• Strehle

    Enda barnet kvar i sin förskolegrupp

    Hej,
    Vi har en son på två år som har gått på förskolan i ett år nu. Har precis fått besked av förskolan att han blev den enda kvar i sin grupp. Det betyder att hans jämnåriga kompisar (han är yngst men endast några dagar mot flera av de andra barnen) bildar en ny grupp ihop med ett barn till och att vår son blir kvar med nio barn som nu alla skolas in. Den äldsta av dessa är ett halvår yngre än han och vissa ett helt år yngre. Det betyder i tillägg att han under det kommande året inte kommer få gå på utflykter och kommer få göra om liknande saker som föregående år medan de gamla kompisarna får göra nya saker. Jag tycker inte att detta känns vare sig schysst eller rättvist och skulle vara tacksam för lite bra argument när vi träffar förskolepersonalen i nästa vecka.

  • Svar på tråden Enda barnet kvar i sin förskolegrupp
  • Anonym (H)

    Skulle främst trycka på otryggheten i att alla kompisar lämnar. Utbytet med barn som inte är jämnåriga.

    Men inte prata om orättvisan. Det är inte relevant. Tryck på det som du ser som negativt för ditt barn. Men inte ur perspektivet att det är orättvist.

    Det lär ju bli en ganska rörig grupp när alla barn är nya.

  • Anonym (ace)

    Varför bedöms barnet att ligga såpass efter i utvecklingen att han inte flyttas "upp" med sina jämnåriga? Är en fråga jag skulle ställa.

  • Anonym (T)

    När jag var 2 har jag inte ens nåt minne av, ännu mindre att jag skulle ha bildat några kompisrelationer. Helt ärligt tror jag att det kommer gå bra med en ny grupp.

  • Strehle

    Gården på förskolan är väldigt liten, så de går till en närliggande skog bla. Visst kan det vara så, men förskolan har själv uttryckt att han har nära band till två barn i den gamla gruppen och jag ser att han är mycket med dom. 

  • LFF
    Tow2Mater skrev 2020-08-31 02:50:04 följande:

    Vilka utflykter gors med 2-3 åringar??


    På vår gamla förskola så gick man ut med barnen i skogen flera gånger i veckan även med de små barnen. 

    När mina började på den förskolan var de 2 år och 9 månader. Under våren året efter (när de var typ 3,5 år) gick de ner till en närliggande besöksgård och friluftsområde. Det är 1,5-2km dit enkel väg från förskolan plus lek där. 
  • LFF
    Strehle skrev 2020-08-30 12:00:04 följande:

    Hej,
    Vi har en son på två år som har gått på förskolan i ett år nu. Har precis fått besked av förskolan att han blev den enda kvar i sin grupp. Det betyder att hans jämnåriga kompisar (han är yngst men endast några dagar mot flera av de andra barnen) bildar en ny grupp ihop med ett barn till och att vår son blir kvar med nio barn som nu alla skolas in. Den äldsta av dessa är ett halvår yngre än han och vissa ett helt år yngre. Det betyder i tillägg att han under det kommande året inte kommer få gå på utflykter och kommer få göra om liknande saker som föregående år medan de gamla kompisarna får göra nya saker. Jag tycker inte att detta känns vare sig schysst eller rättvist och skulle vara tacksam för lite bra argument när vi träffar förskolepersonalen i nästa vecka.


    Nej, det är inte ok att han inte får vara med sina kompisar. Prata med förskolan om varför de anser att han inte ska "flyttas" med sina vänner.
  • Maddi

    Jag hade kontaktat rektorn och ifrågasatt detta. Jag skulle inte tycka detta var ok och iallafall fått en förklaring varför dom gjort sådär.

    Kan de vara att dom tycker ditt barn ligger på en annan nivå än dom andra? Så han passar bättre in bland yngre. Men samtidigt är barnet så litet så dom borde inte ens fundera i dessa banor. Alla utvecklas olika.

  • Strehle

    Förskolan har aldrig påtalat det. Min bedömning är att han i alla fall inte är tidig i sin utveckling, men samtidigt inte efter de yngre barnen i sin gamla grupp. Vi har inte fått någon förklaring till placeringen. Initialt skulle han upp och det var där han "hörde hemma". Men sen fick vi bara beskedet att det inte blir så utan någon ytterligare information. Min gissning är att det har att göra med antal barn per pedagog och då har det blivit den här sammansättningen.

  • LaFontaine

    Vi hade en liknande situation förra terminen då en av dotterns bästa kompisar blev kvar på småbarnsavdelningen, medan alla hennes kompisar flyttades till mellanavdelningen (3-4år). Hon är född 1/1 och var dels klart äldst, men hade som sagt kompisarna på avdelningen över. Det gick inte att flytta henne, eftersom det då skulle vara för många barn per pedagog.

    De gjorde så att hon ofta fick vara med den äldre gruppen ändå. Alla barn är sällan på plats, så det fanns ofta utrymme. På så vis fick hon hänga med sina kompisar, lära sig saker på sin nivå och göra mer avancerade utflykter än vad man gjorde på hennes avdelning.

    Det kanske går att lösa det på liknande sätt också hos er?

  • Alexi

    Precis så gjordes med vår dotter eftersom hon var så pass sen i utvecklingen och behövde få stanna med tryggheten hos de pedagogerna. Så himla bra var det. Sen gick hon med de som var ett år yngre i flera år och först sista året hoppade hon upp till de äldsta barnens grupp för att vara med där inför skolstarten. 

  • Anonym (Mm)

    Jag tror som du säger att det har med antal barn att göra. Har det tillkommit barn så de blir för många? Sen undrar jag över upplägget, småbarnsavdelning brukar där jag bor vara 1-3 år och äldreavd 3-5 år. Så det är tidigt att "hoppa upp" vid två år. Att det blir samma utflykter skulle jag inte bry mig om, han är trots allt bara två år, det blir tid att göra andra saker sen, att vara minst på en äldreavdelning kan också vara svårt om man inte hänger med osv. Det jag främst reagerar på är att han är den enda kvar i sin grupp, det blir nästan som en ny inskolning för er med en helt ny barngrupp och kanske ny personal? Det hade jag främst tagit upp och bett dem förklara. Är det för barnets skull eller personalens eller för ekonomin?

  • Strehle
    LaFontaine skrev 2020-09-01 08:19:47 följande:

    Vi hade en liknande situation förra terminen då en av dotterns bästa kompisar blev kvar på småbarnsavdelningen, medan alla hennes kompisar flyttades till mellanavdelningen (3-4år). Hon är född 1/1 och var dels klart äldst, men hade som sagt kompisarna på avdelningen över. Det gick inte att flytta henne, eftersom det då skulle vara för många barn per pedagog.

    De gjorde så att hon ofta fick vara med den äldre gruppen ändå. Alla barn är sällan på plats, så det fanns ofta utrymme. På så vis fick hon hänga med sina kompisar, lära sig saker på sin nivå och göra mer avancerade utflykter än vad man gjorde på hennes avdelning.

    Det kanske går att lösa det på liknande sätt också hos er?


    Det låter klokt, ska ta upp det som en väg framåt.
  • Strehle
    Anonym (Mm) skrev 2020-09-01 09:03:30 följande:

    Jag tror som du säger att det har med antal barn att göra. Har det tillkommit barn så de blir för många? Sen undrar jag över upplägget, småbarnsavdelning brukar där jag bor vara 1-3 år och äldreavd 3-5 år. Så det är tidigt att "hoppa upp" vid två år. Att det blir samma utflykter skulle jag inte bry mig om, han är trots allt bara två år, det blir tid att göra andra saker sen, att vara minst på en äldreavdelning kan också vara svårt om man inte hänger med osv. Det jag främst reagerar på är att han är den enda kvar i sin grupp, det blir nästan som en ny inskolning för er med en helt ny barngrupp och kanske ny personal? Det hade jag främst tagit upp och bett dem förklara. Är det för barnets skull eller personalens eller för ekonomin?


    Grupperna är 1-2, 2-3 och 3-5 år, vilket i sin tur innebär att den gamla gruppen går vidare när han kommer upp i den för 2-3 år. Jag utgår ifrån att de har tagit in nya i någon av de övre grupperna.
    Ja det blir ju så och det är det vi reagerar på med samt att kommunikation och information kring detta har varit obefintlig.
    Min gissning är att ekonomin går först och sen kommer personalen och att de ska ha det hållbart.
Svar på tråden Enda barnet kvar i sin förskolegrupp