the above, everything in between":

    Idag har vi ätit parmalindad kyckling med smörslungad potatis, creme fraiche-sås och spenatsallad, och citronmelerad glass med olivolja och havssalt. Inte särskilt exotiskt, kanske...


    Gamla matvaror i kylen? Först får de päls, sen börjar de morra och SEN går de ut.
  • Tecum

    Vi äter olika men sällan hämtmat på fredagar. Men det kan vara fläskfilé, annat kött, kyckling eller hemgjord pizza också.

Svar på tråden Vad äter ni oftast en fredag kväll? Är svenskar så förutsägbart tråkiga som alla tycker?