• HeidiHR

    Sjuk 9 månaders- dåligt svar från 1177

    Det är hemskt när ens barn är sjuka, särskilt första gången!

    När det gäller små barn handlar allt om allmäntillstånd. Om barnet äter dricker dåligt, verkar medtaget, inte ger samma kontakt som vanligt, är slött, då ska man åka in.

    Små barn kan ha höga temperaturer utan att det eg är någon fara.

    Min niomånaders var sjuk för en månad sen och låg då runt 39,5-39,9 i temp tre dagar, fick Alvedon. Hon var snorig och på dåligt humör men i övrigt pigg dvs åt, drack (ammade) och kissade och bajsade normalt. Lekte och utforskade som vanligt.

    Sonen har en tendens att få öroninflammation vid förkylning, det märks av genom att han blir tröstlös på nätterna. Ett par dagar in i förkylningen börjar han gråta nattetid och är så smärtpåverkad att han inte kan sova (trycket förvärras av att ligga ner).

    Näsdroppar i form av små engångspipetter är suveräna, spruta snabbt in en i vardera näsborre så släpper nästäppan. Näsfrida snorsug är toppen men kan vara jobbig att använda (mina barn vrålar och gör motstånd). Alvedon kan ges två dygn utan läkarordination (stolpiller enklast, följ doseringen bara!). För mig har också bärselen varit oumbärlig under barnens första förkylningar. Att de får vara upprätta hjälper mot nästäppan och mina har gärna velat vara nära när de varit sjuka.

    Lycka till och krya på lillen!

Svar på tråden Sjuk 9 månaders- dåligt svar från 1177