Inlägg från: Anonym (Ts) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Ts)

    Kan upprepade missfall verkligen vara ett sammanträffande?

    Om man inte har några problem med sköldkörteln, vad kan det finnas för orsaker till att man får upprepade missfall om man tidigare fått barn med samma man?

    Kan det verkligen vara ett sammanträffande?

    Jag har ett barn och 2 tidiga missfall bakom mig och åldern är ingen faktor för mig. Är gravid igen men har en känsla av att denna graviditet inte heller kommer gå vägen.

    Efter det har jag ingen rätt till utredning utan måste få ytterligare ett missfall, sedan kanske jag blir erbjuden någon utredning. Riktigt nonchalanta är de så förväntar mig inte heller någon utredning alls.

    Så mina tankar är mer ifall jag får ett ytterligare missfall, är det verkligen värt att försöka bli gravid igen eller kommer man misslyckas varje gång? Är det ens möjligt med 2-3 missfall utan att något egentligen är fel med en?

  • Svar på tråden Kan upprepade missfall verkligen vara ett sammanträffande?
  • Anonym (Ts)
    Anonym (4) skrev 2020-09-18 21:04:49 följande:

    1 eller 2 missfall är ganska vanligt och tyder oftast på att fostret inte utvecklades som det skulle. Vid 3 eller fler beror missfallen oftast på kvinnan. Undantag om kvinnan är äldre än 40 för då är missfall vanliga pga att äggen är av sämre kvalitet.

    3 m.f är dock mycket ovanligt Drabbar ca 2-3%. Att göra utredning efter 2 missfall är alltså inte alls nödvändigt. Vid 3 bör det göras. Tyvärr är det dock så att i Sverige tror de inte på vissa saker som orsak till missfall så man får inte alltid hjälp ändå. Jag hade inte haft barn utan hjälp av både en utländsk klinik och en privat gynläkare som skrev ut medicin åt mig.


    Jo jag förstår att utredning inte görs efter 2 missfall. Menade att jag måste få 2 missfall till (4 totalt) innan det kanske blir något.

    Men det du skriver angående att 3 eller fler missfall beror på mamman. Vad kan det vara för orsaker om nu varken ålder eller sköldkörteln är problemen? Och man redan fött ett barn sedan tidigare?

    Men jag håller med dig i det sista, vården känns så himla nonchalant när det gäller missfall.
  • Anonym (Ts)
    Anonym (4) skrev 2020-09-18 21:16:28 följande:

    Det är nog oftast vanligare med upprepade m.f innan man ens får barn öht. Orsakerna då kan tex vara anlag för blodproppar- den värsta jag vet om hade 16 m.f före hon fick blodförtunnande och barn!-, överaktivt immunförsvar ( det hade jag ), infektioner i underlivet. Finns fler orsaker också och nåt av det kan man säkert få även om man fått barn sen förr. I Sverige kan man få vissa mediciner via vården, lite fler privat- speciellt då Prednisolon och Intralipid.

    Men varför skulle du inte få utredning efter 3 m.f? Det brukar vara gränsen. Inte för att jag nu tror att du kommer få m.f! Det är som sagt mycket ovanligt med 3.


    Jag pratade med mvc efter mitt andra missfall och bm sa att man gör utredning efter 4 missfall och rekommenderade folsyra bara till nästa försök.

    Men tack för svar, vet inte riktigt om jag ska känna lite hopp nu eller inte. Det får tiden visa.
  • Anonym (Ts)

    Såå, idag fick jag det tredje missfallet.

    Något som ska drabba en liten procent av kvinnorna var alltså tvunget att drabba just mig.

    Men som sagt, jag kände det på mig så det känns ändå ganska okej.

  • Anonym (Ts)
    Undrandee skrev 2020-09-20 13:45:08 följande:

    Kände också på mig redan när jag plussade denna graviditet att det skulle bli nytt missfall. Någonstans hoppas man att magkänslan har fel men nog blir man lika ledsen och arg i alla fall...


    Precis så. <3

    Ska ni göra någon utredning? Eller ska ni försöka bli med barn igen? Alla reagerar ju olika på missfall, just nu går jag runt och tänker att det kanske bara är menat att ha vår dotter, för att i nästa stund vilja försöka en gång till för att sedan ha rätt till en utredning vid fjärde missfallet. Jag vill ju ha flera barn egentligen. Men det känns så himla hemskt att planera en graviditet när man vet att även denna kommer sluta i missfall.

    Har dock märkt att alla mina 3 missfall har skett precis dagarna innan hjärtat ska börja slå, så av någon anledning verkar det vara fel på embryona då hjärtat inte funkar normalt. Men fattar inte vad problemet är. Usch.
  • Anonym (Ts)
    Undrandee skrev 2020-09-20 14:30:39 följande:

    Det är hjärtskärrande, det håller jag med dig om! <3

    Har också ett barn född 2014 så vu kan ju få levande barn, så varför alla dessa missfall nu för undrar jag...

    Alla våra (4, hade en tvilling graviditet) embryon har haft hjärtslag vid vul men bara någon vecka senare avstannar dom :(

    Vi tänker nog så just nu att vi vill försöka igen. Blir det ett 4e missfall så tar vi en utredning då. Men ibland vill jag bara ge upp att försöka, fast jag hemskt gärna vill ha flera barn :(

    Jag tänker mycket att det kanske är mitt fel att våra embryon inte klarar sig, och den anklagan är så jobbig. Men det blir nog lätt så att man letar orsaker när man i själva verket inte har några alls. Att vi med missfall får leva med att kanske aldrig få veta vad som orsakade missfallen.. :/


    Förstår dig helt och hållet, tänker samma sak.

    Men man får trots allt ha styrkan och orka försöka igen om önskan att få barn är större.. så vem vet, vi kanske kan följas åt senare här på familjeliv när vi försöker bli gravida. Det känns skönt (även om det såklart inte är kul att andra går igenom samma sak) att veta att man inte är ensam.
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Läs) skrev 2020-09-20 15:38:33 följande:

    Googla Vulverine och läs på hennes sida och lyssna på hennes poddar, massa bra info. Som hon beskriver är det superviktigt med D-vitamin, magnesium, B-vitaminer (inkl folsyra), zink osv för att ha en väl fungerande kropp. Ät näringsriktig kost och undvik mat som ger blodsockertoppar.

    Ofta är det väl progesteronbrist som orsakar missfall, så du kanske behöver extra progesteron efter ägglossning och framåt. Jag skulle boka tid hos privat gynekolog om jag var du och be om det!


    Jag har läst en hel del och tycker hon är jättebra, upplever dock inte så mycket information om just missfall men har nog kanske missat.

    Ja så kanske det är, brist på progesteron. Men kan gynekologer upptäcka sådant vid ett besök bara? Har nämligen aldrig varit hos en gynekolog men funderar på att kanske boka någon tid. Tack för svar förresten!
  • Anonym (Ts)
    Undrandee skrev 2020-09-20 16:27:03 följande:

    Jag följs gärna åt. Gärna tiden fram tills vi försöker igen också då jag känner mig väldigt ensam i denna process och söker gärna stöd av någon som gått igenom samma.


    Det skulle jag gärna vilja göra också. När har ni tänkt börja försöka?
  • Anonym (Ts)
    Undrandee skrev 2020-09-21 11:41:50 följande:

    Vad skönt att du vill det också! Tror det kan vara bra för oss båda två att ha stöd i varandra.

    Man kan väl säga att vi gör halvhjärtade försök redan nu. Vi har sagt igentligen att vi ska köra med kondom nu några månader framöver, tills vi båda känner oss mentalt redo. Men oftast har vi sex utan då vi båda känner att kondom går emot vad vi vill innerst inne.

    När har ni tänkt att börja försöka igen?


    Ja precis. För min del vet ingen om mitt missfall förutom min man, och han är inte jätteförstående angående mina känslor så blir skönt att ha någon som gått igenom samma sak att kunna prata med.

    Jag lär nog få mensen om typ 5 veckor och tänkte börja försöka efter det. Jag kommer komma över dessa missfall först när jag får mitt barn, så känner att jag inte orkar vänta för länge.

    Bara att börja med karusellen igen, planera barn med tempning och ägglossningstester, slösa mängder med pengar på det, lyckas bli gravid, få missfall och äntligen kunna göra en utredning. Usch, känner mig inte ett dugg taggad men finns inga andra alternativ. Man får försöka lägga känslorna åt sidan och tvinga sig själv.
  • Anonym (Ts)
    Undrandee skrev 2020-09-21 14:04:19 följande:

    Vi tänker och känner så lika du och jag!

    Här vet bara min man ocksä och som du säger, män förstår oss inte hur gärna vi och dom än vill kunna förstå. Jag la också mängder av pengar på alla dessa tester och vitaminer och verkligen tid till att ens vilja och orka ha så pass mycket sex. Till slut vart det inte kul, utan bara något vi "måste" göra :(

    För oss har det tagit ca 7-8 månader varje gång att bli gravida på nytt efter varje missfall, dom månaderna är hemskt långa när man är mitt uppe i det! Och även jag känner att jag inte kan komma över denna sorg förrns jag kan få ett barn igen som jag längtar så efter. Därför känns det värre att vänta med att försöka igen då det verkar ta lite tid för oss ändå att bli gravida.

    Har du Instagram eller så kanske vi kan skriva där? Om du vill alltså


    Förstår dig exakt! Och hemskt att det dessutom ska behöva ta sådan tid efter missfall att bli gravid igen. Själv har jag haft "tur" när det gäller detta då jag blir gravid relativt snabbt, men känns som kroppen ballar ur vid varje missfall och att det bara tar längre och längre tid. Men det återstår ju att se.

    Ja jag pmar dig nu med mitt instanamn.
Svar på tråden Kan upprepade missfall verkligen vara ett sammanträffande?