• Rebecca1987

    Umgänge med barnen

    Jag och barnen flyttade ifrån varandra i februari och ligger i skilsmässa. Han har träffat dom hos mig och sovit hos honom några få ggr. Men dom äter ofta middag här innan dom åker till honom och ofta alla mål här.

    Jag vet att jag inte kan neka honom men kan jag neka honom umgänge i mitt hem?

    Att han får vara hos sig med dom hem om dom ska umgås?

    Jag vill inte ha honom hos mig längre då det inte fungerar för mig att försöka få mina känslor att försvinna för honom när han är här.

    Mvh Rebecca

  • Svar på tråden Umgänge med barnen
  • Kjell2
    Rebecca1987 skrev 2020-09-21 09:53:49 följande:

    Jag och barnen flyttade ifrån varandra i februari och ligger i skilsmässa. Han har träffat dom hos mig och sovit hos honom några få ggr. Men dom äter ofta middag här innan dom åker till honom och ofta alla mål här.

    Jag vet att jag inte kan neka honom men kan jag neka honom umgänge i mitt hem?

    Att han får vara hos sig med dom hem om dom ska umgås?

    Jag vill inte ha honom hos mig längre då det inte fungerar för mig att försöka få mina känslor att försvinna för honom när han är här.

    Mvh Rebecca


    Ja, du behöver inte släppa in honom hemma hos dig.

    Framförallt bör ni få till ett fastställt umgängesschema. Har ni kontakt med familjerätten?
  • Rebecca1987
    Kjell2 skrev 2020-09-21 10:21:37 följande:

    Ja, du behöver inte släppa in honom hemma hos dig.

    Framförallt bör ni få till ett fastställt umgängesschema. Har ni kontakt med familjerätten?


    Han vill inte gå till familjerätten när tider bokats och han själv har inte velat lägga ett schema då han inte vet hur hans jobbtider ser ut
  • Kjell2
    Rebecca1987 skrev 2020-09-21 11:23:13 följande:
    Han vill inte gå till familjerätten när tider bokats och han själv har inte velat lägga ett schema då han inte vet hur hans jobbtider ser ut
    Skicka en stämning om fastställt umgänge till tingsrätten. Inte så mycket för att landa i domstol utan för att få honom till familjerätten och ett schema.

    Sen, släpp inte in honom hemma hos dig. Dansa inte efter hans pipa. Ställ inte upp på umgänge med kort varsel. Var proaktiv, erbjud honom ett antal tillfällen och be honom välja.


  • Rebecca1987
    Kjell2 skrev 2020-09-21 11:29:13 följande:

    Skicka en stämning om fastställt umgänge till tingsrätten. Inte så mycket för att landa i domstol utan för att få honom till familjerätten och ett schema.

    Sen, släpp inte in honom hemma hos dig. Dansa inte efter hans pipa. Ställ inte upp på umgänge med kort varsel. Var proaktiv, erbjud honom ett antal tillfällen och be honom välja.


    Jag har gjort ett schema idag som ska skickas till honom och kopierat. Och sagt åt honom att vi får höras när han aktivt kommer att göra saker för att det ska fungera med barnen
  • Anonvm
    Rebecca1987 skrev 2020-09-21 11:23:13 följande:
    Han vill inte gå till familjerätten när tider bokats och han själv har inte velat lägga ett schema då han inte vet hur hans jobbtider ser ut
    Du behöver sätta ner foten ordentligt mot detta.

    Lyssna inte på nått trams ang arbetstider, det är inte dina problem. Det är exets problem att lösa sin arbets- och livssituation så att det finns bra möjligheter för ett delat föräldraskap.

    Självklart ska ni gemensamt jobba fram en överenskommelse ang barnens boende, umgänge och ekonomi, som känns rättvist för båda och som ni båda anser är till barnens bästa.

    Lyckas ni inte med detta så är det tyvärr bara stämning ang boendet och ev vårdnad i  tingsrätten som gäller, så illa hanteras detta av myndigheter i detta land idag.

    Första steget en seriös familjerättsjurist/advokat gör är dock oftast att skicka ett brev till motparten där de förklarar hur allt kring detta funkar och hur deras klient (du) ser på situationen.
    Detta brukar få rätt många att vakna upp o inse att den andra menar allvar.


  • Rebecca1987
    Anonvm skrev 2020-09-30 21:43:46 följande:

    Du behöver sätta ner foten ordentligt mot detta.

    Lyssna inte på nått trams ang arbetstider, det är inte dina problem. Det är exets problem att lösa sin arbets- och livssituation så att det finns bra möjligheter för ett delat föräldraskap.

    Självklart ska ni gemensamt jobba fram en överenskommelse ang barnens boende, umgänge och ekonomi, som känns rättvist för båda och som ni båda anser är till barnens bästa.

    Lyckas ni inte med detta så är det tyvärr bara stämning ang boendet och ev vårdnad i  tingsrätten som gäller, så illa hanteras detta av myndigheter i detta land idag.

    Första steget en seriös familjerättsjurist/advokat gör är dock oftast att skicka ett brev till motparten där de förklarar hur allt kring detta funkar och hur deras klient (du) ser på situationen.

    Detta brukar få rätt många att vakna upp o inse att den andra menar allvar.


    Just nu kan jag inte ens ha barnen hos honom så han tydligen inte betalat sin del av barnomsorg så får han inte ha dom där. Så nu har jag dom på heltid tills han betalat av det. Så nu är allt mitt bekymmer.
  • Kjell2
    Rebecca1987 skrev 2020-10-01 07:25:01 följande:
    Just nu kan jag inte ens ha barnen hos honom så han tydligen inte betalat sin del av barnomsorg så får han inte ha dom där. Så nu har jag dom på heltid tills han betalat av det. Så nu är allt mitt bekymmer.
    Så lär det nog förbli ett tag. Ett par saker du bör göra
    1) ansök om underhåll
    2) för lite dagbok om nr han träffar barnen
    3) släpp inte in honom hemma hos dig
    4) vänd inte in och ut på dig själv om han med kort varsel vill träffa barnen. Säg nej om det inte passar
    5) Ställ krav på tex 48 timmars framförhållning om han vill träffa barnen
    6) boka träff med familjerätten för att fixa fastställt umgänge. Kommer han inte överväg stämning till tingsrätten.
  • Rebecca1987
    Kjell2 skrev 2020-10-01 09:08:06 följande:

    Så lär det nog förbli ett tag. Ett par saker du bör göra

    1) ansök om underhåll

    2) för lite dagbok om nr han träffar barnen

    3) släpp inte in honom hemma hos dig

    4) vänd inte in och ut på dig själv om han med kort varsel vill träffa barnen. Säg nej om det inte passar

    5) Ställ krav på tex 48 timmars framförhållning om han vill träffa barnen

    6) boka träff med familjerätten för att fixa fastställt umgänge. Kommer han inte överväg stämning till tingsrätten.


    Tack känns bara så elakt att söka underhåll. För han kommer inte ha möjlighet att betala och känns fel att få pengar via fkassan och staten på det sättet. Jag har sagt att all umgänge sker hos han eller ute som han får betala. Familjerätten har jag prövat två ggr men inget hjälper dom rekommenderar till och med att söka ensamvårdnad.
  • Kjell2
    Rebecca1987 skrev 2020-10-01 09:47:31 följande:

    Tack känns bara så elakt att söka underhåll. För han kommer inte ha möjlighet att betala och känns fel att få pengar via fkassan och staten på det sättet. Jag har sagt att all umgänge sker hos han eller ute som han får betala. Familjerätten har jag prövat två ggr men inget hjälper dom rekommenderar till och med att söka ensamvårdnad.


    Är du välavlönad eller förmögen?

    Ansök om ensamvårdnad.
  • Rebecca1987
    Kjell2 skrev 2020-10-01 09:51:59 följande:

    Är du välavlönad eller förmögen?

    Ansök om ensamvårdnad.


    Nej jag har endast barnbidraget just nu innan jag hittar jobb. Men det betyder inte att staten ska betala mer än dom gör i just det bidraget.
Svar på tråden Umgänge med barnen