• Anonym (Trådstartaren)

    1 åring vaknar varje till varannan timme för att äta, hur sluta? Inget funkar

    Mitt barn är 13 månader och vaknar varje till varannan timme om nätterna för att äta ersättning och har gjort sen födseln. BVC har varit på om att sluta ge mat nattetid sen barnet var 6 månader och jag vill också sluta med det här men inget jag testat eller fått tips om funkar.

    - Att ge vatten istället funkar INTE.

    - Att späda ut ersättningen funkar inte heller.

    - Att bestämma en viss tid barnet inte får äta innan (t.ex ?vaknar barnet innan 4 får det ingen flaska, efter 4 får den) funkar inte. Barnet skriker helt hysteriskt i timmar tills flaskan kommer och dagen efter är förstörd också pga barnets dåliga humör och trötthet.

    - Spelar ingen roll om barnet ätit ett stadigt kvällsmål innan läggdags, vaknar lika ofta ändå.

    - Inte heller gröt innan läggdags hjälper.

    - Välling funkar inte.

    - Andra sätt att försöka få barnet att somna funkar inte.

    - Tar inte napp, aldrig gjort.

    - Slutar inte skrika utan det hela bara eskalerar ju längre tid som går. Till slut kan barnet knappt andas och spyr nästan av gråt. Somnar ej och dagen efter är också förstörd för barnet är fortfarande på dåligt humör samt trött.

    - Spelar ingen roll hur många nätter jag gör något av detta, samma visa varenda natt (och till följd är alltså även varenda dag skit också).

    Kan också nämnas att barnet äter bra med vanlig mat på dagarna.

    Tips?

  • Svar på tråden 1 åring vaknar varje till varannan timme för att äta, hur sluta? Inget funkar
  • Anonym (Mamma)

    Saker ni INTE ska göra: ge vatten eller späda ut ersättningen. Men fortsätt gärna med gröt innan läggningen.

    Min fråga är, hur länge har ni egentligen försökt lägga om barnet utan att ge mat under natten? Alltså, hur länge skriker barnet innan ni ger efter och ger mat? Enda sättet är nämligen att låta bli, och det kommer bli jättetuffa dagar ett tag men ni måste, för annars kommer det bara att fortsätta! Det enda som gäller är att hålla barnet nära, trösta osv medan det skriker, tills det slutar och lugnar ner sig igen. Även om det så tar en timme, eller mer!

  • Alexi

    Man slutar. Det är liksom det enda man kan göra. Men man måste finnas där för barnet och ja, man måste stå ut!

  • Anonym (Trådstartaren)
    Anonym (Mamma) skrev 2020-09-06 23:09:25 följande:

    Saker ni INTE ska göra: ge vatten eller späda ut ersättningen. Men fortsätt gärna med gröt innan läggningen.

    Min fråga är, hur länge har ni egentligen försökt lägga om barnet utan att ge mat under natten? Alltså, hur länge skriker barnet innan ni ger efter och ger mat? Enda sättet är nämligen att låta bli, och det kommer bli jättetuffa dagar ett tag men ni måste, för annars kommer det bara att fortsätta! Det enda som gäller är att hålla barnet nära, trösta osv medan det skriker, tills det slutar och lugnar ner sig igen. Även om det så tar en timme, eller mer!


    Det handlar inte om en timme. Det är skrik oavbrutet hela natten. Slutar som sagt inte skrika och somnar inte om ens efter flera timmar. Till slut är det morgon och dags att gå upp och det är skrik fortfarande. Hålla nära och trösta hjälper inte. Barnet river sig loss och är helt hysterisk. Går inte att trösta och vill inte vara nära då heller. Och som sagt, har gjort det här längre än ?några dagar? som alla snackar om och det är ändå samma visa varenda natt. Har tidigare när barnet var yngre också gjort försök och inte ens efter några veckor hade detta slutat. Samma hysteri varenda natt och ett evigt pekande mot där flaskan brukade stå.
  • Anonym (Mer mat)

    Ge inte bara ett extra mål på kvällen utan se till att proppa i barnet mat hela dagen, varje dag, i en period. Då vet du att barnet är mätt och att det snarare är på grund av vana och inte av hunger som det vaknar. Sen är det bara att trösta och försöka stå ut. Kanske ändra läggrutiner på något annat sätt så allt blir lite nytt och bryter vanan. Finns det någon mor-/farförälder, moster eller liknande som barnet känner väl som kan rycka in som avlastning?

  • scanmia

    Inga tips och lösningar men ville bara dela med mig om hur det var för min äldste son.

    Han åt också 8-12 gånger per natt när han fyllde ett år. Han ammade så det var bara jag som kunde mata och han skrek helt hysteriskt åt alla försök att söva på andra sätt. Dessutom så gick jag tillbaka till jobb vid den tiden och jag kände att det vara för mycket att ändra både dag- och nattrutin på samma gång för honom. Så ... han fick fortsätta äta på nätterna. Men för honom varade det inte länge, vid 15 månader sov han sin första någonsin hela natt och därefter så var nattamningarna i princip slut (vid sjukdom och mardrömmar bara).

    Så ingen lösning på ditt problem, tyvärr, ville mest säga att jag vet hur det är och att det faktiskt kan gå över även om man inte lyckas följa råd om att sluta ge mat på nätterna.

    De råd vi fick var att ge fler kalorier på dagen och fortsätta försöka söva på andra sätt än genom att ge mat. Och att ni som föräldrar ser till att ni får sova så mycket det bara går för det är grymt svårt att tänka klar när man är som en zombie av trötthet.

  • Anonym (sovdags?)

    Hade en vän med detta problem och hon fick ingen lösning annat än att det gick över när barnet blev lite äldre. Alla barn är ju så olika och du har testat det du kan.
    Gör som du fortsätter göra och se till att barnet är riktigt mätt vid sovdags för kvällen.

    Du måste få avlastning så ta någon dag här och där och bara sov ut, din hälsa behöver det.

Svar på tråden 1 åring vaknar varje till varannan timme för att äta, hur sluta? Inget funkar