• Anonym (Hjälp)

    Min lilla 2 åring är förbytt

    Jaha! 2 åringar.

    För några veckor sen började det bli lite annat humör hos tvååringen. Men alltså. Phju. Han sover inte som han gjorde innan, han är petig med maten. Han är överallt o ingenstans o blir arg för minsta nej eller så fort det inte går som han vill. Vad har hänt med min lugna bebis?

    Han vaknar på natten o vill leka, tar morgon vid 04 snåret o är bara missnöjd mest. Han har inte kommit igång med pratet riktigt än o jag förstår ju att han blir arg när vi inte förstår honom heller... Är de nån berömd fas eller vad händer? Vi har inte ändrat något i vår vardag heller...

    Vad kan jag göra? Tips, råd?

  • Svar på tråden Min lilla 2 åring är förbytt
  • Anonym (K)

    :) grattis det är nu det börjar. Första utvecklingsfasen, helt normalt. Detta kommer nu fortsätta med jämna mellanrum till han flyttar hemifrån ;).

  • Anonym (Hjälp)
    Anonym (K) skrev 2020-08-28 09:21:48 följande:

    :) grattis det är nu det börjar. Första utvecklingsfasen, helt normalt. Detta kommer nu fortsätta med jämna mellanrum till han flyttar hemifrån ;).


    Haha kul ;) kan inte minnas att min första var såhär, alls. Phju.
  • lövet2

    Nja, berömd vet jag inte, men det låter som en ordinär 2-åring, ja. Det är vanligt med ett hetsigt humör hos 2-åringar. En del blir t o m aggressiva och ska slåss, puttas, klösas och bitas. Oftast barn som inte pratar så bra än. De blir kanske frustrerade när ingen förstår dem?
    Vid 2 år har nästan alla mina barn slutat sova middag. De har börjat sova riktigt dåligt på natten och särskilt haft svårt att somna. Då har vi tagit bort middagssömnen och ungarna har sovit på nätterna igen. Men - i den åldern är många hemskt morgonpigga, tyvärr. De kan ha morgon vid 4-6-tiden, så man kan pröva med att försöka lägga dem lite senare och hoppas på det bästa.

    Maten då? Jo, smaken förändras på något vis i den åldern. En del barn som ätit allt, de blir petiga. Andra som varit små i maten, de börjar vräka i sig allt man sätter fram.

Svar på tråden Min lilla 2 åring är förbytt