Tar hål i öronen på flickbebisar
Varför gör vissa föräldrar så?
Varför gör vissa föräldrar så?
Har jag sagt att det finns en åldersgräns enligt lag? Visst finns det mindre, oseriösa salonger som gör det innan 5 år, men dom är få i Sverige. De allra flesta har 5-6 år som gräns.
För att de är sjuka i huvudet.
"Mitt barn tjatade så länge."
Men va fan....säg NEJ? Mina ungar frågade några gånger när de var yngre, jag sa nej och lämnade inte öppet för andra alternativ. Ger ni efter när de tjatar om annat också som kan riskera deras hälsa? Borde fan införas körkort för att få bli förälder.
Du skrev " i Sverige får man inte göra det förrän barnen är 5 år" vilket jag tolkade som att det finns en åldersgräns i Sverige på 5 år.
Ja, många har faktiskt 7 år som gräns som exempelvis apoteken men det finns ändå många andra som gör på bebisar under 1 år. Min frisör gör på bebisar men jag upplever henne ändå som en seriös frisör.
Stackars barn. Det är bara riktigt skabbiga familjer som utsätter sina små barn för sådant.
Det är nog som första inlägget skrev - kultur och tradition.
Själv fick jag hål i öronen vid sex veckors ålder. (Min pappa var från Kenya).
Både jag och mina föräldrar har hög utbildning och är inte beroende av bidrag. Vilken lustig fördom.
Det är ingen som bryr sig om när jag tog hål i öronen och ingen sa något på den tiden när det skedde heller (1970). Mamma åkte in till en skönhetssalong i Sthlm city och det gick utmärkt. Min syster var 4 och fick sina hål samtidigt. Och ja...hon är också högutbildad, hahaha!
För att det är fint, det ska ändå göras så det kan lika gärna bli överstökat så snart så möjligt. Dessutom växer inte hålen igen lika lätt om man har haft örhängena i en längre tid och barn kan ha kort tålamod. Jag kommer inte ihåg exakt hur gammal min dotter var men hon var runt 3-4 månader månader tror jag.