• Bamsebåt

    Förlora föräldrapenning

    Fick veta att man inte kan spara mer än typ 90 dagar efter vårt barns 4års dag.

    Jag har medvetet sparat på många dagar för att ta ut dem senare då jag trodde dessa kunde sparas långt upp iåren.

    Men nu kommer jag tappa alla dagar utöver dessa 90 dagar. Känns helt vansinnigt.

    Har det alltid varit så? Tycks minnas att det inte var så förr.

  • Svar på tråden Förlora föräldrapenning
  • S23
    Bamsebåt skrev 2020-08-31 08:03:29 följande:

    Jobbar ungefär 90% av en heltid, är ibland ledig fredagar, men jobbar då i stället helg.

    Har för mig att det finns en regel att man först måste ta ut lägstanivådagarna innan man tar ut sgi-dagarna?


    Hur gammalt är barnet och hur många dagar har ni kvar?
  • LFF
    Bamsebåt skrev 2020-08-31 00:47:40 följande:

    Fick veta att man inte kan spara mer än typ 90 dagar efter vårt barns 4års dag.

    Jag har medvetet sparat på många dagar för att ta ut dem senare då jag trodde dessa kunde sparas långt upp iåren.

    Men nu kommer jag tappa alla dagar utöver dessa 90 dagar. Känns helt vansinnigt.

    Har det alltid varit så? Tycks minnas att det inte var så förr.


    Alltså, hur sjutton har du missat detta? Förlåt men det är lite oförklarligt för mig. Det gäller alla barn födda från 2014 och senare så det är inget nytt påfund. 

    Eftersom barnet är över ett år så får du tex ta ut lägsta-dagar på helgen utan att du tar ut en anslutande fredag eller måndag, dvs du får ta ut FP för dagar som är "helg" enligt ditt schema. 

    Har ni fler barn som din partner är föräldraledig för så kan du ta ut FP på det äldre barnet. 

    När fyller barnet år och hur många dagar pratar vi om?
  • LFF
    S23 skrev 2020-08-31 06:12:31 följande:

    Tror det infördes 2013. Tråkigt för er.

    Hur långt är kvar till fyraårsdagen? Du hinner inte göra av med lite dagar innan dess?


    Det gäller barn födda 2014 eller senare. Mina tvillingar är födda 2013 och går efter de "gamla" reglerna som är att dagarna måste tas ut senast när barnet fyller 8. Barn födda 2014 eller senare har istället en begränsning i antal dagar som får sparas men man får spara till barnet fyller 12 år.
  • syntharen
    Ignoramus skrev 2020-08-31 00:56:33 följande:

    Det har varit så i åtminstone 2-3 år i alla fall. Och ja, det suger ju att ha missat det finstilta. Dvs framgick tydligt när jag blev förstagångsförälder, men det är förstås snopet om det var på ett annat sätt med tidigare barn. Oavsett borde det inte vara så svårt för FK att lägga in en varning i systemet om man har lite väl många dagar kvar när barnet är typ 3.


    Bamsebåt skrev 2020-08-31 07:17:58 följande:

    Ja dåligt av FK


    Fast det ligger en sån varning när man går in och planerar sin föräldraledighet. I alla fall efter att barnet fyllt 3 år. Jag gick själv in och skulle lägga in föräldralediget för mitt andra barn som fyller 4 år i höst och såg det och fixade då så att jag tog några extra dagar för att inte förlora dom. Så det är inte dåligt av FK, dom skriver det och man har även lite skyldighet som förälder att ha koll på vad som gäller.
  • legomum
    Bamsebåt skrev 2020-08-31 00:47:40 följande:

    Fick veta att man inte kan spara mer än typ 90 dagar efter vårt barns 4års dag.

    Jag har medvetet sparat på många dagar för att ta ut dem senare då jag trodde dessa kunde sparas långt upp iåren.

    Men nu kommer jag tappa alla dagar utöver dessa 90 dagar. Känns helt vansinnigt.

    Har det alltid varit så? Tycks minnas att det inte var så förr.


    ja det ändrades för ca 4 år sedan.
  • MajaVira

    Det är ju inte ens svårt att hitta på FKs hemsida:

    www.forsakringskassan.se/privatpers/foralder/nar_barnet_ar_fott/foraldrapenning


    Hur länge kan jag ta ut föräldrapenning?


    Du kan ta ut föräldrapenning till och med den dag barnet fyller 12 år eller när barnet slutar i årskurs 5 i grundskolan. Men från och med barnets 4-årsdag kan ni bara spara 96 dagar sammanlagt. Om du har tvillingar kan ni spara 132 dagar sammanlagt.


    Kan jag ta ut föräldrapenning enbart för dagar jag inte skulle ha arbetat?


    Ja, om du tar ut föräldrapenning på lägstanivå. Men föräldrapenning på sjukpenningnivå kan du bara ta ut om du även tar ut föräldrapenning för dagar direkt före eller direkt efter exempelvis en helg eller andra dagar du inte skulle ha arbetat.


  • LFF
    legomum skrev 2020-08-31 09:46:11 följande:
    ja det ändrades för ca 4 år sedan.
    Eller typ 6 år sedan... 2014. Året efter både dina och mina tvillingar föddes Tiden går fort med tvillingar
  • legomum
    LFF skrev 2020-08-31 10:11:19 följande:
    Eller typ 6 år sedan... 2014. Året efter både dina och mina tvillingar föddes Tiden går fort med tvillingar
    oj var det så länge sedan det ändrades... det har jag glömt.

    Våra barn går redan i ettan, det är stort. Ettagluttare Hjärta
  • LFF
    legomum skrev 2020-08-31 11:29:18 följande:
    oj var det så länge sedan det ändrades... det har jag glömt.

    Våra barn går redan i ettan, det är stort. Ettagluttare Hjärta
    Japp, vete sjutton vad det var som hände med tiden

    Men ja, det var så jädrars länge sen man ändrade reglerna. 
  • norrauppland
    Bamsebåt skrev 2020-08-31 00:47:40 följande:

    Fick veta att man inte kan spara mer än typ 90 dagar efter vårt barns 4års dag.

    Jag har medvetet sparat på många dagar för att ta ut dem senare då jag trodde dessa kunde sparas långt upp iåren.

    Men nu kommer jag tappa alla dagar utöver dessa 90 dagar. Känns helt vansinnigt.

    Har det alltid varit så? Tycks minnas att det inte var så förr.


    Men alltså, hur gamla barn har du?
  • Jemp
    Ignoramus skrev 2020-08-31 00:56:33 följande:

    Det har varit så i åtminstone 2-3 år i alla fall. Och ja, det suger ju att ha missat det finstilta. Dvs framgick tydligt när jag blev förstagångsförälder, men det är förstås snopet om det var på ett annat sätt med tidigare barn. Oavsett borde det inte vara så svårt för FK att lägga in en varning i systemet om man har lite väl många dagar kvar när barnet är typ 3.


    FK skickar ut en sån varning.
  • Jemp
    S23 skrev 2020-08-31 08:08:07 följande:

    Det är tvärt om. Du måste ta ut sgi-dagar innan lägstanivå.

    Jag skulle ringa Fk oh kolla. Har för dålig koll på oregelbundna scheman


    För att förtydliga: ett visst antal sgi-dagar på barnet(har för mig att det är 180) innan man tar ut lägstanivå. Man behöver inte ha tagit ut alla sgi-dagar innan.
  • S23
    Jemp skrev 2020-09-18 19:34:58 följande:

    För att förtydliga: ett visst antal sgi-dagar på barnet(har för mig att det är 180) innan man tar ut lägstanivå. Man behöver inte ha tagit ut alla sgi-dagar innan.


    Bra förtydligande! Det stämmer. Tror också det är 180 dagar
  • annabellelee
    Bamsebåt skrev 2020-08-31 07:17:58 följande:

    Ja dåligt av FK


    De varnade mig, så vi tog ut dagarna innan fyrårsdagen. Vi fick varningen ca ett år innan fyrårsdagen
  • nnnnnnnn

    Du kan spara 96 dagar.
    Tag ut lågnivådag på alla lediga dagar tex helgdagar. Det är ok även om du jobbar heltid.

    Om du jobbar 90% som du skrev = du har en halvdag ledig/vecka som du kan ta SGI-dagar på. Gör det... Har du en annan ledig dag efter tex helgdag, så får du ta ut i samma grad dvs har du halvdag ledig fredag (eller måndag) så får du även ta ut SGI-halvdagar på helgdagarna som följer.

    Har du 5 arbetsfria dagar i rad så får du ta ut SGI-dagar på dessa även om det är pga klämdagar eller röda dagar/helgdagar.

    Passa även på att försöka få ut föräldraledigt i anslutning till helgdagar du är ledig. Se om du kan få beviljat fredagar eller måndagar och ta ut helgen med. Dvs 1 dag ledigt från jobbet + 2 lediga helgdagar = du kan ta ut 3 SGI-dagar.

    Du kan ansöka 90 dagar bakåt = du kan ta ut för alla lediga helgdagar under detta intervall så länge du tar ut lågnivådagar. Ta även ut för dina lediga dagar (dina 10% ledighet) + helgdagar som ligger i anslutning till den dagen.

    Om barnet inte fyller 4 förrän om ett tag, så lägg in om FL så fort du kan. Kanske hinner du få ut mer tid med ditt barn? Och dagarna används istället för att bara försvinna...

Svar på tråden Förlora föräldrapenning