• Anonym (Mamma)

    Bjuda förskolegrupp på kalas

    Är lite nyfiken på hur andra tänker i den här frågan. Personligen tycker jag att man bjuder hela gruppen eller ingen alls. Man väljer mao inte ut vissa bara och delar ut kalasinbjudningar till. Är detta ett gammeldags tänk??

    Min son går i en liten förskolegrupp (mellan 10-15 barn) och bara vissa utvalda har blivit bjudna på kalas hos ett barn.

    Vad tycker ni andra? Hur bör man göra egentligen?

  • Svar på tråden Bjuda förskolegrupp på kalas
  • fjanten

    Oftast brukar man väl tänka "alla eller mindre än hälften" - eller motsvarande regel fast man tänker då en specifik grupp - ålder eller kön exemepelvis. Då blir det t.ex. "alla pojkar eller mindre än hälften".

  • fjanten

    Så ska man förstås sköta det hela snyggt - inte lämna inbjudningar i något fack på förskolan, utan meddela per post eller sms exempelvis. Så kan ju barnen såklart snacka på förskolan ändå. Fingertoppskänslan är ju sällan helt utvecklas hos förskolebarn.

  • Anonym (Mamma)
    fjanten skrev 2020-09-11 20:14:32 följande:

    Så ska man förstås sköta det hela snyggt - inte lämna inbjudningar i något fack på förskolan, utan meddela per post eller sms exempelvis. Så kan ju barnen såklart snacka på förskolan ändå. Fingertoppskänslan är ju sällan helt utvecklas hos förskolebarn.


    Det kan jag hålla med om. I det här fallet har barnen fått inbjudningar på sina lådor i kapprummet så det har varit fullt synligt vilka som fått och vilka som inte fått.
  • Anonym (Kvinna 39)

    Jag skulle aldrig bjuda hem tio ungar i fsk-ålder! Förvånad Kanske en handfull.

  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Kvinna 39) skrev 2020-09-11 20:20:08 följande:

    Jag skulle aldrig bjuda hem tio ungar i fsk-ålder!  Kanske en handfull.


    Okej. Hur skulle du bjuda de barnen då? Personlig kontakt med föräldrarna? Inbjudningskort på förskolan?
  • Anonym (Nn)

    Också funderat på detta. Hittills har de som har kalas bjudit alla på vår förskola, vad jag vet. Utom en pojke. Han fick enligt mamman bjuda vilka han ville. Det blev alla utom 5. De bjöd på lekland så det var ju generöst. I år gjorde de likadant och pojken fick välja. I år var de ute på lekplats pga corona så det var ju inte begränsat med utrymme. Den här gången var vårt barn ett av få som inte blev bjuden. Fick veta av ett annat barn. Blev faktiskt lite ledsen. Själv skulle jag aldrig göra så. Antingen bjuder man alla eller bara ett fåtal, de bästa kompisarna. Det handlar om barnen men också faktiskt vilken relation man vill ha till barnens föräldrar och hur man vill att ens eget barn ska bli behandlat.

  • Anonym (5)

    Vår son är 5 nu. Fyller år precis efter sommaruppehåll i augusti.

    Än har jag ej bjudit in barnen på Fsk. Inga alls. Bjudit in släkt (han har många kusiner) o vänner med barn.

    Att bjuda in 15-18 Fsk barn nej tack och förväntar inte mig att min son ska bli bjuden på allas kalas heller. MEN hade alla barn utom min blivit bjuden hade jag blivit väldigt ledsen.

    Antingen alla eller så

    Väljer man de man umgås med mest och tar då den kontakten utanför Fsk.

    Än har min son inte blivit bjuden på något kalas (från förskolan). Ändå är han väldigt omtyckt på förskolan bland barnen. Men får erkänna att vi känner inte någon av föräldrarna, nya i området, och har ju själv aldrig bjudit. Har fakriskt inte en aning om hur kalasinbjudningar går till hos ?oss? på förskolan. :-/

  • Lucius Vorenus

    Jag skulle aldrig bjuda en hel förskolegrupp och ser ingen anledning till det heller. Barn som går förskola är så små att det räcker med 4-5 kompisar för ett kalas. Jag förväntar mig heller inte att mitt barn ska bjudas på alla kalas och jag orkar inte gå på allt som arrangeras.

  • Anonym (Kvinna 39)
    Anonym (Mamma) skrev 2020-09-11 20:28:46 följande:
    Okej. Hur skulle du bjuda de barnen då? Personlig kontakt med föräldrarna? Inbjudningskort på förskolan?
    En personlig kontakt, vilket också kan innebära att man skickar kort förstås.
  • Drottningen1970

    Helt ok att inte bjuda hela gruppen så länge man sköter inbjudningarna privat. Man exkluderar däremot inte ett fåtal. Ok att bjuda baea flickor eller mindre än hälften av gruppen.

    Tokigt blir det om man bjuder 75% av hela gruppen och utesluter 25% eller bjuder alla pojkar utom 3, etc.

    Orimligt om man skulle behöva ha 25 ungar på kalas.

Svar på tråden Bjuda förskolegrupp på kalas