Inlägg från: Snurranfian |Visa alla inlägg
  • Snurranfian

    Köpa ny eller begagnad bugaboo fox?

    Själv har jag lite problem med all överkonsumtion av varor och hur det påverkar miljön att köpa nya saker hela tiden ... Vi valde att köpa en begagnad vagn. Superfin! Även satsat på andra saker begagnade saker: typ amningskudde, babykläder mm. In i tvättmaskinen så är det fräscht. Dessutom är iaf mitt samvete bättre. Slit och släng måste upphöra tycker jag! :)

  • Snurranfian

    Mkt intressanta tankar! Håller med i en hel del! Jag tänker dock att det är bättre att köpa en vagn som redan är tillverkad och som redan gjort avtryck på miljön i sin tillverkning (självklart hoppas man att den är tillverkad på ett ansvarsfullt sätt) istället för att beställa en ny som ska tillverkas. Ofta håller barnvagnar länge om de är av god kvalitet. Man behöver inte anta att den använts lite bara för att den är i fint skick. Om man sköter om den, t ex förvarar den inomhus och orkar av, så håller den till rätt många barn. Sedan beror det på hur petig man är... om det gör något att det är nåt estetiskt skav på t ex handtaget osv. Många saker kan vi använda mycket längre än vi gör. Det går att laga mycket. Tyvärr är ju barnvagn dock ofta en statussymbol och det ska gärna vara senaste modellen. Konsumtion av nya varor kommer dock alltid med ett högt pris för miljön. Självklart önskar man att mer produkter tillverkades miljövänligt. Det gäller ju kläder, skor och allt möjligt vi köper till både barnen och oss själva. Skrämmande vilken miljöpåverkan den tillverkningen har på miljön.... speciellt där de tillverkas...ofta i Kina, Indien och Bangladesh.

    Slår verkligen ett slag för att låta saker få en andra eller t o m tredje chans. Känns rätt viktigt för våra små barns framtid. :) Sen är det självklart skoj med nya saker.... tycker jag med... men är det värt det??

    Detta är ju en fråga som rör allt vårt konsumerande....

Svar på tråden Köpa ny eller begagnad bugaboo fox?