• nénuphar

    När räknas man som högutbildad?

    Anonym (.) skrev 2020-09-21 17:11:22 följande:

    Efter att man har avslutat högre utbildning. Dvs att man läst vidare efter GRUNDutbildningen på universitetet.

    Master är en grundutbildning...


    Nej. Kandidatexamen är grundutbildning. Magister och sedan master räknas som avancerad nivå.
  • nénuphar

    Definitionen SCB använder och som man ofta refererar till när man pratar utbildningsnivåer är att man ska ha minst tre år eftergymnasial utbildning.

  • nénuphar
    Anonym (.) skrev 2020-09-21 18:36:43 följande:

    Nu frågade TS efter åsikter så jo jag har rätt och du har fel.


    Nu syftade jag på hur universitet själva definierar grundutbildning och avancerad nivå. Man kan inte hitta på det själv. Du har givetvis full rätt att kalla lättmjölken för fet mjölk men det är inte så man normalt definierar det. Lycka till att bli förstådd när du kallar rött ljus för grönt i trafiken...
  • nénuphar
    Anonym (jur kand) skrev 2020-09-21 20:59:24 följande:

    Det enda är ju att det är inte alla inriktningar där det är särskilt vanligt med magister och master. Jag är jur kand, få jurister läser vidare efter det. Men jag tror många ser jurister som rätt välutbildade. 


    Jag ifrågasätter egentligen inte att man kan ha olika syn på vad högutbildad eller välutbildad är. Oftast utgår det nog från personens egen utbildningsnivå men jur .kand är ju just grund för en yrkesexamen eller för vidare studier på magister/master eller forskarnivå tänker jag.
  • nénuphar
    Anonym (Macha) skrev 2020-09-21 22:37:00 följande:

    Faktum är att anonym (.) har rätt. Från ett studentperspektiv anses grundutbildning motsvara kandidatnivå medan en magister/master motsvarar avancerad nivån, medan universiteten delar upp utbildningen i grund- och forskarnivå. Grundutbildningsnämnder innefattar både kurser på grund- och avancerad nivå. Därefter finns forskarutbildningsnämnder som innefattar forskarutbildning.

    Jag arbetar själv på ett stort svenskt universitet och sitter med i grundutbildningsnämnden.


    Vilket väl är helt rimligt. Om jag har 9 skolår i ryggen kanske jag tycker 1 års yrkeshögskola är välutbildat också. Men det är nog inte det som åsyftas när man talar om högre utbildning i media t.ex. Man kan ju för övrigt genomgå åratal av både masters, forskning och doktorerande utan att för den skull vara riktigt klok så det har ju också att göra med vad man lägger in i ordet ut/bildning.
  • nénuphar
    Anonym (.) skrev 2020-09-21 22:21:48 följande:

    Så du vet verkligen inte skillnaden mellan fakta och åsikter?

    Herrejösses. Kan bara konstatera att utbildningsväsendet är statt i ett skenande haveri...

    Lycka till i framtiden när du kommer med fakta när åsikter efterfrågas... Du kommer ständigt att känna att ingen tar hänsyn till vad du "tycker"...


    Ursäkta. Jag förstod inte att jag trampade dig på tårna. Uppfattade heller inte att du svarade på vad högutbildad är. Det är riktigt illa ställt med mig. Hoppas de högutbildade tar dina åsikter på allvar så du inte behöver bli så upprörd.
  • nénuphar
    Anonym (Y) skrev 2020-09-22 06:39:24 följande:

    Der finns en standard:

    www.scb.se/hitta-statistik/sverige-i-siffror/utbildning-jobb-och-pengar/utbildningsnivan-i-sverige/

    Så det är inte fråga om olika åsikter, det finns en fast definitionen av de olika utbildningsnivåerna i Sverige.

    Lågutbildad - endast grundskola

    Högutbildad - minst tre års eftergymnasial skola


    Jag skrev ju det men det handlar ju om ÅSIKTER här! ;)
  • nénuphar
    Anonym (.) skrev 2020-09-23 23:10:24 följande:

    Du trampar inte på några tår men den som sa det han var det.

    Jag konstaterade bara att du inte kan skilja mellan åsikt och fakta och att du är fruktansvärt mästrande.

    Så sluta alltså att applicera  dina känslor på mig, de är helt och hållet dina och ingen annans.


    Ja du har givetvis att rätt till denna åsikt.
  • nénuphar
    Anonym (.) skrev 2020-09-23 23:27:11 följande:

    Det är ingen åsikt att du projicerar dina känslor på mig. Det är fakta.

    Det är ingen åsikt att du inte kan skilja mellan åsikter och fakta. Det är fakta.


    Mästrande var ordet.
  • nénuphar
    Anonym (.) skrev 2020-09-24 07:30:36 följande:

    Ja du är det ja som måste angripa mig för att du anser att jag tycker fel. Det är mästrande och det var du som började med det. Jag värjde mig mot det eftersom du missuppfattat tråden. Då började du tjafsa och komma med oändliga tirader.

    Mästrande som sagt... Sitt och reflektera över det ett slag.


    Det ska jag göra. Ska bara stryka långklänningen först.
Svar på tråden När räknas man som högutbildad?