• Åsa

Sambolagen, bostadsrätt

smulpaj01 skrev 2020-08-15 16:11:55 följande:

När jag separerade från mitt ex så skulle jag aldrig någonsin ha hjärta att tvinga honom sälja sitt hus för att ge mig halva värdet även om jag rent juridiskt hade rätt till det. Det var exet som har köpt huset och stod på lånet. Oerhört vidrigt, egoistiskt och ruttet att kräva det så som ts tänker. Hemska människa, inte konstigt om samarbetet mellan er gällande barnen går åt helvete på grund av din girighet!

Har du detta svartvita synsätt även vid äktenskap? Efter fyrtio år ihop? Där sambon försörjt bostadens ägare några år? Där husägaren kunnat ha en bra karriärutveckling för att frun jobbat deltid/varit hemma och skött marktjänsten och vid separation står utan både aktuell utbildning, sgi och pensionspoäng eller pensionsförsäkring?
  • Åsa

[quote=80590317][quote-nick]Anonym (Tips från coachen) skrev 2020-08-17 17:45:57 följande:[/quote-nick]Stora delar av det där stämmer ju inte.

Nej, sambos ärver inte varandra. Nej, det finns ingen "giftorätt". MEN, när en sambo dör kan den efterlevande begära bodelning, precis som om båda levt. Dödsboet kan inte begära bodelning däremot. Det är inte alls så att den efterlevande får ta sitt pick och pack och sticka, man har rättigheter ändå.[/

Stämmer inte. Ingen bodelning görs mellan sambor. I en ?sambodelning? delas på nettovärdet av för gemensamt bruk införskaffad bostad och för gemensamt bruk införskaffat bohag, inget annat. Inte sådant som bil, bankmedel eller sommarstuga och inget i bohaget som den ene ägde först.

Och visst kan den efterlevande få ta sitt pick och pack och gå efter vad som bedöms rimlig väntetid. Sett ett sådant fall ganska nyligen. Bott ihop sedan åttiotalet. Inget testamente. Bostaden enda större tillgången. Hon hade bostadsrätten innan de träffades och det bohag han hade gjorde han sig av med när de flyttade ihop. Inga barn. Han hade bidragit ekonomiskt och försörjde henne ett par år när hon hade svårt på arbetsmarknaden. Sambon hade kanske kunnat få ta över bostadsrätten om han betalat hennes släktingar men det hade han inte råd med (gått upp flera tusen procent i värde under åren och sambon är pensionär utan besparingar att tala om). Arvingarna kastade inte direkt ut honom men de ville inte skänka honom bostadsrätten heller så han fick gå därifrån med några väskor med kläder och egna prylar när han fick tag i en andrahandslägenhet.

Svar på tråden Sambolagen, bostadsrätt