• Anonym (fan va snygg)

Vill ni tjejer ha komplimanger?

ja vill ni det?
    om jag ser en snygg tjej på ica eller på jobbet eller var som helst. Vad tycker vi tjejer/kvinnorom en okänd man kommer fram och ger en komplimang?

Absolut inte på ett äckligt eller typ gubbsjukt vis utan mer lite flörtigt och normalt vis. 

funkar sånt i sverige eller blir ni kränkta?

eller tex om man känner personen via kompisgäng eller jobb, kan man då ge en komplimang fast man vet att tjejen är upptagen ?

mvh.

• Svar på tråden Vill ni tjejer ha komplimanger?
  • Anonym (Kvinna)
    Anonym (fan va snygg) skrev 2020-08-21 21:32:32 följande:

så om man vill prata med en tjej ska man inte ge komplimanger?   hur tycker du man ska gå tillväga då? om man nu vill prata med en tjej som man är attraherad av?

för det har väl inte gått så´långt att en person av motsatta kön inte kan bli attraherat av en person utan att få en äckel-stämpel på sig? :O

Menar du person på stan du inte känner? Prata inte, folk som kommer Grammisgalan börjar spontanprata är enbart märkliga
  • Anonym (Kvinna)
    Steven01 skrev 2020-08-22 06:55:28 följande:

Som vanligt finns det två svar: Kvinnor vill ha komplimanger av snygga killar, fula killar är bara äckliga och ska hålla tyst.

Vill inte ha komplimanger av okända alls, oavsett snygghet
  • Anonym (Kvinna)
    Anonym (Kvinna) skrev 2020-08-22 10:15:38 följande:

Menar du person på stan du inte känner? Prata inte, folk som kommer Grammisgalan börjar spontanprata är enbart märkliga

Fram på stan skulle det vara, inte Grammisgalan
  • Anonym (Remember)
    Anonym (ku) skrev 2020-08-21 20:58:12 följande:
    Jag uppskattar fin/vacker, komplimanger om kläder/ögon/hår/leende/smycken/stil och liknande. Uppskattar inte kommentarer om bröst eller rumpa eller höra att jag är sexig eller har snygg kropp. 

Jag föredrar dock komplimanger från tjejer då det känns mer genuint och saknar baktankar. 
    Komplimanger från killar är mer genuina, killar kör inte med spel som tjejer gör.
    Vi har heller inga baktankar. Vi attraheras av tjejer och vill ha sex med tjejer, vi lurar ingen.
    Tjejer vet detta.
    Vad är problemet?
  • Anonym (Remember)

Som vanligt finns det två svar: Kvinnor vill ha komplimanger av snygga killar, fula killar är bara äckliga och ska hålla tyst.

Är hon attraherad så kommer han undan med sliskiga kommentarer och hon fnissar förtjust.
    Är hon inte attraherad så kränkte han henne redan när han sa hej till henne.
  • Anonym (Remember)
    Anonym (Remember) skrev 2020-08-22 10:24:29 följande:
    Är hon attraherad så kommer han undan med sliskiga kommentarer och hon fnissar förtjust.
    Är hon inte attraherad så kränkte han henne redan när han sa hej till henne.
    Som i en annan tråd:
    'Är 32 år. Kan erkänna att det var oftare för några år sedan, men senast var förra veckan. En man kom fram och sa i stil med " du har en otrolig utstrålning, måste bara säga wow" osv. Så det var roligt. Man blir såklart charmad när det är en snygg och stilig man som kommrr fram.
  • Physalis

Jag kan bli glad för komplimanger av främlingar men också bli obekväm. Är komplimangen genuin, spontan, ärlig och det inte förväntas något tillbaka så är det bara trevligt. Mig gör det inget om det är komplimanger för medfött utseende heller.

De gånger jag blivit glad har det varit främlingar som givit en komplimang och sedan gått vidare med sitt. Då känns det tydligt att det sas för att glädja mig utan baktanke. Det blir creepy när personen står kvar och förväntar sig en komplimang tillbaka (ofta kvinnor) eller att jag ska bli smickrad och lättare övertalad att gå med på något (ofta män). Då känns det bara manipulativt.

Korrekturläser som en kratta
  • AnnaZL

Det är väl inte konstigt, killar resonerar ju på samma sätt. De ger en komplimang för att de vill prata med någon de finner snygg/attraktiv. De undviker att ge komplimanger till de som de tycker är fula och äckliga, för att de inte vill prata eller ha närmare kontakt med dem.

• Mandel

Allt beror på vad som sägs och vilken relation man har till personen som säger det.
    Jag har killkompisar som jag kan säga rakt ut till dem att de är snygga och sexiga, men jag skulle inte säga det till någon kollega och absolut inte chefen.
    Chefen kan jag däremot säga att han blev snygg när han klippte/rakade sig eller att han har snygga kläder osv. 
    Skulle aldrig säga så till en okänd karl på stan.

Beröm för bra saker folk gör/presterar kan jag sprida omkring mig även till okända människor.

Och jag har då samma syns på komplimanger till mig och önskar att de följer de regler jag har.

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Ignoramus

Precis så! Nu har jag själv en mängd rätt manliga attribut, både till utseende och personlighet, kombinerat med en väldigt bra (mansdominerad) arbetsplats (jag är enda kvinnan). Så jag får rätt ofta komplimanger baserat på det jag gör (och har nog aldrig i hela mitt liv fått en komplimang för mitt utseende XD). Men jag tänker att det - sjukt nog! - är ganska ovanligt. Borde som du säger uppmuntras betydligt mer!

Anonym (Funderare) skrev 2020-08-21 23:30:08 följande:

Fast, att berömma en kvinnas utseende (jag syftar på ytlig bekantskap och inte nära relation) är att hälla vatten på kvarnen att en kvinnas primära värde ligger i hur behaglig hon ser ut. Ett mantra vi tjejer fått växa upp med ända från barnsben då vi fick beröm för hur fina vi var, vilka fina kläder vi hade och söta hårspännen. Medan pojkarna berömdes utifrån egenskaper som mod, styrka och tuffhet. Vilket såklart rotar sig djupt i oss från start och upphör aldrig då en hel mångamiljard modeindustrin föder oss med hur otillräckliga vi är utan deras produkter.

Hur ofta blir män på gatan recenserade utifrån sitt utseende? Hur ofta får en man i ett styrelserum beröm för sina vackras ögon?

Här är ett hett tips på bra komplimanger; ge en komplimang som har med kvinnans personlighet att göra. Typ:

- du var riktigt vass på mötet idag

- det där var riktigt bra gjort av dig

- den omtanke du visade i den här situationen var fantastisk.

- du har så kul humor

- jag uppskattar verkligen dina kloka ord

En komplimang som handlar om ett karaktärsdrag istället för hur knullbar man bedöms vara är betydligt mer värdefullt.

Svar på tråden Vill ni tjejer ha komplimanger?