Inlägg från: Anonym (Liza) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Liza)

    Gjorde vården rätt?

    Hej. Jag fick barn genom kejsarsnitt för några veckor sedan pga stark förlossningsrädsla som vi försökte jobba jobba bort under hela graviditeten men det slutade med snitt. Hur som helst så har jag haft det krångligt genom livet med depression gad osv. Jag gick även på samtal hos en psykolog innan vårat barn kom. Min bm tyckte det var bra att få prata av sig lite pga förlossningsrädslan plus att vi då tog upp att jag varit deprimerad tidigare och haft ångest. Just då och just nu mår jag jättebra men vi pratade ändå om min historia för vi försökte komma fram till vad min rädsla stod för osv. Man pratar ju om personliga saker när man är hos psykologen. Hur som helst väl på BB gick allt superbra och jag fick en bra upplevelse förutom en sak. Väl på BB kom det in en sjuksköterska och sa nått i stil med : jag har hört att du inte har mått så bra och började prata om mina privata saker som jag inte alls ville prata om inför min man och i lyckan över att vi fått vårat barn. Jag blev så ställd och sa direkt : men det var länge sen så är det inte nu. Då svara hon: "så står det inte i din journal? Och drog upp sånt som jag inte hade problem med nu och jag låg och skämdes jättemycket. Nu tänker ni att jag inte pratar med min man om mina problem men jo jag har sagt att jag haft ångest osv men att det är överstökat och så kan ju alla ha det i livet. Ungefär som att dom var oroliga för barnet för att jag varit på samtal om min förkossningsrädsla och så kunde de se att jag träffat en psykolog precis innan men är det inte sekretess på sådant? Får dom ta upp sånt framför min man? Har dom inte tystnadsplikt? Likadant när vi var inne hos barnläkaren som alla nyfödda går till sa hon något i stil med? -Jag har sett i din journal att du lidit av depression"

    Jag bara jaja de var längesen nu är det inte så. Jag var tom och knackade på hos sjuksköterskan på bb och bad att få prata med henne och sa rätt ut att har ni inte tystnadsplikt? De känns obehagligt när ni pratar om mina privata saker sådär inför min kille. Sen dagen efter ville hon prata med mig och frågade vad vi hade för relation egentligen eftersom att jag tyckte det var jobbigt att hon sagt så framför min kille. Vi har en jättebra relation sa jag det handlar inte om det. Det är väl tystnadsplikt på sånt? Man kan väl inte bara göra så som dom gjorde? Hon menade på att dom tänkte på barnet men alltså det här med förlossningsrädsla och depression ingen allvarlig depression utan lätt,vanlig psykisk ohälsa ingen fara för vårat barn nånstans. Jag kände mig jätteuthängd. Gjorde hon rätt verkligen?

  • Svar på tråden Gjorde vården rätt?
  • Anonym (Liza)

    Hej alla tack för era svar! Skönt att jag känner rätt. Jag hade inte förväntat mig att mina personliga saker skulle tas upp i rummet där vi var med våran bebis. Jag blev helt ställd och sa direkt till henne : Det där var förut. Jag gick hos en psykolog veckorna innan bebisen kom pga förlossningsrädslan och då tog vi även upp andra saker som varit. Jag och psykologen sa att vi kunde träffas efter att bebisen kommit bara för att prata om hur det gick och bara för att följa upp. Då sa hon i rummet: jag ser att du ska gå till psykolog när ni kommit hem? Allt blev väldigt märkligt. Jag gick ju självmant till psykolog och det är ju ens privata ensak och hade inget med våran bebis att göra. Jag har tänkt att anmäla jag ska göra det. Om sjuksköterskan hade funderingar kring mig borde hon ha tagit de utan min kille närvarande även om han är min kille och vet. Hur ska hon egentligen veta vad olika par har för relationer? Hemskt var det. Hur ska hon veta vad jag tyckte om att gå och prata hos psykolog eller hur jag känner inför att prata om mina saker inför andra även om det är en närstående..

  • Anonym (Liza)

    Och när vi kollade bebisen hos barnläkaren så säger även läkaren: Jag såg att du lidit av depression? Under undersökningen av bebisen. Jag sa : jo visst men de var förut . Fick nästan tårar i ögonen och undrade vad de höll på med. Och saken är den att de inte visste om det var depression. Nedstämdhet mera. Det stod det på ssri tabletterna jag åt förut. Men det är inget jag äter nu och inte då. Vi kom fram till att jag kanske har gad i perioder i livet , men inget som påverkar mig nu och även om jag haft det nu så är det inget så pass allvarligt att det skulle påverka bebisen. Jag ska ringa till bb och be att få prata med chefen där. Sen anmäla. Ja tänker på andra och nästa gång jag ligger på bb om det blir så

Svar på tråden Gjorde vården rätt?