• jeansbralla

    Går det att konstruera attraktion

    Jag har läst många trådar om förhållanden som inte är bra, pga att den ena parten vill ha sex och den andra inte. Anledningen till att jag skriver är är förstås att jag är i ett sådant förhållande.

    Det som jag undrar över, som ingen diskussion jag läst har berört, är frågan om vad man kan göra åt utebliven attraktion. Den som tycker att det är för lite sex i relationen tycker att den andra ska skärpa sig och "vilja ligga mer". Den som inte vill ha sex tycker att den andra ska "sluta vilja ha sex". För mig handlar det om obalans i den sexuella attraktionen mellan partnerna. Och min fråga är, finns det någon därute som har upplevt avsaknad av attraktion, och lyckats vända på det till nyfunnen attraktion, i en långvarig relation?

  • Svar på tråden Går det att konstruera attraktion
  • Anonym (magnetisk kraft)

    NEJ, bara tillfälligt för att man intalat sig det. Men utebliven attraktion i inledningsstadiet har jag aldrig kunnat vända, heller inte när känslorna tagit slut. Då blir sex en obehaglig upplevelse.

    Attraktion är dock komplicerad och kan bestå av många delar. För vissa är det utseendet, något i deras rörelsemönster, hur håret faller hur deras ögon glittrar eller mungipor pekar uppåt, hur de skrattar, drar fingrarna genom håret osv. Men det kan också vara beteenden, hur de talar, tänker, resonerar,  smeker, deras intelligens och liknande. Vissa luktar otroligt gott i sig själv, får en att kunna vara sig själv på ett annorlunda sätt...men man känner ofta grundattraktionen direkt. Sedan kan man upptäcka nya attraherande saker efterhand som stärker känslorna för en person.

    Vill man ha sex med en person och spontant vill ta på dem, vara nära osv, så är det ett gott betyg!

  • Anonym (Alert)

    Finns, för mig, inget sätt att hitta tillbaka till attraktion om den en gång försvunnit tyvärr.

    Attraktion har inte så mycket med utseende att göra för mig.... jag har haft vältränad partner, kort partner och kraftig partner.

    Men när tillit och respekt försvinner så försvinner även min attraktion och då finns ingen anledning att stanna kvar i förhållandet.

  • Anonym (SL)

    Att en relation går upp och ner är vanligt. Att attraktionen följer med i svängarna med. Vi hade ett antal år som du beskriver, nu har vi fullt upp med att ta igen det vi missade.

  • Anonym (man 50)

    Attraktion går upp och ner med tiden, men har man väl tappat den helt kanske det är svårt att få tillbaka den.

    Däremot tror jag det är alldeles för lätt att tappa attraktionen för sin partner för att man inte vårdar sin relation och har en orealistisk föreställning om vad attraktion i ett långt förhållande är. Har man valt sin partner främst på grund av attraktionen i nyförälskelsefasen eller nyhetens behag så finns det inte mycket kvar att bygga en långvarig attraktion när den fasen går över efter några år. Eller om man fokuserar sin energi på att söka fel hos och reta sig på sin partner i stället för att försöka arbeta på att underhålla relationen. Det viktiga är respekt - har man respekt för sin partner tror jag attraktion kan finnas där hela livet, om än i olika former, men tappar man respekten så försvinner nog attraktionen snabbt den med.

  • Anonym (ooo)
    jeansbralla skrev 2020-09-10 09:57:40 följande:

     Och min fråga är, finns det någon därute som har upplevt avsaknad av attraktion, och lyckats vända på det till nyfunnen attraktion, i en långvarig relation?


    Kanske inte på riktigt, men jag vet ju en och annan som helt enkelt blundar under sexet och tänker på någon annan. Inte så sjysst kanske, men jag vet att det funkar för en del. Men det är väl konstgjord andning. 
  • Anonym (Alert)
    Anonym (man 50) skrev 2020-09-10 11:30:38 följande:

    Attraktion går upp och ner med tiden, men har man väl tappat den helt kanske det är svårt att få tillbaka den.

    Däremot tror jag det är alldeles för lätt att tappa attraktionen för sin partner för att man inte vårdar sin relation och har en orealistisk föreställning om vad attraktion i ett långt förhållande är. Har man valt sin partner främst på grund av attraktionen i nyförälskelsefasen eller nyhetens behag så finns det inte mycket kvar att bygga en långvarig attraktion när den fasen går över efter några år. Eller om man fokuserar sin energi på att söka fel hos och reta sig på sin partner i stället för att försöka arbeta på att underhålla relationen. Det viktiga är respekt - har man respekt för sin partner tror jag attraktion kan finnas där hela livet, om än i olika former, men tappar man respekten så försvinner nog attraktionen snabbt den med.


    +1

    Respekt är viktigt för ett fungerande förhållande ... både respekten för sig själv och för sin partner.
  • jeansbralla

    Tack alla för era svar!

    Till er som svarat att det går: hur har ni gjort då?

    Många beskriver det som att avsaknaden av attraktion/dåligt sexliv är ett resultat av andra problem i relationen: förlorad respekt, tjafs och bråk, att man slutar bry sig om sin kropp/sitt utseende, oenighet i värderingar/föräldraskap eller annat. Om man har allt detta, det vill säga är världens bästa vänner och det finns en kärlek (av platonisk karaktär hos den ena parten), går det ändå att konstruera sexuell kemi/attraktion? 

  • jeansbralla
    Anonym (man 50) skrev 2020-09-10 11:30:38 följande:

    Attraktion går upp och ner med tiden, men har man väl tappat den helt kanske det är svårt att få tillbaka den.

    Däremot tror jag det är alldeles för lätt att tappa attraktionen för sin partner för att man inte vårdar sin relation och har en orealistisk föreställning om vad attraktion i ett långt förhållande är. Har man valt sin partner främst på grund av attraktionen i nyförälskelsefasen eller nyhetens behag så finns det inte mycket kvar att bygga en långvarig attraktion när den fasen går över efter några år. Eller om man fokuserar sin energi på att söka fel hos och reta sig på sin partner i stället för att försöka arbeta på att underhålla relationen. Det viktiga är respekt - har man respekt för sin partner tror jag attraktion kan finnas där hela livet, om än i olika former, men tappar man respekten så försvinner nog attraktionen snabbt den med.


    Orealistisk föreställning sammanfattar nog delvis vårt problem, från två helt olika synsätt. Jag har svårt att acceptera ett sexliv utan passion. Däremot skulle jag nog kunna leva i en kärleks-(läs vänskaps-)relation utan sex med min partner. För att i princip allt annat vi har är bra. Och vår relation byggde aldrig riktigt på passion från början (enligt min mening), men när det fanns en stark drivkraft att bilda familj och bli föräldrar var det lättare att känna lust till sex. Min partner verkar helt ok med ett mekaniskt sexliv, bara det "blir av" tillräckligt ofta. 
  • jeansbralla
    Anonym (magnetisk kraft) skrev 2020-09-10 10:38:50 följande:

    NEJ, bara tillfälligt för att man intalat sig det. Men utebliven attraktion i inledningsstadiet har jag aldrig kunnat vända, heller inte när känslorna tagit slut. Då blir sex en obehaglig upplevelse.

    Attraktion är dock komplicerad och kan bestå av många delar. För vissa är det utseendet, något i deras rörelsemönster, hur håret faller hur deras ögon glittrar eller mungipor pekar uppåt, hur de skrattar, drar fingrarna genom håret osv. Men det kan också vara beteenden, hur de talar, tänker, resonerar,  smeker, deras intelligens och liknande. Vissa luktar otroligt gott i sig själv, får en att kunna vara sig själv på ett annorlunda sätt...men man känner ofta grundattraktionen direkt. Sedan kan man upptäcka nya attraherande saker efterhand som stärker känslorna för en person.

    Vill man ha sex med en person och spontant vill ta på dem, vara nära osv, så är det ett gott betyg!


    Det var det här svaret jag var rädd för. Och så som jag själv tänker.
  • Anonym (SL)
    jeansbralla skrev 2020-09-10 14:28:31 följande:

    Tack alla för era svar!

    Till er som svarat att det går: hur har ni gjort då?


    Vi separerade inte under småbarnsåren, trots att det var bra nära ett tag. Vi hade uselt sexliv och kanske inte så bra annars heller. Men nu när barnen blivit äldre har vi fått ny energi och attraktionen är tillbaka!

  • Lönnsirap

    Självklart har man viss makt över sin lust och sexliv!

    Många verkar ha föreställning om att den andre ska vara på ett visst sätt och då tänder man och blir lycklig!

    Utebliven lust eller attraktion är nästan ofrånkomligt i ett långt förhållande i perioder!

    Men att sluta bry sig om varandras njutning eller att vilja ha skönt på den andres bekostnad verkar vara en väg till separation!

    Jag upplever att man då och då faktiskt hittar mer passion och attraktion och vissa perioder "känns det lite dött".

    Samtidigt ser jag att vänner som tappar attraktion/lust faktiskt inte reder upp det med sin partner och är olyckliga... Och lever man olycklig med någon är det nog svårt att hitta tillbaka.

  • Anonym (Glenn Medeiros)
    Anonym (magnetisk kraft) skrev 2020-09-10 10:38:50 följande:

    NEJ, bara tillfälligt för att man intalat sig det. Men utebliven attraktion i inledningsstadiet har jag aldrig kunnat vända, heller inte när känslorna tagit slut. Då blir sex en obehaglig upplevelse. 


    Det är inte nödvändigtvis sant. Ett av mina ex (vi har tillsammans lääänge), hade slutat tända på mig för länge sedan, när hon en dag kläckte att hon ville ha sex två gånger i veckan minst, för att hon faktiskt var kåt. Vi bestämde helt enkelt två kvällar som passade bra, och bara körde på. Jag tände inte direkt på henne längre heller, men det funkade bra. Det var liksom bara att ta av sig kläderna. Kände vi för att börja med att onanera på varsitt håll med leksaker eller film, så gjorde vi det, och det övergick ju snart till oralsex, hångel eller knull. Hon hade definitivt sex utan attraktion, utan att det blev en obehaglig upplevelse varken för henne eller mig. Det var snarare ganska bra sex.
    Det där med attraktion blir ofta en hang-up för människor upplever jag. Har man ett långvarigt förhållande, så kommer definitivt den dagen då du inte blir blöt i trosan av din man längre. Vill man att det ska bli något så får man hjälpa till själv också.
  • Anonym (Tjejen)

    Var i samma sits och tog det så långt att jag låg med två andra män. Fel kanske, men oj så bra det var!

    Det slutade med att jag lämnade min 17 år långa relation för att söka nya vägar i livet. Stänga boken och påbörja en ny.

    Idag lever jag i en relation med en några år yngre man och sexlivet har aldrig varit så bra som nu.

  • Anonym (man 50)
    jeansbralla skrev 2020-09-10 14:35:44 följande:
    Orealistisk föreställning sammanfattar nog delvis vårt problem, från två helt olika synsätt. Jag har svårt att acceptera ett sexliv utan passion. Däremot skulle jag nog kunna leva i en kärleks-(läs vänskaps-)relation utan sex med min partner. För att i princip allt annat vi har är bra. Och vår relation byggde aldrig riktigt på passion från början (enligt min mening), men när det fanns en stark drivkraft att bilda familj och bli föräldrar var det lättare att känna lust till sex. Min partner verkar helt ok med ett mekaniskt sexliv, bara det "blir av" tillräckligt ofta. 
    Jag antar att det var du som aldrig kände riktig passion från början? Jag tror att man kan väcka attraktion som funnits där men om du aldrig känt dig attraherad av din partner så är det nog mer tveksamt.

    Det som kanske hjälper är att jobba på sexlusten snarare än att försöka tvinga fram en attraktion. Tänker du på sex? Kanske kan det hjälpa att försöka vara mer sexuell i vardagen - ha sexiga underkläder, läsa erotiska noveller, spana in attraktiva män (jag antar du är kvinna) på stan och fundera på hur det skulle vara att ha sex med dem, osv - det som funkar för dig. Har du mer sexlust så kanske det går att projicera den på din partner som du älskar platoniskt och på så vis göra honom mer attraktiv i dina ögon.

    Men jag har faktiskt inget bra svar. Min fru har tappat sexlusten till stor del, vi har ändå regelbunden sex när vi är barnlediga, och försöker göra det till en slags dejter för att få det att bli lite mer speciellt. Jag tror tyvärr inte att hon är så attraherad av mig längre men hon skulle aldrig erkänna det. Kanske skulle det enda som skulle på riktigt få henne att få tillbaka sexlusten vara att träffa en annan man, vad vet jag. Man hör sällan om solskenshistorier här på FL, mest bara de som separerat - om det nu beror på att en sån här situation inte går att rädda eller att FL drar till sig de mest missnöjda...
  • Anonym (Aldrig)
    Anonym (Glenn Medeiros) skrev 2020-09-11 11:53:42 följande:

    Det är inte nödvändigtvis sant. Ett av mina ex (vi har tillsammans lääänge), hade slutat tända på mig för länge sedan, när hon en dag kläckte att hon ville ha sex två gånger i veckan minst, för att hon faktiskt var kåt. Vi bestämde helt enkelt två kvällar som passade bra, och bara körde på. Jag tände inte direkt på henne längre heller, men det funkade bra. Det var liksom bara att ta av sig kläderna. Kände vi för att börja med att onanera på varsitt håll med leksaker eller film, så gjorde vi det, och det övergick ju snart till oralsex, hångel eller knull. Hon hade definitivt sex utan attraktion, utan att det blev en obehaglig upplevelse varken för henne eller mig. Det var snarare ganska bra sex.

    Det där med attraktion blir ofta en hang-up för människor upplever jag. Har man ett långvarigt förhållande, så kommer definitivt den dagen då du inte blir blöt i trosan av din man längre. Vill man att det ska bli något så får man hjälpa till själv också.


    Nej, bara nej. Det behöver absolut inte vara så att attraktionen avtar och gör den det hade jag avslutat. Då hade jag hellre haft sex med random män som jag blev attraherad av än att ligga med någon bara för att
  • Anonym (Lite salt)

    Är attraktionen borta så är den.

    Men om den bara slumrar kan den väckas. Ibland beror det bara på stress eller att man hamnat i vanan att sitta och slösurfa, och man behöver helt enkelt hitta tillbaka till varandra. Då kan det funka med romantiska kvällar, massera varandra, ge varandra tid, ömhet och uppmärksamhet helt enkelt.

  • jeansbralla
    Anonym (Lite salt) skrev 2020-09-11 13:01:38 följande:

    Är attraktionen borta så är den.

    Men om den bara slumrar kan den väckas. Ibland beror det bara på stress eller att man hamnat i vanan att sitta och slösurfa, och man behöver helt enkelt hitta tillbaka till varandra. Då kan det funka med romantiska kvällar, massera varandra, ge varandra tid, ömhet och uppmärksamhet helt enkelt.


    Jag är en oromantisk person, ser på sex helt och hållet som en aktivitet som går ut på att vara sugen och få orgasm, inte något som har med kärlek att göra. Visst vore det roligt att älska den man ligger med men så har jag bara känt i början av mina förhållanden, det har alltid gått över i vänskapliga känslor efter ett tag för mig. För mig har det också varit så att sex har varit bäst med personer jag inte känner så väl. Kanske är det någon mental grej jag borde jobba med hos en psykolog ;) Jag blir inte mer sugen på en person pga en romantisk middag, men jag vet att många andra funkar så. Har till och med kompisar som blir sugna på sina män bara för att de har städat hemma (!). Jag blir mer sugen på en partner som visar upp skills, någon modig eller sportig prestation eller så. 

    Min partner levererar på alla de saker du nämner, massage, bra samtal och diskussioner, väldigt omtänksam och hjälpsam och en fantastisk förälder. Vi bråkar aldrig om någonting. Jag har tidigare levt i mer stormiga relationer och det tror jag var lite bra för min libido faktiskt, även om det är jobbigt att bråka.
Svar på tråden Går det att konstruera attraktion