• Anonym (NN)

    Så förbannad på barnen!

    Jag är så förbannad på mina barn, särskilt den äldste (snart 17).

    Häromdagen var det min födelsedag. Eftersom mina barn (13 och snart 17) flera ggr i rad struntar i att fira mors dag, min födelsedag, glömt köpa en julklapp till mig osv så bestämde jag mig för att vara tydlig det här året. Så jag sa att jag VILL ha en present det här året. Det kan vara en blomma, en chokladkartong eller vad som helst. Billigt, enkelt men jag vill ha en tanke.

    Ungarna lyckades trassla till det hela och det blev inget alls. Ingen present, inte fixa något hemma (en kopp kaffe hade jag blivit glad för! Eller typ att de städat lite!) Och jag blev faktiskt förbannad. Min äldste vände då det här med att jag blev arg emot mig och skulle sitta och tjafsa om det och att vi typ var lika goda kålsupare för jag blev ju så sur. Och det var min födelsedag det.

    Nu till min fråga: hur 17 blev det såhär?! Jag firar alltid mina barn. De har såklart aldrig upplevt att någon bara struntar i deras födelsedagar. Så hur har jag lyckats skapa dessa små egomonster? Den äldste är ju myndig om inte alltför lång tid - så hur kan han helt strunta i att faktiskt nån gång göra något för sin mamma? Att det inte verkar finnas nån vilja eller glädje i att planera NÅGOT för sin mammas födelsedag. Och så den här grejen med att inte stå för sina misstag, inte bara säga förlåt utan älta att jag blev sur och det var ju fel osv osv.

    Hade de varit små hade jag viftat bort det men nu känns det som att det är något de helt enkelt inte fattat. Att jag är en människa? Jag och pappan är separerade sen många år och jag har nästan ingen släkt i livet så kanske har detta att göra med att de liksom inte sett oss vuxna bli firade av andra vuxna?

    Vad tror ni?

  • Svar på tråden Så förbannad på barnen!
  • Anonym (Anonym 666)

    Ja själv verkar du ju vara ungefär fyra år gammal mentalt om du blir sur på dina barn för att du inte får presenter. Vuxna ska aldrig förvänta sig att få något alls av sina barn! Eller av någon alls för den delen! Var tacksam om du blir ihågkommen och i övrigt får du faktiskt ta och tänka om.

  • Anonym (NN)
    Anonym (Anonym 666) skrev 2020-09-05 08:53:56 följande:

    Ja själv verkar du ju vara ungefär fyra år gammal mentalt om du blir sur på dina barn för att du inte får presenter. Vuxna ska aldrig förvänta sig att få något alls av sina barn! Eller av någon alls för den delen! Var tacksam om du blir ihågkommen och i övrigt får du faktiskt ta och tänka om.


    Detta tycker jag bara är konstigt. Ger du aldrig något till dina föräldrar? Gjorde du aldrig något för dina föräldrar när du var 16?

    Sen skrev jag ju som sagt att det inte handlade om presenter - jag hade blivit jätteglad för en kopp kaffe och ett grattis.
  • Avenia

    Jag kan bara säga hur jag tror att jag hade reagerat vid 17 års ålder. Om min mamma hade blivit sur på mig för att jag inte hade firat henne så hade jag skämts, men jag tror att risken att jag inte haft koll på vad jag ska köpa var stor. Jag hade känt mig vilsen av kravet på att jag ska fira min förälder. Ställ inte så höga krav på dina barn. Det känns som om du söker omtanke eftersom du saknar partner och familj. Dina barn ska inte behöva vara de som ger det till dig. Vårda dina barn och ge dem omtanke, du får svälja att du känner dig bortglömd ibland, du är föräldern.

  • Anonym (Anonym 666)
    Anonym (NN) skrev 2020-09-05 08:56:07 följande:
    Detta tycker jag bara är konstigt. Ger du aldrig något till dina föräldrar? Gjorde du aldrig något för dina föräldrar när du var 16?

    Sen skrev jag ju som sagt att det inte handlade om presenter - jag hade blivit jätteglad för en kopp kaffe och ett grattis.
    Det spelar ingen roll vad jag eller nån annan gör, du är VUXEN, dags att börja tänka som en sån också.

    Haka inte upp dig på ord, det spelar ingen roll vad det var, du har orimliga förväntningar. Det finns ingen i hela världen som är skyldig dig ett dugg (minst av allt dina barn), och där har du ditt stora tankefel. Dessutom är det BARN det är frågan om, du kan inte lägga ett vuxenansvar på dem. Och vuxna kan gott och väl låta bli att köpa presenter när vi ändå är inne på det.

    Jag undrar hur du uppfostrat dem, har du ens lärt vant dem vid att köpa presenter åt andra, visa omtanke osv? Alltså inte mot dig utan andra. Har de inte den vanan så är det inte konstigt om de inte visar samma mot dig heller.
  • Anonym (NN)
    Avenia skrev 2020-09-05 08:57:22 följande:

    Jag kan bara säga hur jag tror att jag hade reagerat vid 17 års ålder. Om min mamma hade blivit sur på mig för att jag inte hade firat henne så hade jag skämts, men jag tror att risken att jag inte haft koll på vad jag ska köpa var stor. Jag hade känt mig vilsen av kravet på att jag ska fira min förälder. Ställ inte så höga krav på dina barn. Det känns som om du söker omtanke eftersom du saknar partner och familj. Dina barn ska inte behöva vara de som ger det till dig. Vårda dina barn och ge dem omtanke, du får svälja att du känner dig bortglömd ibland, du är föräldern.


    Fast de fick ett förslag på vad de skulle skaffa. En chokladkaka eller en bukett blommor från affären som ligger 5 min bort. Så det var inte problemet.

    Sen fattar jag faktiskt inte det här med att man inte ska behöva visa sin förälder omtanke. Det gjorde jag när jag växte upp? Behövde inte vara köpa något men fixa frukost, baka en kaka, städa köket... det här att göra INGET känner jag inte igen från andra familjer. Sen, en snart 17-åring ska väl klara det ?kravet?? Vid den åldern flyttade jag hemifrån och fixade mitt eget hushåll. När är man gammal nog att gå till Coop och köpa en bukett tulpaner menar du?
  • Anonym (NN)
    Anonym (Anonym 666) skrev 2020-09-05 08:59:37 följande:

    Det spelar ingen roll vad jag eller nån annan gör, du är VUXEN, dags att börja tänka som en sån också.

    Haka inte upp dig på ord, det spelar ingen roll vad det var, du har orimliga förväntningar. Det finns ingen i hela världen som är skyldig dig ett dugg (minst av allt dina barn), och där har du ditt stora tankefel. Dessutom är det BARN det är frågan om, du kan inte lägga ett vuxenansvar på dem. Och vuxna kan gott och väl låta bli att köpa presenter när vi ändå är inne på det.

    Jag undrar hur du uppfostrat dem, har du ens lärt vant dem vid att köpa presenter åt andra, visa omtanke osv? Alltså inte mot dig utan andra. Har de inte den vanan så är det inte konstigt om de inte visar samma mot dig heller.


    Vi har nog olika värderingar där då. Fast eftersom du är inne på uppfostran så tror jag nog att även du tycker det är rätt normalt att på något sätt fira de man lever med. Och barn och barn...jag tycker inte att en inom drygt ett år myndig person är ett litet barn som inte kan stå ut med kravet att gratta sin mamma på födelsedagen.

    Men kanske är det där skon klämmer. Barn är barn väldigt länge idag.
  • Anonym (Förälder)

    Hade blivit ledsen.

    Min dotter på 17 år gjorde en tårta till mig i Mors Dags-present :)
    Finaste.

  • Anonym (NN)
    Anonym (Förälder) skrev 2020-09-05 09:06:57 följande:

    Hade blivit ledsen.

    Min dotter på 17 år gjorde en tårta till mig i Mors Dags-present :)

    Finaste.


    Ja det var himla gulligt ju. :)

    Och det är sånt jag minns från när jag själv växte upp. Man smusslade med julklappar innan jul, man gick upp tidigt för att göra blaskigt kaffe till morsan på hennes födelsedag. Det var liksom roligt.
  • Anonym (Anonym 666)
    Anonym (NN) skrev 2020-09-05 09:06:15 följande:
    Vi har nog olika värderingar där då. Fast eftersom du är inne på uppfostran så tror jag nog att även du tycker det är rätt normalt att på något sätt fira de man lever med. Och barn och barn...jag tycker inte att en inom drygt ett år myndig person är ett litet barn som inte kan stå ut med kravet att gratta sin mamma på födelsedagen.

    Men kanske är det där skon klämmer. Barn är barn väldigt länge idag.
    Du fattar inte poängen. De är inte skyldiga dig någonting. Man kan sitta och önska och tycka allt möjligt, men det är den enkla sanningen.
  • Anonym (Anonym 666)

    Sedan undrar jag också vilken slags relation ni har. Presenter och viljan att göra något fint för en annan person kommer ju inifrån. Om dina barn inte har den känslan så verkar det ju som att det fattas nåt, men med tanke på din reaktion att bli sur på dem så säger det tyvärr en hel del om hur resten av ert liv kan tänkas se ut.

Svar på tråden Så förbannad på barnen!