• Elvrjn­sn
    Tue 15 Sep 2020 21:34
    4764 visningar
    22 svar
    22
    4764

    Clearblue veckoindikator Hur troliga????!

    Hej har en fråga som rör graviditetstest. Gjorde ett test den 20/7 som visade ett svagt svagt streck. Dagen efter tog jag ett clearblue veckoindikatortest med Morgonurin som visade gravid 2-3. Sen väntade jag ytligare 8 dagar till (29/7) och tog ett nytt clearblue som då visade 3+ med Kvällsurin. Alltså borde jag varit gravid 5+ då. När jag sen gjorde ett vul 2 veckor senare så säger läkaren att jag är i vecka 6+0 då fostret är litet (4mm) hur e de möjligt ??? Växer de för sakta ? Ngt fel? Alltid haft oregelbunden mens så inte haft koll på detta. Men clearblue testen borde ju stämma eftersom dom ökade en vecka precis när dom borde så dagen jag blev befruktad kan ju inte vara fel med 4 dagar o uppåt ?? . Så i sånafall borde jag varit i v 7+0 vid ultraljudet ? Tacksam för svar!!

  • Svar på tråden Clearblue veckoindikator Hur troliga????!
  • Tue 15 Sep 2020 21:47
    #1

    De testen är inte helt pålitliga. Man kan få för få veckor fast man är längre gången och för många veckor fast man är kortare gången. De mäter en viss hcg-nivå och hcg kan variera rätt mycket en och samma vecka och ändå ligga inom det normala. Kruxet är- och nu ber jag verkligen om ursäkt att jag är rakt på!- att om du varit i v.8 så skulle hjärtat ha synts slå. Sa han om det gjorde det? V.7 kan det synas, i slutet av v.7 bör man se hjärtat, men v.8 ska man det absolut. V.6+0 är inte således inte alls säkert man ser hjärtat, men v.7+0 ska det synas.

  • Elvrjn­sn
    Tue 15 Sep 2020 22:03
    #2

    Han såg hjärtat slå :) men blev orolig för att fostret var så litet... och de känns konstigt att jag ska kunna ta 2 gravtest som ska ge utslag efter 8 sen samlaget? Brukar inte hcg tillverkas 1 vecka efter befruktning ?känns inte som de ska synas på gravtest så tidigt.. borde ha blivit gravid tidigare än tillfället han pratar om. Jobbigt när man ej vet!! :)

  • Anonym (E)
    Tue 15 Sep 2020 22:04
    #3
    +1

    Oftast har veckoindikatorn rätt.

    Men vissa får 3+ typ i mitten eller slutet av vecka 5, så det kan ändå stämma för dig.

  • Elvrjn­sn
    Tue 15 Sep 2020 22:06
    #4

    ***efter 8 dagar sen samlag*** skulle de stå

  • Elvrjn­sn
    Tue 15 Sep 2020 22:17
    #5

    Okej men jag fick ju 2-3 veckan innan. Man får väl 2-3 på testet när det gått mer än 14 dagar sen befruktning?

  • Tue 15 Sep 2020 22:21
    #6
    +1

    Jamen då så- hjärtat slog och det är det viktigaste!  Glad Du kanske bara fick högt hcg lite tidigare, det är inte så ovanligt.

  • Wed 16 Sep 2020 07:14
    #7

    Jag är i v 5+2 och fick inte 3+ imorse. :( är det ofta som det inte stämmer?

  • Elvrjn­sn
    Wed 16 Sep 2020 08:21
    #8

    Som jag förstått så slår det om till 3+ senare än de ska, alltså mellan vecka 5-6. Så blir förvånad att någon annan skrivit i denna tråd att den kan visa 3+ Innan vecka 5... man ska säkert inte oroa sig men gör det alltid ändå. Du får säkert 3+ om nån dag!!:)

  • Wed 16 Sep 2020 09:19
    #9
    Elvrjnsn skrev 2020-09-16 08:21:25 följande:

    Som jag förstått så slår det om till 3+ senare än de ska, alltså mellan vecka 5-6. Så blir förvånad att någon annan skrivit i denna tråd att den kan visa 3+ Innan vecka 5... man ska säkert inte oroa sig men gör det alltid ändå. Du får säkert 3+ om nån dag!!:)


    Såg att jag skrivit fel! Är i v 5+1 och har ibland längre cykel så jag hoppas att det snart slår om! Tar kanske ett nytt på fredag, 5+3. Tack för peppen! :)
  • Wed 16 Sep 2020 14:23
    #10

    Jag tycker personligen att de där testen inte borde finnas. De orsakar så mycket oro och stress hos gravida som får "fel" vecka på testen- och det oftast helt i onödan!  Finns massor med trådar här i samma ämne. I regel visar det sig vid VUL/UL att oron var helt obefogad.

Svar på tråden Clearblue veckoindikator Hur troliga????!