Inlägg från: Anonym (F) |Visa alla inlägg
  • Anonym (F)

    Hur hade ni löst gemensam ekonomi?

    Sätt dig in i företagandet. Var är marknaden? Varför vill han spara kapital i firman? Förutom för att balansera bra och sämre månader. Är det fler partners i firman? Då bestämmer han inte själv hur mycket lön han ska ta ut, det är fler personer inblandade som beslutar. En person i samägt bolag har ansvar både för bolaget, sin affärspartner och sin familj.

    Jag har själv drivit företag under några år och min man har gjort det betydligt längre. Små bolag som varit/är beroende av vår kunskap och inget annat större värde.

    Inkomsterna har svajat rejält över tiden, men man vänjer sig. Insyn, öppenhet och kunskap är A och O. Pengar in i ett företag är inte samma sak som lön ner i fickan. Tänk på arbetsgivaravgifter, prel skatt, tjänstepension, försäkringar etc.

    Vilken lön som är rimlig att ta ut beror helt på omständigheterna. Jag kan bara råda dig att sätta dig in i vad det handlar om. Finns det möjlighet att komma överens om ett fast belopp varje månad? Som ni klarar er på och kan räkna med, för att sedan ta ut mer de månader det gått extra bra?

Svar på tråden Hur hade ni löst gemensam ekonomi?