• Anonym (Undrar)

Tar hål i öronen på flickbebisar

Varför gör vissa föräldrar så?

• Svar på tråden Tar hål i öronen på flickbebisar
  • Anonym (Undrar)
    Anonym (Va) skrev 2020-09-02 22:25:05 följande:

Har jag sagt att det finns en åldersgräns enligt lag? Visst finns det mindre, oseriösa salonger som gör det innan 5 år, men dom är få i Sverige. De allra flesta har 5-6 år som gräns.

Du skrev " i Sverige får man inte göra det förrän barnen är 5 år" vilket jag tolkade som att det finns en åldersgräns i Sverige på 5 år.

Ja, många har faktiskt 7 år som gräns som exempelvis apoteken men det finns ändå många andra som gör på bebisar under 1 år. Min frisör gör på bebisar men jag upplever henne ändå som en seriös frisör.
  • Anonym (K)

För att de är sjuka i huvudet.

• Anonym (mamma)

"Mitt barn tjatade så länge." 

Men va fan....säg NEJ? Mina ungar frågade några gånger när de var yngre, jag sa nej och lämnade inte öppet för andra alternativ. Ger ni efter när de tjatar om annat också som kan riskera deras hälsa? Borde fan införas körkort för att få bli förälder.

• Anonym (Va)
    Anonym (Undrar) skrev 2020-09-03 07:10:32 följande:

Du skrev " i Sverige får man inte göra det förrän barnen är 5 år" vilket jag tolkade som att det finns en åldersgräns i Sverige på 5 år.

Ja, många har faktiskt 7 år som gräns som exempelvis apoteken men det finns ändå många andra som gör på bebisar under 1 år. Min frisör gör på bebisar men jag upplever henne ändå som en seriös frisör.

Apoteket har 5 års gräns.
  • Anonym (U)
    Anonym (Skabbigt) skrev 2020-09-02 22:45:35 följande:

Stackars barn. Det är bara riktigt skabbiga familjer som utsätter sina små barn för sådant.

Precis. Nästan alltid lågutbildade och/eller bidragsberoende familjer som gör så här.
  • Mrs Moneybags

Det är nog som första inlägget skrev - kultur och tradition.

Själv fick jag hål i öronen vid sex veckors ålder. (Min pappa var från Kenya).

Anonym (U) skrev 2020-09-03 09:18:24 följande:
    Precis. Nästan alltid lågutbildade och/eller bidragsberoende familjer som gör så här.
    Både jag och mina föräldrar har hög utbildning och är inte beroende av bidrag. Vilken lustig fördom. 

Det är ingen som bryr sig om när jag tog hål i öronen och ingen sa något på den tiden när det skedde heller (1970). Mamma åkte in till en skönhetssalong i Sthlm city och det gick utmärkt. Min syster var 4 och fick sina hål samtidigt. Och ja...hon är också högutbildad, hahaha! 

• Anonym (U)
    Mrs Moneybags skrev 2020-09-03 09:33:44 följande:

Både jag och mina föräldrar har hög utbildning och är inte beroende av bidrag. Vilken lustig fördom. 

Det är ingen som bryr sig om när jag tog hål i öronen och ingen sa något på den tiden när det skedde heller (1970). Mamma åkte in till en skönhetssalong i Sthlm city och det gick utmärkt. Min syster var 4 och fick sina hål samtidigt. Och ja...hon är också högutbildad, hahaha!  

Jag skrev nästan...

Och det gäller nutid , som TS skriver om inte 1970.
  • Mrs Moneybags
    Anonym (U) skrev 2020-09-03 09:49:14 följande:
    Jag skrev nästan...

Och det gäller nutid , som TS skriver om inte 1970.
    Men då kanske du kan länka till någon information eller artikel som visar att det i de flesta fall handlar om bidragstagare? Eller handlar det mest om fördomar eller antaganden? 
  • Glinda från Oz

För att det är fint, det ska ändå göras så det kan lika gärna bli överstökat så snart så möjligt. Dessutom växer inte hålen igen lika lätt om man har haft örhängena i en längre tid och barn kan ha kort tålamod. Jag kommer inte ihåg exakt hur gammal min dotter var men hon var runt 3-4 månader månader tror jag.

• Anonym (q)
    Mrs Moneybags skrev 2020-09-03 09:33:44 följande:

Inte för att jag är den med fördomen så den biten skippar jag. Men det är ju lite annan syn på håltagning numera så knepigt att jämföra med 70-talet :) Då var inte komplikationer efter pistoltagning något som funderades så mycket på.
Svar på tråden Tar hål i öronen på flickbebisar