• Anonym (Nollkoll)

    Män som inte attraheras av mig

    Jag har väldigt svårt de gånger jag träffar på män som inte är intresserade av mig. På arbetsplatser osv är jag van vid att män är intresserade av att prata med mig och strävar efter ett om inte annat, en trevlig, skämtsam kompisrelation. Jag har fått en ny kollega som inte har något som helst intresse av att lära känna mig, istället försöka han exkludera mig ur konversationer, provocera mig eller bara ignorera mig. Han är i samma ålder som jag, har barn i samma ålder och har ungefär samma utbildning. Men han ger mig inte en chans.

    Jag är INTE van vid det här, även om det hänt förut. Jag vet inte hur jag ska hantera det här. Jag fattar inte varför? Det är en liten arbetsplats och normen på arbetsplatsen är att alla pratar med varandra, mer eller mindre. Det blir svårt att sköta vårt yrke annars. Jag har alltid haft bra relation med mina kollegor, jag tycker det är viktigt att trivas med människorna runtomkring mig och att man försöker hitta gemensamma nämnare. Oavsett ålder eller kön.

    Jag tänkte ge det lite tid, men nu har vi jobbat två månader ihop och hans arroganta inställning till mig har inte förändrats. Jag har både försiktigt visat intresse att prata, men även backat för att att se om han själv tar initiativet till en konversation, men nej. Inget. Vet att fler upplever honom som arrogant och mansplainer, men denna typen av män brukar i allmänt vara intresserade av att lära känna mig.

    Hur ska jag hantera situationen? Ska jag bara acceptera att han inte vill prata med eller umgås med mig?

  • Svar på tråden Män som inte attraheras av mig
  • Kjell2
    Anonym (Nollkoll) skrev 2020-09-17 14:33:13 följande:

    Hur ska jag hantera situationen? Ska jag bara acceptera att han inte vill prata med eller umgås med mig?


    Ja
  • Anonym (Beror på)

    Är problemet att han inte stöter på dig eller att han försöker exkludera dig? Eller är det så att du har svårt att inte vara allas centrum? Fundera över det. Svårt att ge råd utan att veta om det är han som är en skit som ignorerar en kollega eller om det är du som egentligen är en uppmärksamhetsvampyr som till slut träffat på en person som inte spelar med i "se mig!"-paraden.

    Självrannsakan. Är det sen han som gjort fel så är det bara att ta tjuren vid hornen och be om ett möte där du förklarar att du tycker hand beteende gentemot dig är felaktigt och att han inte behöver gilla dig, men svara på tilltal, hälsa och respektera dig som kollega är ett ett minimum.

  • neverpreggo

    Flera upplever honom som arrogant mainsplainer= tänkte att jag kunde förändra honom för alla brukar gilla mig


    Va?

  • Anonym (ppp)

    Om ni kan jobba ihop på ett normalt sätt, så är det allt ni behöver göra. Inte behöver man vara kompis med alla kollegor. Du kanske har en syn av att man "måste" det på något vis? Kanske känns det bättre för dig om det är så men många vill skilja på jobb och privatliv. 

  • Sogol

    Det låter som att du är en primadonna som haft för mycket ja sägare omkring dig. Tänk då på de som blir mobbade för sitt utseende. Du verkar väldigt priviligierad.

  • Anonym (I)

    Välkommen till min värld.


    Du kan inte kräva att alla ska gilla dig och komma överens med dig. Du har haft tur i livet och alla fattar tycke för dig.
    De allra flesta människor måste anstränga sig för att bli omtyckta och accepterar om de inte är älskade av alla. 

  • Anonym (I)
    Sogol skrev 2020-09-17 14:44:55 följande:

    Det låter som att du är en primadonna som haft för mycket ja sägare omkring dig. Tänk då på de som blir mobbade för sitt utseende. Du verkar väldigt priviligierad.


    Exakt
  • Anonym (Nollkoll)
    Anonym (I) skrev 2020-09-17 14:47:14 följande:

    Välkommen till min värld.

    Du kan inte kräva att alla ska gilla dig och komma överens med dig. Du har haft tur i livet och alla fattar tycke för dig.

    De allra flesta människor måste anstränga sig för att bli omtyckta och accepterar om de inte är älskade av alla. 


    Fast han behöver inte gilla mig, men att prata med mig kan han väl göra? Konversera, liksom? Han ger mig inte chansen ens? Hur kan han döma ut min person utan att ens prata med mig?
  • Anonym (Nollkoll)
    Sogol skrev 2020-09-17 14:44:55 följande:

    Det låter som att du är en primadonna som haft för mycket ja sägare omkring dig. Tänk då på de som blir mobbade för sitt utseende. Du verkar väldigt priviligierad.


    Varför primadonna? Även om jag skulle ha utseendet med mig har det hänt att jag kommit i konflikt med andra. Det brukar lösa sig. Jag brukar vara väldigt tolerant och icke-dömande när det kommer till människor.
  • Anonym (Nollkoll)
    Anonym (ppp) skrev 2020-09-17 14:43:07 följande:

    Om ni kan jobba ihop på ett normalt sätt, så är det allt ni behöver göra. Inte behöver man vara kompis med alla kollegor. Du kanske har en syn av att man "måste" det på något vis? Kanske känns det bättre för dig om det är så men många vill skilja på jobb och privatliv. 


    Absolut inte, jag förstår bara inte varför han inte är intresserad av att prata med mig. Oftast brukar människor känna sig smickrade av att jag ger dem uppmärksamhet.
Svar på tråden Män som inte attraheras av mig