• Anonym (Maggan)

    Antidepp för humöret som INTE är ssri....tips?

    Verkar inte tåla ssri/snri då jag får mycket biverkningar.

    Förslag på andra antidepp som kan hjälpa mot depp och humöret?

    Gärna om ni har egen erfarenhet och hur det isåfall har hjälpt er..tack på förhand.

  • Svar på tråden Antidepp för humöret som INTE är ssri....tips?
  • Anonym (anonym)
    Anonym (Maggan) skrev 2020-09-12 14:16:30 följande:

    Verkar inte tåla ssri/snri då jag får mycket biverkningar.

    Förslag på andra antidepp som kan hjälpa mot depp och humöret?

    Gärna om ni har egen erfarenhet och hur det isåfall har hjälpt er..tack på förhand.


    Måste du testa annan medicin då?
    Beroende på hur allvarligt deppad du känner dig, så hjälper det mycket med motion och dagsljus, avslappning, göra roliga saker.
  • Anonym (Maggan)
    Anonym (anonym) skrev 2020-09-12 14:22:09 följande:

    Måste du testa annan medicin då?

    Beroende på hur allvarligt deppad du känner dig, så hjälper det mycket med motion och dagsljus, avslappning, göra roliga saker.


    Ja, jag måste ha medicin.. testat allt med träning osv :( kämpat så hårt med andra former.
  • Anonym (Olika)

    Pratar vi "ligga under täcket hela dagen och få noll gjort"- depp eller "bara" lite allmänt låg? Vid det första behövs nog faktiskt medicin. Är det det senare kan D-vitamin hjälpa. Skogspromenader- eller i vart fall i naturen. Sysselsätta sig med nåt man tycker är roligt/givande. Sova mindre eller mer beroende på hur man sover. Bättre kost. Träffa folk. Prata med nån. Skriva av sig. Motion. Trädgårdsarbete- finns tom på recept och som terapiform.

  • Anonym (Kay)

    Förutom SNRI använder jag Voxra (Bupropion) och Mirtazapin, de är inte SSRI eller SNRI.

    Man kan även få antipsykotisk medicin, som är stämningsstabiliserande, eller i sista fall Litium.

    Det kan vara aktuellt med en kombinationsbehandling. Men komplettera gärna med D-Vitamim också, de kan vara en hjälp på traven men inte lösningen.

  • Anonym (Maggan)
    Anonym (Olika) skrev 2020-09-12 14:33:53 följande:

    Pratar vi "ligga under täcket hela dagen och få noll gjort"- depp eller "bara" lite allmänt låg? Vid det första behövs nog faktiskt medicin. Är det det senare kan D-vitamin hjälpa. Skogspromenader- eller i vart fall i naturen. Sysselsätta sig med nåt man tycker är roligt/givande. Sova mindre eller mer beroende på hur man sover. Bättre kost. Träffa folk. Prata med nån. Skriva av sig. Motion. Trädgårdsarbete- finns tom på recept och som terapiform.


    Vi pratar svår depression som kräver nån form av medicinering.

    Håller på att prova ut medicin med min läkare men börjar fundera på om jag inte tål ssri då jag testat flertalet under längre period.. vissa ger effekt men vissa biverkningar ger inte med sig och gör det inte värt att fortsätta med den medicinen. Biverkan har liksom inte gett med sig.... och ville kolla här och se vad folk har för erfarenhet.
  • Anonym (Maggan)
    Anonym (Kay) skrev 2020-09-12 14:38:56 följande:

    Förutom SNRI använder jag Voxra (Bupropion) och Mirtazapin, de är inte SSRI eller SNRI.

    Man kan även få antipsykotisk medicin, som är stämningsstabiliserande, eller i sista fall Litium.

    Det kan vara aktuellt med en kombinationsbehandling. Men komplettera gärna med D-Vitamim också, de kan vara en hjälp på traven men inte lösningen.


    Hur funkar voxran? Har den också jobbiga insättningsbesvär? Hjälper den bra för humöret?
  • FtS70

    Har du pratat med förskrivande läkare? Många av mina kollegor har väldigt fasta uppfattningar om vad som kan komma i fråga; hur många tips du än får om ex Mirtazapin kanske det inte är något alternativ för just denne.

  • Anonym (Maggan)
    FtS70 skrev 2020-09-12 14:48:46 följande:

    Har du pratat med förskrivande läkare? Många av mina kollegor har väldigt fasta uppfattningar om vad som kan komma i fråga; hur många tips du än får om ex Mirtazapin kanske det inte är något alternativ för just denne.


    Vi håller på att testa oss fram.

    Ville kolla av läget här lite.

    Mirtan är inte aktuell i mitt fall då jag får en konstigt humör av dom. Går igång på lilla minsta och det är inte likt mig. Samma med neuroleptika.
  • Anonym (Maggan)
    FtS70 skrev 2020-09-12 14:48:46 följande:

    Har du pratat med förskrivande läkare? Många av mina kollegor har väldigt fasta uppfattningar om vad som kan komma i fråga; hur många tips du än får om ex Mirtazapin kanske det inte är något alternativ för just denne.


    Du som verkar vara läkare... vad är din erfarenhet av Voxra?
  • Anonym (Fia)

    Finns ju gamla sortens tricykliska antidepressiva, de brukar dock ha mer biverkningar men andra sådana. 
    För vissa vid svår depression är ECT ett bättre val, men det är ju inte riskfritt och utan biverkningar heller (men för en del mycket mindre biverkningar och mycket mer effektivt)

    Själv tål jag inget som går på seratoninet och det finns ju NRI, men de är generellt inte så himla effektiva mot depression och används mer som alternativ till centralstimulerande vid ADHD även om de från början var tänkta till depression, kan kanske fungera för en del. Strattera skrivs nog bara ut vid ADHD men Edronax finns. 

    Alla alternativ kan ju ge biverkningar, det handlar väl mest om vilka biverkningar och hur man påverkas av det. 

  • Anonym (Kay)
    Anonym (Maggan) skrev 2020-09-12 14:42:58 följande:

    Hur funkar voxran? Har den också jobbiga insättningsbesvär? Hjälper den bra för humöret?


    Den hjälpte mig framförallt med energi och ork, vilket i sin tur gör att man mår bättre. Eller jag gjorde det ;)

    Minns inte om jag hade några insättningsbesvär, men känner av väldigt snabbt om jag glömt tabletterna, vilket nästan aldrig händer.

    Har även medicin mot ångest, kanske det kan hjälpa om du får insättningsbesvär?
  • Anonym (Maggan)
    Anonym (Kay) skrev 2020-09-12 16:19:39 följande:

    Den hjälpte mig framförallt med energi och ork, vilket i sin tur gör att man mår bättre. Eller jag gjorde det ;)

    Minns inte om jag hade några insättningsbesvär, men känner av väldigt snabbt om jag glömt tabletterna, vilket nästan aldrig händer.

    Har även medicin mot ångest, kanske det kan hjälpa om du får insättningsbesvär?


    Tack för svar :)

    Vilken medicin äter du mot ångest?

    Några biverkningar av voxran? Hur lång tid tar det innan man får effekt?
  • Anonym (Det vandrade Apoteket)

    Jag testade mig fram i flera år innan jag hittade en kombination som fungerade. Voxra, Lyrica, Lamotrigin, Seroquel och Melatonin, jag tar alltså ett helt Apotek varje dag Skrattande

    Voxra är en antidepressiv medicin som påminner om Anfetamin till sin struktur men den ger inget rus och är inte beroendeframkallande. Den ger energi, nackdelen är att den kan öka ångesten. 


    Lyrica är en medicin mot epilepsi, smärta och ångest. Jag tar den för GAD och det är en mirakelmedicin, den har hjälpt mig massor. Den är drogklassad så det är inte lätt att få utskrivet, 

    Lamotrigin är en medicin som främst tas vid bipolär sjukdom men jag tar den för vanlig depression. Innan pendlade mitt humör massor, jag kunde vara självmordsbenägen för att i nästa sekund må bra, jag visste aldrig hur jag skulle må från en dag till en annan och det slet mer på mig än själva depressionen. 


    Seroquel tas främst för de med psykoser men kan tas i lägre doser mot depression. 


    Melatonin är en sömntablett och ett kroppseget hormon. Jag tar det för att sova bättre. 

  • Anonym (Maggan)
    Anonym (Det vandrade Apoteket) skrev 2020-09-12 17:57:55 följande:

    Jag testade mig fram i flera år innan jag hittade en kombination som fungerade. Voxra, Lyrica, Lamotrigin, Seroquel och Melatonin, jag tar alltså ett helt Apotek varje dag 

    Voxra är en antidepressiv medicin som påminner om Anfetamin till sin struktur men den ger inget rus och är inte beroendeframkallande. Den ger energi, nackdelen är att den kan öka ångesten. 

    Lyrica är en medicin mot epilepsi, smärta och ångest. Jag tar den för GAD och det är en mirakelmedicin, den har hjälpt mig massor. Den är drogklassad så det är inte lätt att få utskrivet, 

    Lamotrigin är en medicin som främst tas vid bipolär sjukdom men jag tar den för vanlig depression. Innan pendlade mitt humör massor, jag kunde vara självmordsbenägen för att i nästa sekund må bra, jag visste aldrig hur jag skulle må från en dag till en annan och det slet mer på mig än själva depressionen. 

    Seroquel tas främst för de med psykoser men kan tas i lägre doser mot depression. 

    Melatonin är en sömntablett och ett kroppseget hormon. Jag tar det för att sova bättre. 


    Tack att du delar med dig :)

    Några frågor.

    Hur stor dos lyrica tar du? Har du fått öka dosen? Hur länge har du ätit den? Alla pratar ju om att man snabbt utvecklar tolerans.

    Ang voxran, hur hjälper dem dig? Några biverkningar? Känner du av nån ökad ångest av den?
  • Anonym (Det vandrade Apoteket)
    Anonym (Maggan) skrev 2020-09-12 18:12:31 följande:
    Tack att du delar med dig :)

    Några frågor.

    Hur stor dos lyrica tar du? Har du fått öka dosen? Hur länge har du ätit den? Alla pratar ju om att man snabbt utvecklar tolerans.

    Ang voxran, hur hjälper dem dig? Några biverkningar? Känner du av nån ökad ångest av den?

    100mg morgon och kväll. Jag har tagit den i flera år och bara behövt höja dosen en gång, då jag började med Voxra. Maxdosen på Lyrica är 400mg per dag (alltså per dygn och inte per tillfälle) Jag är alltså långt ifrån maxdosen. 


    Jag blir piggare och får mer energi av Voxran, jag får mer ångest men en högre dos Lyrica (25mg höjning) motverkar det. I perioder med mer ångest låter jag bli att ta den några dagar jag tycker det hjälper. 

  • Anonym (PG)

    Har genom åren testat ett antal antidepp-mediciner. Bl.a. sertralin som visserligen gjorde att jag var mindre deprimerad, iaf efter insättningen som var hemsk. Tror aldrig jag mått så dåligt psykiskt som under de första veckorna på sertralin. Sen, när den "hjälpte" så kände jag mig klart mindre deprimerad men även ganska avtrubbad och brydde mig inte så fasligt mycket om någonting alls. Varken bra eller dåliga saker.

    Mirtazapin hade jag också en tid. Minns inte hur mycket den hjälpte mot depressionen. Kommer mest ihåg biverkningarna som för mig i bestod i att jag blev så sanslöst hungrig och sugen på att äta. Det är ingen överdrift att säga att jag dammsög kylsåp och skafferi VARJE kväll. Kunde inte sova ordentligt för jag var så hungrig och gick upp på nätterna och käkade. Gick upp en massa kilon tills jag sa till min läkare att det här inte funkar längre. 

    Senare i livet träffade jag läkare som verkligen engagerade sig i mig och orkade/ville lyssna på hur jag faktiskt mådde och kände. Hon förskrev VOXRA vilket för mig personligen blev starten på min resa tillbaka till ett normalt liv. 
    Jag kände mig inte nollställd på den som på t.ex. sertralin. Jag upplevde att jag fortfarande hade tillgång till hela mitt känsloregister men allmänt så kände jag mig lite mer mer uppåt i humöret. Men den stora effekten som jag upplevde var att jag fick så mycket ENERGI. Jag ville och orkade göra saker igen. Praktiska saker som att ta t.ex. hand om hemmet igen. Men framför allt så gav det mig energi att faktiskt ta tag i mitt eget mående. Jag fick energin och motiviationen att söka den hjälpen jag behövde och tillsammans med en psykolog gå till djupet med och bearbeta grundorsaken till att jag mådde så dåligt. 
    Alla reagerar naturligtvis olika på olika preparat, men för mig gjorde voxran all skillnad. Enda negativa biverkningen jag upplevde var att jag under de första veckorna var lite väl speedad och inte kunde somna på kvällarna. Men det avhjälptes med att min läkare skrev ut Imovane. Dessa tog jag dock bara då och då under ett par månaders tid innan man vant sig vid voxran.

    Lycka till och hoppas att din läkare kan hjälpa dig att hitta något som fungerar för dig.

  • Anonym (Det vandrade Apoteket)
    FtS70 skrev 2020-09-12 14:48:46 följande:

    Har du pratat med förskrivande läkare? Många av mina kollegor har väldigt fasta uppfattningar om vad som kan komma i fråga; hur många tips du än får om ex Mirtazapin kanske det inte är något alternativ för just denne.


    Läkarna inom psykiatrin är oftast stafettläkare eller ST läkare så de stannar inte mer än någon/några månader har man tur får man träffa samma två gånger men oftast är det nya varje gång. Kontinuitet är en lyx inom psykiatri. Eftersom läkarna byts ut så ofta finns det oftast inget riktig vårdplan (det står fina saker på ett papper men de kan omöjligt följas upp när man aldrig får träffa samma läkare) 


    Min erfarenhet är att även om man skulle ha turen att få träffa samma läkare så måste man vara otroligt påläst för läkarna saknar förmåga att tänka själva och fast de har så lång utbildning verkar de sakna de mest grundläggande medicinska kunskaper. Som patient är man helt ansvarig för sin egen vård och det är fruktansvärt farligt och skulle aldrig accepteras någon annanstans än inom psykiatrin. 

Svar på tråden Antidepp för humöret som INTE är ssri....tips?